  • 1. Data: 2012-03-10 08:55:29
    Temat: [mt] programy niezrównolegliwalne
    Od: " fir" <f...@g...pl>

    czy występują programy niezrównolegliwalne?
    np jesli dany jest komputer 16prockowy to
    po nabiedzeniu sie tak albo owak i przepisaniu go
    po 16 prockow wypadaloby zeby byl pod 16razy
    szybszy - i na pewno czesc programow da sie tak
    przepisac; czy sa jednak programy niezrownolegliwalne
    lub w bardzo ograniczony sposob zrownolegliwalne, tak
    ze powiedzmy na 16 prockach mozna uzyskac przyspieszenie
    3x ale o wiecej trudno ? jesli sa to jakie np i z czego to
    wynika czy nie da sie obejsc?

  • 2. Data: 2012-03-10 10:11:54
    Temat: Re: [mt] programy niezrównolegliwalne
    Od: qwak <q...@w...pl>

    W dniu 10.03.2012 09:55, fir pisze:
    > ... czy sa jednak programy niezrownolegliwalne
    > lub w bardzo ograniczony sposob zrownolegliwalne, tak
    > ze powiedzmy na 16 prockach mozna uzyskac przyspieszenie
    > 3x ale o wiecej trudno ?

    tak, i jest to dość typowa sytuacja, tj. rzadko podwojenie liczby
    procesorów pozwala 2 krotnie przyspieszyć obliczenia

    > jesli sa to jakie np i z czego to
    > wynika czy nie da sie obejsc?

    z tego, że do wykonania następnej operacji potrzebny jest wynik poprzedniej

    --
    Piotr Beling - http://qwak.w8.pl http://warcaby.w8.pl http://bcalc.w8.pl
    http://kiedygdzie.co

  • 3. Data: 2012-03-10 10:12:46
    Od: "Robert Winkler" <n...@n...org>

    > czy występują programy niezrównolegliwalne?

    Zrównoleglij coś takiego

    x(t+1) := F(x(t))

    dla uproszczenia przyjmij że F(x) jest operacja
    ktorej nie można wewnętrznie zrownoleglić

    Chesz kolejny?
    Przyjmij że piszesz system analizujacy próbki z aparatury pomiarowej,
    nastepujacy po sobie pomiary wykonywana są raz na 10 sekund.
    Czas obliczeń dla pojeduńczej próbki z wykorzystaniem jednego procesora
    to dajmy na to 100 milisekund.
    Jaki wpływ na prędkość dzialania programu
    będzie miało zastosowanie 16 procesorów?
    --
    __________
    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2012-03-10 10:51:55
    Od: Tomasz D <t...@g...com>

    > jesli dany jest komputer 16prockowy to
    > po nabiedzeniu sie tak albo owak i przepisaniu go
    > po 16 prockow wypadaloby zeby byl pod 16razy
    > szybszy

    Poczytaj o prawie Amdahla. Robiłem na magisterkę program, który miał zrównoleglić
    liczenie macierzy zawierającej całki i wyniki idealnie wpisały się w to prawo.

  • 5. Data: 2012-03-10 11:25:51
    Od: " fir" <f...@g...pl>

    Tomasz D <t...@g...com> napisał(a):

    > Poczytaj o prawie Amdahla. Robi=B3em na magisterk=EA program, kt=F3ry mia=
    > =B3 zr=F3wnolegli=E6 liczenie macierzy zawieraj=B1cej ca=B3ki i wyniki idea=
    > lnie wpisa=B3y si=EA w to prawo.

    no dosyc ciekawe (czytalemjuz kiedys o tym ale zapomnialem)
    z tego wynika ze nalezaloby sie zainteresowac naturą
    'twardosekwencyjnych' kawałków - ale takich kawalkow
    chyba nie jest duzo - czy ktos moze podac przyklad kawalka
    twardo-sekwencyjnego ktory jest dosyc dlugi (>10ms) i nie mozna
    go zrownoleglic przez przerobienie algorytmu?

  • 6. Data: 2012-03-10 11:45:13
    Temat: Re: programy niezrównolegliwalne
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    On 10 Mar, 12:25, " fir" <f...@g...pl> wrote:

    > czy ktos moze podac przyklad kawalka
    > twardo-sekwencyjnego ktory jest dosyc dlugi (>10ms) i nie mozna
    > go zrownoleglic przez przerobienie algorytmu?

    Samolot leci z Warszawy do Nowego Yorku 6 godzin (czy ile tam).
    Dasz radę to zrównoleglić mając do dyspozycji np. N=6 samolotów? :-)

    --
    Maciej Sobczak * http://www.msobczak.com * http://www.inspirel.com

  • 7. Data: 2012-03-10 14:12:02
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Sat, 10 Mar 2012 02:51:55 -0800 (PST), Tomasz D
    <t...@g...com> wrote:

    >Poczytaj o prawie Amdahla. Robiłem na magisterkę program, który miał zrównoleglić
    liczenie macierzy zawierającej całki i wyniki idealnie wpisały się w to prawo.

    Nie wiem kto byl Oryginalnym Posterem, wiec odpowiadam to.

    Zaskoczeniem dla poczatkujacych adeptow zrownoleglanai jest to ze po
    pzrepisaniu na 16 prockow program staje sie 16 razy wolniejszy niz na
    jednym...

    A.L.

  • 8. Data: 2012-03-10 15:00:57
    Od: " " <f...@g...pl>

    Maciej Sobczak <s...@g...com> napisał(a):

    > Samolot leci z Warszawy do Nowego Yorku 6 godzin (czy ile tam).
    > Dasz rad=EA to zr=F3wnolegli=E6 maj=B1c do dyspozycji np. N=3D6 samolot=F3w=
    > ? :-)

    nie o to mi chodzi, ->

    chodzi mi o zrownoleglanie aplikacji (sporych kawalkow kodu)
    gdzie miedzy START a STOP są wiecej niz tysiace drobnych operacji

    tak ze pytanie jest czy sa takie 'uklady' (twarde sekwencje)
    gdzie takich zrownoleglen nie da sie zrobic nawet bardzo
    kombinujac - czy tez jednak praktycznie zawsze da sie to
    zrownoleglic przynajmniej w sporym stopniu

    wychodzi poniekad ze nie da sie zrownoleglic programu juz
    bardzo zrownoleglonego ale byc moze ten program moze byc
    tak bardzo zrownoleglony ze nie ma sie co przejmowac

    jest to pytanie czesciowo z matematyki (bo mozna przyjac
    np bezstratna 'synchronizacje' (tj bariery przed kolizjami)
    i nieskonczona ilosc procesorow bez specjalnej bezwladnosci)

    albo o realne przypadki czy ktos natrafil na cos czego nie
    dalo sie zrownoleglic mimo dostapnych procesorow i dlaczego

    :/ fir

  • 9. Data: 2012-03-10 15:17:32
    Od: " " <f...@g...pl>

    mozna by na to spojrzec tak ze rozpatrujemy program jako
    sekwencje niepodzielnych krokow (gdzie kazdy krok to mw
    wywolanie jednej funkcji i jest krotki np skali
    kilkudziesieciu mikrosekund)

    - jesli taki elementarny krok MUSI byc dlugi to trzebaby
    go podzielic na elementarne krotkie (a jesli sie nie da to
    dlaczego?)

    wychodzi mi z tego ze (poniewaz drzewo wywolan jest zwykle
    krotkie (raczej do kilkunastu poziomow zaglebienia to samo
    podrozowanie po drzewie nie tworzyloby wielu krokow - ale
    nalezaloby paralelizowac repetycje (tj chyba glownie petle)

    przy czym - petle czasowe nie dadza sie za bardzo paralelizowac
    bo kolejna ramka zalezy od stanu poprzedniej - ale petle
    przestrzenne zapewne mozna sparalelizowac do malej ilosci
    krokow

    - z tego powstaje wizja i pytanie do ilu mw krokow 'w pionie'
    da sie rozwinac jeden obrot takiej czasowej petli - powinno
    to byc poniekad (byc moze) proporcjonalne do ilosci wezlow
    w calym poddrzewku wywolan -

    ile wezlow maja zwykle takie drzewa (powiedzmy ze wysokosci np
    10 poziomow wywolan ) ale ile mw wszerz? rzedu 2^10 czyli okolo
    1000? - z tego mozna by oszacowac ze prawie 'kazdy' program
    w wersji rozwinietej(sparalelizowanej) to byloby sekwencyjnie ok
    1000 szybkich krokow na timeloopa

    (rozwazania dosyc dziurawe ale przyszlo mi sie wlasnie nad tym
    zastanowic czy to sie stosuje)

  • 10. Data: 2012-03-10 15:31:47
    Od: Edek Pienkowski <e...@g...com>

    Dnia Sat, 10 Mar 2012 08:12:02 -0600, A.L. napisal:

> [...]
    >
    > Zaskoczeniem dla poczatkujacych adeptow zrownoleglanai jest to ze po
    > pzrepisaniu na 16 prockow program staje sie 16 razy wolniejszy niz na

    To jeszcze nic. Znam takich wcale niby nie początkujących, którzy z
    z zaskoczeniem obserwują, że po przepisaniu na wątki ich program
    wykrzacza się 16 razy szybciej.

    Edek