  • Data: 2010-03-10 02:17:49
    Temat: Re: [press] Mandat 5000 zł ?
    Od: to <t...@a...xyz> szukaj wiadomości tego autora

    Tomasz Pyra wrote:

    > Stłuczki to jednak coś innego - i tu się zgadzam że po prostu są
    > kierowcy którzy posiedli umiejętność ich nie powodowania, a są tacy
    > którzy jej nie posiedli. Ta polaryzacja ma zresztą odzwierciedlenie w
    > zniżkach ubezpieczeniowych.
    > Tyle że stłuczki zazwyczaj dzieją się przy prędkościach spacerowych i
    > nieszczególnie wpływa ograniczenie prędkości na to czy ktoś na parkingu
    > sąsiadowi odrapie samochód, czy może nie.

    Przecież to praktycznie to samo, kwestia skali, nic więcej. Jeśli ktoś
    notorycznie powoduje stłuczki to nie ma powodu by sądzić, że z jego jazdą
    nie wiąże się mniej więcej proporcjonalnie większe ryzyko poważnego
    wypadku.

    > Jest tak samo dobry jak zaprzeczanie rachunkowi prawdopodobieństwa
    > argumentem "a ja wygrałem w totolotka". Przy tak rzadkim zdarzeniu jak
    > wypadek drogowy, własna jednostkowa statystyka ma za małą próbę żeby móc
    > łapać jakieś prawidłowości.

    Brak jakikolwiek kolizji, podczas gdy wiele osób jeżdżących "wolno i
    bezpiecznie" miewa ich sporo, mówi bardzo wiele o ryzyku poważniejszego
    zdarzenia.

    > Oczywiście różnice są, ze sportowego punktu widzenia różnice nawet
    > druzgocące, tyle że to będzie np. 5% albo 10% różnicy prędkości. Wbrew
    > dość powszechnej opinii, prędkość przy której straci panowanie nad
    > pojazdem przymulony starzec w rozklekotanym rzęchu nie różni się aż tak
    > bardzo prędkości przy której panowanie nad samochodem straci
    > skoncentrowany młodzieniec w lśniącym aucie z salonu.

    To jest prawda jeśli mówisz o sporcie, jeśli natomiast o codziennej
    jeździe to jest to po prostu bzdura. Kierowcy startujący nawet w
    amatorskich zawodach i ich samochody spełniają pewne warunki brzegowe:
    potrafią nieźle panować nad autem, są zdrowi fizycznie, ich auto jest w
    sensownym stanie technicznym. Wtedy różnice są takie jak mówisz. W
    realnym ruchu różnice mogą sięgać 100%, a pewnie i więcej, wystarczy, że
    ktoś, kto rzadko jeździ z większymi prędkościami i nie czuje auta
    przestraszy się niegroźnego poślizgu (albo nawet tego, że wchodzi w
    zakręt jego zdaniem zbyt szybko i może to się tym poślizgiem skończyć),
    zrobi coś głupiego i w konsekwencji walnie w drzewo. Także różnice w
    czasie reakcji czy ostrości widzenia pomiędzy różnymi kierowcami są
    drastyczne, różnice stanu technicznego pojazdów także. Więc nie wyjeżdżaj
    z jakimiś 5% czy 10% w dyskusji o jeździe ulicznej...

    --
    cokolwiek