  • 1. Data: 2011-03-18 16:23:11
    Temat: problem z oscyloskopem TO 368
    Od: "aqhara" <a...@o...pl>

    Witam

    Mam problem ze starym oscyloskopem Nordmende TO 368.
    Nie można ustawić prawidłowo ostrości, a obraz wygina się
    i wpisuje w przybliżeniu w obrys koła - na zdjęciu trójkąt:
    http://wgrajfoto.pl/pokaz/img0311/to3683458.jpg

    Lampa oscyloskopowa typu D13-40 GH Telefunken
    http://www.qsl.net/dl7avf/roehren/anzeigen.html#D7-1
    5GJ-0

    Zgodnie z tą rozpiską:
    Ua, Ua2, Ug2, powinny wynosić ok 1500-2000V,
    u mnie jest -1350V
    Ua3 (złącze W.N. w bańce) jest 2480V zamiast 4500-6000V
    Prąd anody3 ze spadku 390V na rezystorze 1M za powielaczem
    wychodzi mi 390uA zamiast 25uA, jesli dobrze rozumiem
    "Beam Current" z powyzszej strony.

    Sądzę, że problem leży w zasilaniu, ale nie mogę się
    zorientować w zasilaczu bez schematu, ktoś go wcześniej
    próbował uzdrowić podmieniając elektrolity.

    Googlając za dokumentacją trafiłem tylko na ofertę sklepu
    "manuals-in-pdf" za 22$, a ten oscyloskop wart jest
    pewnie z 50zł gdyby go naprawić.
    Czy ktoś z grupowiczów poratuje schematem, serwisówką
    czy poradą n/t tego sprzętu?

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2011-03-18 18:46:48
    Temat: Re: problem z oscyloskopem TO 368
    Od: "wowa" <w...@g...pl>

    Użytkownik "aqhara" <a...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Lampa oscyloskopowa typu D13-40 GH Telefunken
    > http://www.qsl.net/dl7avf/roehren/anzeigen.html#D7-1
    5GJ-0

    Tutaj http://www.radiomuseum.org/r/grundig_oszillograph_mo
    _1013.html jest
    oscyloskop na tej samej lampie. Jest schemat ale nie mogę się do niego
    dostać :) Pewnie potrzebna rejestracja.
    Wojtek

    --
    sygnaturka oczekuje na natchnienie :)

  • 3. Data: 2011-03-19 03:53:29
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik aqhara napisał:
    > Sądzę, że problem leży w zasilaniu, ale nie mogę się
    > zorientować w zasilaczu bez schematu, ktoś go wcześniej
    > próbował uzdrowić podmieniając elektrolity.

    To jest całkiem możliwe ale zacznij sprawdzenie zasilania od samego
    początku. Nie wiem jak w tym oscyloskopie jest zorganizowane zasilanie
    napięć do lampy ale w moich ruskich najpierw jest zasilanie niskich
    napięć z sieci elektrycznej a dopiero potem osobny transformator
    przetwornicy W.N. - czyli jak w telewizorze. Jeżeli szwankuje zasilacz
    sieciowy, to tym samym masz złe napięcia na lampie ale nie z winy tego
    właśnie stopnia W.N. Wystarczy głupie zwarcie, czy raczej przywieranie
    zasilania przez wyschnięty elektrolit odsprzęgający (filtrujący)
    zasilanie jakiejkolwiek gałęzi po stronie niskiego napięcia.
    Nawet w maultkim oscyloskopie jest wiele napięć do sprawdzenia i trzeba
    to koniecznie zrobić, żeby przejść do szukania innych uszkodzeń. Moim
    zdaniem, jeżeli masz przebieg na ekranie, lampa jasno świeci, to warto
    się pokusić o jego naprawę - nawet kosztem zakupu serwisówki.
    Spróbuj znaleźć napięcia po stronie wtórnej transformatora sieciowego,
    analizując układy stabilizatorów i wartości diod zenera w bazach
    tranzystorów. Może są stabilizatory scalone, to już będzie łatwiej.
    Maciek

  • 4. Data: 2011-03-19 03:59:40
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik wowa napisał:
> [...]
    > jest oscyloskop na tej samej lampie. Jest schemat ale nie mogę się do
    > niego dostać :) Pewnie potrzebna rejestracja.

    Niestety rejestracja jest płatna. Mało tego - nie mogłem jak do tej pory
    zrozumieć jak to przejść, ponieważ chciałem ściągnąć od nich
    dokumentację innego urządzenia.
    Moim zdaniem wątkotwórca powinien jednak szukać schematu do swojego
    modelu. Identyczna lampa nie oznacza identycznego układu zasilającego
    W.N. że nie wspomnę o reszcie oscyloskopu. Jeżeli już płacić, to za
    oryginał.
    Maciek

  • 5. Data: 2011-03-24 01:00:43
    Od: "aqhara" <a...@o...pl>

> [...]
    > zrozumieć jak to przejść, ponieważ chciałem ściągnąć od nich dokumentację

    Rejestracja 25$, więc rzeczywiście jak już wydawać kasę to lepiej zakupić
    oryginał.
    Wcześniej nie znalazłem podobnej dokumentacji, ale ten grundig sprowadził
    mnie na właściwe, czyli niemieckojęzyczne tory i po "oszillograph" znalazłem
    serwisówkę od innego nordmende.
    Nie mam konkretnych napięć, ale idea konstrukcji jest podobna.
    Na katodzie jest -1,5kV, wcześniej nie wpadłem na pomysł, że tak się
    konstruowało oscyloskopy i napięcia na lampie należy mierzyć względem
    katody, a nie masy.
    W sumie - korzystając z paczki rezystorów 10Mohm (które kupiłem na posobnik
    do mierzenia wyzszych napięć) skleciłem kilka dzielników i dobrałem napięcia
    pozwalające na używanie oscyloskopu. Działa i obudowa zamknięta:)

    Może kiedyś trafię schemat i naprawię go porządnie, na razie spędziłem
    nad nim tyle czasu, że poświęcając go na pracę zarobiłbym na nowy oscyloskop.
    W dodatku mieszczący się na biurku.
    Żona się śmieje, nie rozumie uroków majsterkowania :D

    pozdrawiam
    aqhara