-
21. Data: 2009-06-07 14:23:48
Temat: Re: prawdlowe naswietlanie expozycji
Od: j...@u...at
On 7 Jun., 09:04, "FiZZyK" <N...@p...onet.pl> wrote:
> > witam
>
> > najlepiej uczyc sie na bledach. podejrzewam ze jest to kwestia obslugi
> > aparatu.
> > aparat raczej bedzie dobieral prawidlowo czasy naswietlenia , zgodnie
> > z Twoim wyborem a prawdopodobnie wyboru dokonujesz jeszcze czesciowo
> > nieswiadomie.
>
> Kwestia jest tego typu, ze w trybie Av przeslona jest ustawiona na sztywno,
> zas czas dobierany jest automatycznie. Ustawiajac Af na ciemna postac, czas
> sie wydluzy, wowczas tlo ktore jest za obiektem fotografowanyn, w tym
> wypadku niebo bedzie przeswietlone. Teraz ..jak tego uniknac skoro aparat
> `czyta`swiatlo z ciemnego obiektywu?
>
>
>
> > gdybys gdzies pokazal zdjecia , ktore Ci nie bardzo leza , to z
> > pewnoscia wskazalibysmy przyczyny ( bledy ? - raczej tak bym nie
> > powiedzial ) dlaczego aparat naswietlil tak a nie inaczej. Dynamika w
> > tym aparacie jest na tyle duza , ze w zasadzie niebo nie musi byc
> > znacznie przeswietlone , tzn nie koniecznie musi byc na zdjeciu biala
> > plama.
> > jesli jestes poczatkujacym , to sugerowalbym na poczatku nie stosowac
> > za duzo gadgetow jak n.p rozne fitry .
> > Najpierw opanuj to co masz do dyspozycji , a gdy okaze sie
> > niewystraczajace to dokladaj kolejne elementy.
> > Zbyt duzo zmiennych parametrow utrudni , a nie ulatwi zrobienie
> > prawidlowego zdjecia.
>
> tu masz przyklady
>
> http://scashone.blok.pl/zlot_junaka/IMG_6081.jpg
>
> http://scashone.blok.pl/zlot_junaka/IMG_6106.jpg
>
> Fz
I wszystko jasne.
99% fotografujacych takie sceny reportazowe nie uzywa filtra
polowkowego szarego i mimo to zdjecia sa lepiej naswietlone.
moze tylko krotkie wyjasnienie.
1.Scena ma pewna dynamike tzn rozpietosc tonalna od mniejsc
najciemniejszych do miejsc najasniejsjych.
rozpietosc ta mierzona w stopniach przyslony w dzien pochmurny mozy
wynosic zaledwie pare stopni , w dzien sloneczny paredziesiat.
2. aparat fotograficzny - jego matryca jest w stanie zarejestrowac
maksymalny rozpietosc tonalna rzedu ok 9 ciu stopni przyslony.
Oznacza to ze matryca nie jest w stanie zarejestrowac calej
rozpietosci tonalnej sceny - cos bedzie niedoswietlone , cos bedzie
przeswietlone. Chodzi o to abys mierzyl swiatlo w ten sposob aby
zostaly zarejestrowane te tony , ktore sa interesujace.
jak to zrobic:
najpierw wybierz w aparacie rodzaj pomiaru swiatla - wielopolowy to
symbol w ksztalcie kropki z otulonej z gory i dolu nawiasami. Ten
pomiar mierzy swiatlo w miejscach najjasniejszych i
najciemniejszych , oraz stara sie dobrac optymale warunki expozycjji ,
tzn zeby jak najwiecej ze sceny zostalo przez matryce zarejestrowane
( zmiescilo sie w rozpietosci tonalnej matrycy). Nadaje sie do
fotografowani scen pod swiatlo i kontrastowych.
nastepnie dokonujac pomiaru staraj sie unikac kierowania sesnora
pomiaru odleglosci na takie miejsce , ktore jasnoscia zdecydowanie
odbiega to tego co interesujace.
np jesli na tych zdjeciach interesujaca ma byc twarz to na nia kieruj
sensor autofokusa a nie np na czarny elememt motocykla , albo np
srebrny niklowany swiecacy blotnik. te elemnty zafalszuja nieco
pomiar.
wogole rob zdjecia w formacie raw i za pomoca pgramu dolaczonego do
aparatu DPP dokonaj konwersji do takiego formatu w jakim chcesz
przechowywac zdjecia ( np kpeg) . W Formacie raw jest wiecej danych
zapisanych , niz w formacie jpeg w zdjeciu prosto z aparatu. Tzn
jesli jakies zdejcie jest za jasne , albo za ciemne to latwo mozesz to
porawic ze stosunkowo dobrym wynikiem.
przeczytaj wogole jakas ksiazeczke n.t. naswietlania.
aparat pracuje prawidlowo.
-
22. Data: 2009-06-07 15:39:05
Temat: Re: prawdlowe naswietlanie expozycji
Od: ajt <a...@u...com.pl>
FiZZyK pisze:
> Moze inaczej, czy stopien ``zaciemnienia`` filtrow polaryzacyjnych roznych
> firma sa takie same ?
Praktycznie tak, mając filtry różnych firm nie zauważysz różnicy. UWAGA:
w tych samych warunkach, a na te składa się kąt ustawienia względem
słońca, pora dnia, a przede wszystkim warunki atmosferyczne. Czasem jest
tak, że niebo bezchmurne, błękitne, ale polaryzacja jakaś kiepska.
Czasami natomiast, gdy niebo ma bardzo intensywny niebieski kolor, z
polarem wychodzi bardzo ciemne, niemal czarne. W naszych szerokościach
geograficznych to jednak rzadkość, trzeba zapolować na takie warunki :)
--
Pozdrawiam
Andrzej
www.album.radom.pl
-
23. Data: 2009-06-07 15:57:33
Temat: Re: prawdlowe naswietlanie expozycji
Od: "Zibi" <l...@i...pl>
Użytkownik "de Fresz" napisał w wiadomości:
> On 2009-06-06 22:02:32 +0200, "Zibi" said:
>> Ja stosuję dwa obiektywy do motocykli - 17-70 + CPL (tu kręcę polarem
>> przed
>> prawie każdym zdjęciem) oraz 70-200 bez żadnych filtrów.
> Dobrze wiedzieć, że są specjalne obiektywy do fotografowania motocykli ;-)
Ba! ;-)
>> Problemem w fotografowaniu silnie zróżnicowanej oświetloniowo sceny jest
>> odpowiedni dobór sposobu pomiaru światła. Ja na to nie mam recepty, bo
>> robię tak: jedna fota na jakimś-tam pomiarze, druga fota tej samej sceny
>> na innym pomiarze, porównuję, ustawiam pomiar, daję ekspozycję lekko na
>> minus
>> i dopiero potem zaczynam się bawić w focenie.
> A nie prościej po prostu opanować używanie pomiaru punktowego?
Muszę się tego naumieć, póki co. Na razie opisałem to, co umiem zrobić.
-- Zibi(jesteminoamatoremuczącymsię)
-
24. Data: 2009-06-07 17:14:32
Temat: Re: prawdlowe naswietlanie expozycji
Od: "FiZZyK" <N...@p...onet.pl>
I wszystko jasne.
99% fotografujacych takie sceny reportazowe nie uzywa filtra
polowkowego szarego i mimo to zdjecia sa lepiej naswietlone.
moze tylko krotkie wyjasnienie.
1.Scena ma pewna dynamike tzn rozpietosc tonalna od mniejsc
najciemniejszych do miejsc najasniejsjych.
rozpietosc ta mierzona w stopniach przyslony w dzien pochmurny mozy
wynosic zaledwie pare stopni , w dzien sloneczny paredziesiat.
2. aparat fotograficzny - jego matryca jest w stanie zarejestrowac
maksymalny rozpietosc tonalna rzedu ok 9 ciu stopni przyslony.
Oznacza to ze matryca nie jest w stanie zarejestrowac calej
rozpietosci tonalnej sceny - cos bedzie niedoswietlone , cos bedzie
przeswietlone. Chodzi o to abys mierzyl swiatlo w ten sposob aby
zostaly zarejestrowane te tony , ktore sa interesujace.
jak to zrobic:
najpierw wybierz w aparacie rodzaj pomiaru swiatla - wielopolowy to
symbol w ksztalcie kropki z otulonej z gory i dolu nawiasami. Ten
pomiar mierzy swiatlo w miejscach najjasniejszych i
najciemniejszych , oraz stara sie dobrac optymale warunki expozycjji ,
tzn zeby jak najwiecej ze sceny zostalo przez matryce zarejestrowane
( zmiescilo sie w rozpietosci tonalnej matrycy). Nadaje sie do
fotografowani scen pod swiatlo i kontrastowych.
nastepnie dokonujac pomiaru staraj sie unikac kierowania sesnora
pomiaru odleglosci na takie miejsce , ktore jasnoscia zdecydowanie
odbiega to tego co interesujace.
np jesli na tych zdjeciach interesujaca ma byc twarz to na nia kieruj
sensor autofokusa a nie np na czarny elememt motocykla , albo np
srebrny niklowany swiecacy blotnik. te elemnty zafalszuja nieco
pomiar.
wogole rob zdjecia w formacie raw i za pomoca pgramu dolaczonego do
aparatu DPP dokonaj konwersji do takiego formatu w jakim chcesz
przechowywac zdjecia ( np kpeg) . W Formacie raw jest wiecej danych
zapisanych , niz w formacie jpeg w zdjeciu prosto z aparatu. Tzn
jesli jakies zdejcie jest za jasne , albo za ciemne to latwo mozesz to
porawic ze stosunkowo dobrym wynikiem.
przeczytaj wogole jakas ksiazeczke n.t. naswietlania.
aparat pracuje prawidlowo.
O taka wskazowke mi chodzilo :) Tzn jak to,czy tamto poprawic i jak :)
A tak btw, robie i w jpg i raw, poki co zaczynam opanowywac PS-a i wtyczki
raw do niego:)
Fz
-
25. Data: 2009-06-07 17:48:08
Temat: Re: prawdlowe naswietlanie expozycji
Od: "FiZZyK" <N...@p...onet.pl>
>
>> Ja stosuję dwa obiektywy do motocykli - 17-70 + CPL (tu kręcę polarem
>> przed
>> prawie każdym zdjęciem) oraz 70-200 bez żadnych filtrów.
>
> Dobrze wiedzieć, że są specjalne obiektywy do fotografowania motocykli ;-)
Motocykle jak motocykle, ale sanki w czerwcu ?:)
http://scashone.blok.pl/zlot_junaka/skietaa.jpg
Fz
-
26. Data: 2009-06-07 18:34:40
Temat: Re: prawdlowe naswietlanie expozycji
Od: "JD" <j...@g...com>
Użytkownik "FiZZyK" <N...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
news:h0guf1$n9f$1@news.onet.pl...
>
>
>>
>>> Ja stosuję dwa obiektywy do motocykli - 17-70 + CPL (tu kręcę polarem
>>> przed
>>> prawie każdym zdjęciem) oraz 70-200 bez żadnych filtrów.
>>
>> Dobrze wiedzieć, że są specjalne obiektywy do fotografowania motocykli
>> ;-)
>
>
>
> Motocykle jak motocykle, ale sanki w czerwcu ?:)
>
> http://scashone.blok.pl/zlot_junaka/skietaa.jpg
>
Jwżeli to zdjęcie z tego zlotu, to żaden brak umiejętności,
tylko właśnie nieodpowiednie warunli atmosferyczne.
Nie masz czystego nieba tylko chmurki,
które wprowadzają dużo rozproszonego światła,
które zagłusza działanie polara.
--
Pozdrawiam
JD
-
27. Data: 2009-06-07 18:36:48
Temat: Re: prawdlowe naswietlanie expozycji
Od: Adam Foton <u...@g...comk>
> Ale polar BARDZIEJ przyciemni niebo, co zmniejszy różnice i pozwoli
> nieprzepalić nieba.
A czy wlasciwa czesc sceny byla wczesniej (bez polara) prawidlowo
naswietlona ? Jezeli tak, a potem "przyciemnisz" niebo polarem, to
automatyka odwali kawal roboty robiac srednia i wyjdzie COS innego w
zasadniczym miejscu i COS lepszego na niebie.
>> A najszybciej bys sie nauczyl, gdybys mial na to 1 rolke Velvii :)
>
> BE-ZE-DURA. Chyba, że ci się pomyliło i powinieneś dać ;) a nie zwykły
> uśmieszek. Wadą filmu jest to, że trzeba czekać niewiadomo ile na wynik
> i dokładnie notować parametry,
Wiesz, jak to motywuje do nauki ? Prob masz 36 a wyniki egzaminu za
tydzien. Poprawki nie bedzie, bo to juz wyjazd na serio.
Pamietam, gdy uczylem sie naswietlac slajdy - zanim poszedlem w plener,
sporo rysowalem/liczylem na kartce, planowalem kadry. Mialem tabelke, w
ktorej zapisywalem rozpietosc sceny i parametry jakie dobralem, a obok
co chciala zrobic automatyka. Wielkim odkryciem byla dla mnie metoda z
naswietlaniem na biala kartke oraz na swiatlo padajace - niezbyt wygodna
w codziennym uzyciu, ale za to mozna zrozumiec automatyke aparatu.
Potem juz w glowie wraca sie do tych prob.
> które cyfrówka notuje za ciebie. Do tego
> wynik masz od razu. Szybciej, łatwiej, taniej.
Kurs eksternistyczny, brrr.
Mimo ze mam cyfre, wielka frajde sprawia mi robienie ujec w jednym
podejsciu. Nie cierpie za to pozniejszego decydowania, ktore ujecie z
kilku prawie takich samych jest lepsze.
AF
-
28. Data: 2009-06-07 18:50:29
Temat: Re: prawdlowe naswietlanie expozycji
Od: Mikolaj Machowski <m...@w...pl>
Adam Foton napisał:
> Pamietam, gdy uczylem sie naswietlac slajdy - zanim poszedlem w plener,
> sporo rysowalem/liczylem na kartce, planowalem kadry. Mialem tabelke, w
> ktorej zapisywalem rozpietosc sceny i parametry jakie dobralem, a obok
> co chciala zrobic automatyka. Wielkim odkryciem byla dla mnie metoda z
> naswietlaniem na biala kartke oraz na swiatlo padajace - niezbyt wygodna
> w codziennym uzyciu, ale za to mozna zrozumiec automatyke aparatu.
> Potem juz w glowie wraca sie do tych prob.
Eh. Jak robiłem na slajdach to na 36-klatkowy film miałem 30 w pełni
akceptowalnych zdjęć. Teraz w tym samym czasie strzelam zdjęć 600
i nadal 30 się do czegoś nadaje. Gdzie tu postęp? ;)
m.
--
In the beginning was The Word.
And The Word was Content-Type: text/plain
-
29. Data: 2009-06-07 20:10:03
Temat: Re: prawdlowe naswietlanie expozycji
Od: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>
W niedziela 07 czerwiec 2009 16:23, j...@u...at wyraził następujacą
opinię:
> On 7 Jun., 09:04, "FiZZyK" <N...@p...onet.pl> wrote:
>...
>> http://scashone.blok.pl/zlot_junaka/IMG_6081.jpg
>> http://scashone.blok.pl/zlot_junaka/IMG_6106.jpg
> ...
> rozpietosci tonalnej sceny - cos bedzie niedoswietlone , cos bedzie
> przeswietlone. Chodzi o to abys mierzyl swiatlo w ten sposob aby
> zostaly zarejestrowane te tony , ktore sa interesujace.
> ...
Zasadniczo zgadzam się z tym co napisałeś, ale w przypadku tych dwu
konkretnych scen jedynie dopalenie solidną lampą mogłoby pomóc.
Motywy są naświetlone poprawnie, spychanie ich w cień nie ma żadnego
uzasadnienia, chodzi tylko o zmniejszenie kontrastu między głównym motywem a
{niestety} dość jasnym niebem.
Z pozdrowieniami
Dariusz Zygmunt
--
53°20'41,8"N 15°02'19,9"E
-
30. Data: 2009-06-08 06:31:26
Temat: Re: prawdlowe naswietlanie expozycji
Od: "FiZZyK" <N...@p...onet.pl>
>>>> Ja stosuję dwa obiektywy do motocykli - 17-70 + CPL (tu kręcę polarem
>>>> przed
>>>> prawie każdym zdjęciem) oraz 70-200 bez żadnych filtrów.
>>>
>>> Dobrze wiedzieć, że są specjalne obiektywy do fotografowania motocykli
>>> ;-)
>>
>>
>>
>> Motocykle jak motocykle, ale sanki w czerwcu ?:)
>>
>> http://scashone.blok.pl/zlot_junaka/skietaa.jpg
>>
> Jwżeli to zdjęcie z tego zlotu, to żaden brak umiejętności,
> tylko właśnie nieodpowiednie warunli atmosferyczne.
> Nie masz czystego nieba tylko chmurki,
> które wprowadzają dużo rozproszonego światła,
> które zagłusza działanie polara.
Dokladnie, to jest foto z tego zlotu :)dzieki za pomoc :)
Fz