  • Data: 2009-06-17 11:26:20
    Temat: Re: przetwornica 230V/5V max. 0,2W
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan RoMan Mandziejewicz napisał:

    > Ależ napięcia masz wyższe. Na zwój. Stąd prawdopodobieństwo awarii
    > znacznie wyższe.

    Nie, takiej prostej reguły nie ma. Jak jest jeden zwój, to
    prawdopodobieństwo wystąpienia przebicia międzyzwojowego jest
    zerowe. Jak jest niewiele zwojów nawiniętych w jednej warstwie,
    to prawdopodobieństwo przebicia jest o rzędy wielkości niższe
    niż przy masowym wielowarstwowym uzwojeniu. Wszystko zależy
    od izolacji, a z tą przy krótkich uzwojeniach jest o wiele
    większe pole manewru.

    > Widzisz, problem polega na tym, że seryjnie produkuje się
    > transformatory sieciowe o mocy 0.5VA. Natomiast siakoś seryjnie
    > produkowanych przetwornic zasilanych z sieci o tej mocy nie
    > spotkałem - nawet Chińczykom taka myśl do głowy nie przyszła.

    Problem polega na tym, by umiejętnie wybrać do porównania
    nieporównywalne parametry obu typów zasilaczy. Co jest odpowiednikiem
    transformatora 50Hz/0,5VA? Zasilacz impulsowy obliczony na maksymalną
    moc 500mW? Bzdura. Trzeba jeszcze wiedzieć jaką sprawność ma to trafo
    i ile energii żre niczym nie obciążone. Wtedy może się okazać, że jego
    odpowiednikiem jest kilkuwatowa przetwornica. Nawet mniejsza gabarytowo
    od zasilacza z transformatorem 50Hz.

    > Jak na razie, to jedynie rozwiązania nieizolowane od sieci dają
    > możliwość sensownej realizacji zasilania tej mocy w cenie
    > akceptowalnej.

    Jak ktoś ma serce odporne na palpitacje, to zaakceptuje rozrzutne
    zastosowanie zasilacza z zapasem mocy, który mimo tego jest bardziej
    "zielony" na standbaju.

    --
    Jarek