  • 1. Data: 2013-04-02 21:34:45
    Temat: przerwa iskrowa na PCB
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Chciałbym zrobić na liniach zasilających na PCB przerwę iskrową (czyli
    taki odcinek "ząbkowany"), który przy przepięciu na tych liniach byłby
    dodatkowym zabezpieczeniem.

    Jaka powinna być odlegość między ząbkami, żeby uzyskać napięcie
    przebicia 100V ?
    Ten fragment ścieżki będzie odsłonięty (bez soldermaski), bo chyba to
    zmniejsza napięcie przebicia.
    0.1mm ? Czy ile waszym zdaniem ?

  • 2. Data: 2013-04-02 22:51:25
    Temat: Re: przerwa iskrowa na PCB
    Od: "Rela" <h...@h...he>

> [...]
    > 100V ?
    > Ten fragment ścieżki będzie odsłonięty (bez soldermaski), bo chyba to

    Może warto pomyśleć o transilu? Scieżki będą się utleniać i napięcie będzie
    wzrastać...

  • 3. Data: 2013-04-02 22:55:53
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Może warto pomyśleć o transilu? Scieżki będą się utleniać i napięcie
    > będzie wzrastać...

    mam założone warystory, a ta przerwa tylko "na wsiakij słuczaj" - nic
    nie kosztuje...

  • 4. Data: 2013-04-02 23:08:31
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>

    W dniu 2013-04-02 22:55, sundayman pisze:

    > mam założone warystory, a ta przerwa tylko "na wsiakij słuczaj" - nic
    > nie kosztuje...

    Obawiam się, że zanieczyszczenie (kurzem, wilgocią) może w końcu
    doprowadzić do zwarcia (jeśli mówimy o wielkościach rzędu 0,1 mm).

  • 5. Data: 2013-04-03 00:21:06
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Obawiam się, że zanieczyszczenie (kurzem, wilgocią) może w końcu
    > doprowadzić do zwarcia (jeśli mówimy o wielkościach rzędu 0,1 mm).

    No tak, to jest realne ryzyko.
    Dobra, dołożyłem jeszcze transil, bo one chyba sporo szybsze od
    warystora są. Ząbki zostawię, ale nakryję soldermaską, i tyle.

  • 6. Data: 2013-04-03 01:54:56
    Od: Pawel O'Pajak <o...@i...pl>

    Powitanko,

    > Może warto pomyśleć o transilu?

    To ja sie niesmialo podlacze, czy w takiej roli obcinacza szpilek nie
    moglaby wystapic neonowka? Gaz zjonizowany juz przy tych 230v, to i
    wiekszy impuls powinien przyjac (?).

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 7. Data: 2013-04-03 02:02:04
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>

    W dniu 2013-04-03 01:54, Pawel O'Pajak pisze:
    > Powitanko,

    > To ja sie niesmialo podlacze, czy w takiej roli obcinacza szpilek nie
    > moglaby wystapic neonowka? Gaz zjonizowany juz przy tych 230v, to i
    > wiekszy impuls powinien przyjac (?).

    W sieci 50Hz problemem jest to, że neonówki sieją zakłóceniami. Neonówka
    jako obcinacz szpilek mogłaby stać się anteną siejącą tymi szpilkami po
    okolicy.

  • 8. Data: 2013-04-03 07:18:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 03 Apr 2013 01:54:56 +0200, Pawel O'Pajak napisał(a):
    > To ja sie niesmialo podlacze, czy w takiej roli obcinacza szpilek nie
    > moglaby wystapic neonowka? Gaz zjonizowany juz przy tych 230v, to i
    > wiekszy impuls powinien przyjac (?).

    Czy taki wiekszy ... malo tam tego gazu.

    Tak czy inaczej - neonowki maja napiecie zaplonu rzedu 100V.
    Zrealizowac to na pcb bedzie bardzo trudne.

    J.

  • 9. Data: 2013-04-03 10:18:20
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2013-04-03 00:21, sundayman pisze:

    > No tak, to jest realne ryzyko.
    > Dobra, dołożyłem jeszcze transil, bo one chyba sporo szybsze od
    > warystora są. Ząbki zostawię, ale nakryję soldermaską, i tyle.

    Waristory są cholernie szybkie. W praktyce ograniczeniem szybkości jest
    indukcyjność końcówek waristora.
    Na Twoim miejscu wywaliłbym ząbki i zamontował coś takiego:

    http://www.tme.eu/pl/details/b88069x1380s102/ochronn
    iki-przeciwprzepieciowe-tht/epcos/#

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 10. Data: 2013-04-03 10:53:52
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > No tak, to jest realne ryzyko.
    > Dobra, dołożyłem jeszcze transil, bo one chyba sporo szybsze od warystora
    > są. Ząbki zostawię, ale nakryję soldermaską, i tyle.

    Kiedyś dawno też kombinowałem z ząbkami, ale chodziło mi o zadziałanie przy
    wyższym napięciu (były równolegle do transoptora 4kV i maiły nie dopuścić do
    napięcia ponad 4kV na nim).
    Nakrycie ząbków solder maską to chyba w zasadzie rezygnacja z ich
    ewentualnego działania.
    Ogólnie ząbki według mnie nie mają sensu - za duża zależność zadziałania od
    wilgotności powietrza i zanieczyszczeń na płytce.

    Transil i warystor równolegle to też chyba prawie bez sensu (może przy
    odpowiednim doborze napięć jakiś sens by się dało znaleźć).
    Wydaje mi się, że oba działają mniej więcej tak samo szybko. Ostrzejsza
    ch-ka transila spowoduje, że całą energię weźmie on na siebie. Natomiast
    warystor przy tych samych gabarytach może chyba łyknąć większą energię.
    Gdybym miał dać i warystor i transil to najpierw byłby warystor (łyka
    największą energię i obcina napięcie ale niezbyt skutecznie), potem jakaś
    indukcyjność (i może rezystancja) i transil (obcina napięcie ostro, a
    energii musi już łyknąć mniej).
    Przed tym wszystkim mógłby jeszcze być jakiś iskrownik, ale też oddzielony
    indukcyjnością od warystora, bo bez niej nigdy by nie zadziałał, bo warystor
    nie dopuściłby do napięcia zapłonu iskrownika.
    P.G.