    From: sundayman <s...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: prowadzenie ścieżek pod 230V
    Date: Mon, 10 Mar 2014 16:40:31 +0100

    > I jeszcze jedno przyszło mi do głowy. Jak przetwornica w LED-ach albo
    > świetlówkach kompaktowych jest widziana od strony triaka? To zwykłe
    > obciążenie rezystancyjne, czy raczej indukcyjne? Istnieje ryzyko skoku
    > napięcia przy wyłączaniu, tak jak w przypadku np. silników albo
    > przekaźników? Trzeba będzie pomyśleć o jakimś dodatkowym zabezpieczeniu?

    Jedna uwaga z życia wzięta.
    Kiedyś spotkałem się z następującym problemem ;

    W systemie sterowania CARDIO, gdzie oświetlenie było podpięte właśnie w
    moduł ze sterowaniem via triak, podłączenie ledów oświetlającyh podłogę
    (takich na 220V), powodowało, mimo ich wyłączenia okresowe delikatne
    miganie - tak samo było z świetlówkami energooszczędnymi - bardzo słabe,
    ale widoczne w ciemności miganie raz na kilkadziesiąt sekund.
    Normalnie nie jest to widoczne, ale w nocy może być irytujące.

    Wyjaśnienie jest takie, że mimo stanu wyłączenia, przenikał jakiś
    minimalny prąd - który powodował okresowo ładowanie przetwornicy w
    świetlówce albo led.

    O ile dobrze pamiętam, chyba pomogło podłączenie RÓWNOLEGLE z żarówką
    rezystora jakiegoś większego - chyba kilkaset Kohm, a może i większego -
    w celu rozładowywania tego mikroprądu.

    W stanie włączenia 230V, na rezystorze 470K wydzieli się moc 0,1W
    czyli niewiele - rezystor nawet taki typowy 0,25W powinien to bez
    problemu wytrzymać.
    Zresztą, najlepiej empirycznie sprawdzić i dobrać największy, przy
    którym efekt migania już nie wystąpi.

    Na wszelki wypadek można na PCB przewidzieć miejsce na taki rezystor.