eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.rec.foto.cyfrowaprawdlowe naswietlanie expozycji
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 30

  • 21. Data: 2009-06-07 14:23:48
    Temat: Re: prawdlowe naswietlanie expozycji
    Od: j...@u...at

    On 7 Jun., 09:04, "FiZZyK" <N...@p...onet.pl> wrote:
    > > witam
    >
    > > najlepiej uczyc sie na bledach. podejrzewam ze jest to kwestia obslugi
    > > aparatu.
    > > aparat raczej bedzie dobieral prawidlowo czasy naswietlenia , zgodnie
    > > z Twoim wyborem a prawdopodobnie wyboru dokonujesz jeszcze czesciowo
    > > nieswiadomie.
    >
    > Kwestia jest tego typu, ze w trybie Av przeslona jest ustawiona na sztywno,
    > zas czas dobierany jest automatycznie. Ustawiajac Af na ciemna postac, czas
    > sie wydluzy, wowczas tlo ktore jest za obiektem fotografowanyn, w tym
    > wypadku niebo bedzie przeswietlone. Teraz ..jak tego uniknac skoro aparat
    > `czyta`swiatlo z ciemnego obiektywu?
    >
    >
    >
    > > gdybys gdzies pokazal zdjecia , ktore Ci nie bardzo leza , to z
    > > pewnoscia wskazalibysmy przyczyny  ( bledy ? - raczej tak bym nie
    > > powiedzial ) dlaczego aparat naswietlil tak a nie inaczej. Dynamika w
    > > tym aparacie jest na tyle duza  , ze w zasadzie niebo nie musi byc
    > > znacznie przeswietlone  , tzn nie koniecznie musi byc na zdjeciu biala
    > > plama.
    > > jesli jestes poczatkujacym , to sugerowalbym na poczatku nie stosowac
    > > za duzo gadgetow jak   n.p rozne fitry .
    > > Najpierw opanuj to co masz do dyspozycji , a gdy okaze sie
    > > niewystraczajace to dokladaj kolejne elementy.
    > > Zbyt duzo zmiennych parametrow utrudni , a nie ulatwi zrobienie
    > > prawidlowego zdjecia.
    >
    > tu masz przyklady
    >
    > http://scashone.blok.pl/zlot_junaka/IMG_6081.jpg
    >
    > http://scashone.blok.pl/zlot_junaka/IMG_6106.jpg
    >
    > Fz

    I wszystko jasne.
    99% fotografujacych takie sceny reportazowe nie uzywa filtra
    polowkowego szarego i mimo to zdjecia sa lepiej naswietlone.

    moze tylko krotkie wyjasnienie.
    1.Scena ma pewna dynamike tzn rozpietosc tonalna od mniejsc
    najciemniejszych do miejsc najasniejsjych.
    rozpietosc ta mierzona w stopniach przyslony w dzien pochmurny mozy
    wynosic zaledwie pare stopni , w dzien sloneczny paredziesiat.
    2. aparat fotograficzny - jego matryca jest w stanie zarejestrowac
    maksymalny rozpietosc tonalna rzedu ok 9 ciu stopni przyslony.
    Oznacza to ze matryca nie jest w stanie zarejestrowac calej
    rozpietosci tonalnej sceny - cos bedzie niedoswietlone , cos bedzie
    przeswietlone. Chodzi o to abys mierzyl swiatlo w ten sposob aby
    zostaly zarejestrowane te tony , ktore sa interesujace.

    jak to zrobic:
    najpierw wybierz w aparacie rodzaj pomiaru swiatla - wielopolowy to
    symbol w ksztalcie kropki z otulonej z gory i dolu nawiasami. Ten
    pomiar mierzy swiatlo w miejscach najjasniejszych i
    najciemniejszych , oraz stara sie dobrac optymale warunki expozycjji ,
    tzn zeby jak najwiecej ze sceny zostalo przez matryce zarejestrowane
    ( zmiescilo sie w rozpietosci tonalnej matrycy). Nadaje sie do
    fotografowani scen pod swiatlo i kontrastowych.

    nastepnie dokonujac pomiaru staraj sie unikac kierowania sesnora
    pomiaru odleglosci na takie miejsce , ktore jasnoscia zdecydowanie
    odbiega to tego co interesujace.

    np jesli na tych zdjeciach interesujaca ma byc twarz to na nia kieruj
    sensor autofokusa a nie np na czarny elememt motocykla , albo np
    srebrny niklowany swiecacy blotnik. te elemnty zafalszuja nieco
    pomiar.

    wogole rob zdjecia w formacie raw i za pomoca pgramu dolaczonego do
    aparatu DPP dokonaj konwersji do takiego formatu w jakim chcesz
    przechowywac zdjecia ( np kpeg) . W Formacie raw jest wiecej danych
    zapisanych , niz w formacie jpeg w zdjeciu prosto z aparatu. Tzn
    jesli jakies zdejcie jest za jasne , albo za ciemne to latwo mozesz to
    porawic ze stosunkowo dobrym wynikiem.

    przeczytaj wogole jakas ksiazeczke n.t. naswietlania.
    aparat pracuje prawidlowo.


  • 22. Data: 2009-06-07 15:39:05
    Temat: Re: prawdlowe naswietlanie expozycji
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    FiZZyK pisze:
    > Moze inaczej, czy stopien ``zaciemnienia`` filtrow polaryzacyjnych roznych
    > firma sa takie same ?

    Praktycznie tak, mając filtry różnych firm nie zauważysz różnicy. UWAGA:
    w tych samych warunkach, a na te składa się kąt ustawienia względem
    słońca, pora dnia, a przede wszystkim warunki atmosferyczne. Czasem jest
    tak, że niebo bezchmurne, błękitne, ale polaryzacja jakaś kiepska.
    Czasami natomiast, gdy niebo ma bardzo intensywny niebieski kolor, z
    polarem wychodzi bardzo ciemne, niemal czarne. W naszych szerokościach
    geograficznych to jednak rzadkość, trzeba zapolować na takie warunki :)

    --
    Pozdrawiam
    Andrzej
    www.album.radom.pl


  • 23. Data: 2009-06-07 15:57:33
    Temat: Re: prawdlowe naswietlanie expozycji
    Od: "Zibi" <l...@i...pl>

    Użytkownik "de Fresz" napisał w wiadomości:

    > On 2009-06-06 22:02:32 +0200, "Zibi" said:
    >> Ja stosuję dwa obiektywy do motocykli - 17-70 + CPL (tu kręcę polarem
    >> przed
    >> prawie każdym zdjęciem) oraz 70-200 bez żadnych filtrów.

    > Dobrze wiedzieć, że są specjalne obiektywy do fotografowania motocykli ;-)

    Ba! ;-)

    >> Problemem w fotografowaniu silnie zróżnicowanej oświetloniowo sceny jest
    >> odpowiedni dobór sposobu pomiaru światła. Ja na to nie mam recepty, bo
    >> robię tak: jedna fota na jakimś-tam pomiarze, druga fota tej samej sceny
    >> na innym pomiarze, porównuję, ustawiam pomiar, daję ekspozycję lekko na
    >> minus
    >> i dopiero potem zaczynam się bawić w focenie.

    > A nie prościej po prostu opanować używanie pomiaru punktowego?

    Muszę się tego naumieć, póki co. Na razie opisałem to, co umiem zrobić.

    -- Zibi(jesteminoamatoremuczącymsię)


  • 24. Data: 2009-06-07 17:14:32
    Temat: Re: prawdlowe naswietlanie expozycji
    Od: "FiZZyK" <N...@p...onet.pl>



    I wszystko jasne.
    99% fotografujacych takie sceny reportazowe nie uzywa filtra
    polowkowego szarego i mimo to zdjecia sa lepiej naswietlone.

    moze tylko krotkie wyjasnienie.
    1.Scena ma pewna dynamike tzn rozpietosc tonalna od mniejsc
    najciemniejszych do miejsc najasniejsjych.
    rozpietosc ta mierzona w stopniach przyslony w dzien pochmurny mozy
    wynosic zaledwie pare stopni , w dzien sloneczny paredziesiat.
    2. aparat fotograficzny - jego matryca jest w stanie zarejestrowac
    maksymalny rozpietosc tonalna rzedu ok 9 ciu stopni przyslony.
    Oznacza to ze matryca nie jest w stanie zarejestrowac calej
    rozpietosci tonalnej sceny - cos bedzie niedoswietlone , cos bedzie
    przeswietlone. Chodzi o to abys mierzyl swiatlo w ten sposob aby
    zostaly zarejestrowane te tony , ktore sa interesujace.

    jak to zrobic:
    najpierw wybierz w aparacie rodzaj pomiaru swiatla - wielopolowy to
    symbol w ksztalcie kropki z otulonej z gory i dolu nawiasami. Ten
    pomiar mierzy swiatlo w miejscach najjasniejszych i
    najciemniejszych , oraz stara sie dobrac optymale warunki expozycjji ,
    tzn zeby jak najwiecej ze sceny zostalo przez matryce zarejestrowane
    ( zmiescilo sie w rozpietosci tonalnej matrycy). Nadaje sie do
    fotografowani scen pod swiatlo i kontrastowych.

    nastepnie dokonujac pomiaru staraj sie unikac kierowania sesnora
    pomiaru odleglosci na takie miejsce , ktore jasnoscia zdecydowanie
    odbiega to tego co interesujace.

    np jesli na tych zdjeciach interesujaca ma byc twarz to na nia kieruj
    sensor autofokusa a nie np na czarny elememt motocykla , albo np
    srebrny niklowany swiecacy blotnik. te elemnty zafalszuja nieco
    pomiar.

    wogole rob zdjecia w formacie raw i za pomoca pgramu dolaczonego do
    aparatu DPP dokonaj konwersji do takiego formatu w jakim chcesz
    przechowywac zdjecia ( np kpeg) . W Formacie raw jest wiecej danych
    zapisanych , niz w formacie jpeg w zdjeciu prosto z aparatu. Tzn
    jesli jakies zdejcie jest za jasne , albo za ciemne to latwo mozesz to
    porawic ze stosunkowo dobrym wynikiem.

    przeczytaj wogole jakas ksiazeczke n.t. naswietlania.
    aparat pracuje prawidlowo.



    O taka wskazowke mi chodzilo :) Tzn jak to,czy tamto poprawic i jak :)
    A tak btw, robie i w jpg i raw, poki co zaczynam opanowywac PS-a i wtyczki
    raw do niego:)


    Fz



  • 25. Data: 2009-06-07 17:48:08
    Temat: Re: prawdlowe naswietlanie expozycji
    Od: "FiZZyK" <N...@p...onet.pl>



    >
    >> Ja stosuję dwa obiektywy do motocykli - 17-70 + CPL (tu kręcę polarem
    >> przed
    >> prawie każdym zdjęciem) oraz 70-200 bez żadnych filtrów.
    >
    > Dobrze wiedzieć, że są specjalne obiektywy do fotografowania motocykli ;-)



    Motocykle jak motocykle, ale sanki w czerwcu ?:)

    http://scashone.blok.pl/zlot_junaka/skietaa.jpg


    Fz



  • 26. Data: 2009-06-07 18:34:40
    Temat: Re: prawdlowe naswietlanie expozycji
    Od: "JD" <j...@g...com>


    Użytkownik "FiZZyK" <N...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:h0guf1$n9f$1@news.onet.pl...
    >
    >
    >>
    >>> Ja stosuję dwa obiektywy do motocykli - 17-70 + CPL (tu kręcę polarem
    >>> przed
    >>> prawie każdym zdjęciem) oraz 70-200 bez żadnych filtrów.
    >>
    >> Dobrze wiedzieć, że są specjalne obiektywy do fotografowania motocykli
    >> ;-)
    >
    >
    >
    > Motocykle jak motocykle, ale sanki w czerwcu ?:)
    >
    > http://scashone.blok.pl/zlot_junaka/skietaa.jpg
    >
    Jwżeli to zdjęcie z tego zlotu, to żaden brak umiejętności,
    tylko właśnie nieodpowiednie warunli atmosferyczne.
    Nie masz czystego nieba tylko chmurki,
    które wprowadzają dużo rozproszonego światła,
    które zagłusza działanie polara.

    --
    Pozdrawiam
    JD


  • 27. Data: 2009-06-07 18:36:48
    Temat: Re: prawdlowe naswietlanie expozycji
    Od: Adam Foton <u...@g...comk>

    > Ale polar BARDZIEJ przyciemni niebo, co zmniejszy różnice i pozwoli
    > nieprzepalić nieba.

    A czy wlasciwa czesc sceny byla wczesniej (bez polara) prawidlowo
    naswietlona ? Jezeli tak, a potem "przyciemnisz" niebo polarem, to
    automatyka odwali kawal roboty robiac srednia i wyjdzie COS innego w
    zasadniczym miejscu i COS lepszego na niebie.



    >> A najszybciej bys sie nauczyl, gdybys mial na to 1 rolke Velvii :)
    >
    > BE-ZE-DURA. Chyba, że ci się pomyliło i powinieneś dać ;) a nie zwykły
    > uśmieszek. Wadą filmu jest to, że trzeba czekać niewiadomo ile na wynik
    > i dokładnie notować parametry,

    Wiesz, jak to motywuje do nauki ? Prob masz 36 a wyniki egzaminu za
    tydzien. Poprawki nie bedzie, bo to juz wyjazd na serio.

    Pamietam, gdy uczylem sie naswietlac slajdy - zanim poszedlem w plener,
    sporo rysowalem/liczylem na kartce, planowalem kadry. Mialem tabelke, w
    ktorej zapisywalem rozpietosc sceny i parametry jakie dobralem, a obok
    co chciala zrobic automatyka. Wielkim odkryciem byla dla mnie metoda z
    naswietlaniem na biala kartke oraz na swiatlo padajace - niezbyt wygodna
    w codziennym uzyciu, ale za to mozna zrozumiec automatyke aparatu.
    Potem juz w glowie wraca sie do tych prob.


    > które cyfrówka notuje za ciebie. Do tego
    > wynik masz od razu. Szybciej, łatwiej, taniej.

    Kurs eksternistyczny, brrr.

    Mimo ze mam cyfre, wielka frajde sprawia mi robienie ujec w jednym
    podejsciu. Nie cierpie za to pozniejszego decydowania, ktore ujecie z
    kilku prawie takich samych jest lepsze.

    AF


  • 28. Data: 2009-06-07 18:50:29
    Temat: Re: prawdlowe naswietlanie expozycji
    Od: Mikolaj Machowski <m...@w...pl>

    Adam Foton napisał:
    > Pamietam, gdy uczylem sie naswietlac slajdy - zanim poszedlem w plener,
    > sporo rysowalem/liczylem na kartce, planowalem kadry. Mialem tabelke, w
    > ktorej zapisywalem rozpietosc sceny i parametry jakie dobralem, a obok
    > co chciala zrobic automatyka. Wielkim odkryciem byla dla mnie metoda z
    > naswietlaniem na biala kartke oraz na swiatlo padajace - niezbyt wygodna
    > w codziennym uzyciu, ale za to mozna zrozumiec automatyke aparatu.
    > Potem juz w glowie wraca sie do tych prob.

    Eh. Jak robiłem na slajdach to na 36-klatkowy film miałem 30 w pełni
    akceptowalnych zdjęć. Teraz w tym samym czasie strzelam zdjęć 600
    i nadal 30 się do czegoś nadaje. Gdzie tu postęp? ;)

    m.
    --
    In the beginning was The Word.
    And The Word was Content-Type: text/plain


  • 29. Data: 2009-06-07 20:10:03
    Temat: Re: prawdlowe naswietlanie expozycji
    Od: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>

    W niedziela 07 czerwiec 2009 16:23, j...@u...at wyraził następujacą
    opinię:
    > On 7 Jun., 09:04, "FiZZyK" <N...@p...onet.pl> wrote:

    >...
    >> http://scashone.blok.pl/zlot_junaka/IMG_6081.jpg
    >> http://scashone.blok.pl/zlot_junaka/IMG_6106.jpg
    > ...
    > rozpietosci tonalnej sceny - cos bedzie niedoswietlone , cos bedzie
    > przeswietlone. Chodzi o to abys mierzyl swiatlo w ten sposob aby
    > zostaly zarejestrowane te tony , ktore sa interesujace.
    > ...

    Zasadniczo zgadzam się z tym co napisałeś, ale w przypadku tych dwu
    konkretnych scen jedynie dopalenie solidną lampą mogłoby pomóc.
    Motywy są naświetlone poprawnie, spychanie ich w cień nie ma żadnego
    uzasadnienia, chodzi tylko o zmniejszenie kontrastu między głównym motywem a
    {niestety} dość jasnym niebem.

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

    --
    53°20'41,8"N 15°02'19,9"E


  • 30. Data: 2009-06-08 06:31:26
    Temat: Re: prawdlowe naswietlanie expozycji
    Od: "FiZZyK" <N...@p...onet.pl>


    >>>> Ja stosuję dwa obiektywy do motocykli - 17-70 + CPL (tu kręcę polarem
    >>>> przed
    >>>> prawie każdym zdjęciem) oraz 70-200 bez żadnych filtrów.
    >>>
    >>> Dobrze wiedzieć, że są specjalne obiektywy do fotografowania motocykli
    >>> ;-)
    >>
    >>
    >>
    >> Motocykle jak motocykle, ale sanki w czerwcu ?:)
    >>
    >> http://scashone.blok.pl/zlot_junaka/skietaa.jpg
    >>
    > Jwżeli to zdjęcie z tego zlotu, to żaden brak umiejętności,
    > tylko właśnie nieodpowiednie warunli atmosferyczne.
    > Nie masz czystego nieba tylko chmurki,
    > które wprowadzają dużo rozproszonego światła,
    > które zagłusza działanie polara.


    Dokladnie, to jest foto z tego zlotu :)dzieki za pomoc :)


    Fz


strony : 1 . 2 . [ 3 ]


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: