  • 11. Data: 2009-06-07 07:04:43
    Temat: Re: prawdlowe naswietlanie expozycji
    Od: "FiZZyK" <N...@p...onet.pl>

    > witam
    >
    > najlepiej uczyc sie na bledach. podejrzewam ze jest to kwestia obslugi
    > aparatu.
    > aparat raczej bedzie dobieral prawidlowo czasy naswietlenia , zgodnie
    > z Twoim wyborem a prawdopodobnie wyboru dokonujesz jeszcze czesciowo
    > nieswiadomie.

    Kwestia jest tego typu, ze w trybie Av przeslona jest ustawiona na sztywno,
    zas czas dobierany jest automatycznie. Ustawiajac Af na ciemna postac, czas
    sie wydluzy, wowczas tlo ktore jest za obiektem fotografowanyn, w tym
    wypadku niebo bedzie przeswietlone. Teraz ..jak tego uniknac skoro aparat
    `czyta`swiatlo z ciemnego obiektywu?

> [...]
    > powiedzial ) dlaczego aparat naswietlil tak a nie inaczej. Dynamika w
    > tym aparacie jest na tyle duza , ze w zasadzie niebo nie musi byc
    > znacznie przeswietlone , tzn nie koniecznie musi byc na zdjeciu biala
    > plama.
    > jesli jestes poczatkujacym , to sugerowalbym na poczatku nie stosowac
    > za duzo gadgetow jak n.p rozne fitry .
    > Najpierw opanuj to co masz do dyspozycji , a gdy okaze sie
    > niewystraczajace to dokladaj kolejne elementy.
    > Zbyt duzo zmiennych parametrow utrudni , a nie ulatwi zrobienie

    tu masz przyklady

    http://scashone.blok.pl/zlot_junaka/IMG_6081.jpg

    http://scashone.blok.pl/zlot_junaka/IMG_6106.jpg

    Fz

  • 12. Data: 2009-06-07 07:10:19
    Od: "FiZZyK" <N...@p...onet.pl>

    > Ujme to tak:
    > Szara polowke kup, pomoze Ci sie nauczyc pomiarow swiatla. Masz cyfre,
    > mozesz zrobic kilka eksperymentow. Zauwaz, ze polowka przyciemnia niebo,
    > spada ilosc swiatla, automatyka ciagnie ekspozycje w gore. No i teraz
    > pytanie - co chciales naswietlic - cienie czy swiatla ? W zaleznosci od
    > odpowiedzi trzeba umiejetnie skorygowac ekspozycje lub przyjac propozycje
    > Canona 40D.
    >
    > A najszybciej bys sie nauczyl, gdybys mial na to 1 rolke Velvii :)

    Nie odpowiem Ci na pytanie co chcialem naswietlic bo po prostu nie wiem :).
    Chcialem tylko aby niebo mialo w sobie choc ciut koloru niebieskiego a nie
    bylo tylko jasna,biala plama :)

    > Sprobuj wylaczyc pomiar matrycowy. Trzeba sporo czasu, aby sie z nim
    > porozumiec, ogarnac co kombinuje w danej chwili. Mnie najbardziej
    > wyrownane kadry wychodzily z aparatami o prostych algorytmach pomiarowych,
    > albo wrecz z pomiarem CW. O punktowym nie wspomne - ale to wymaga ciut
    > wiecej czasu i odruchowego dzialania (pomiar matrycowy robi sie w glowie).

    Probowalem roznych pomiarow, efekt albo taki sam, albo podobny.
    Dopiero teraz zauwazylem jak trudno foci sie na zewnatrz, szczegolnie w
    ostrym, szczerym sloncu, tu mam najwiecej problemow :(.
    Foce rowniez troche siatkowki, i tam o dziwo zadnych takich problemow nie
    mam :)

    Fz

  • 13. Data: 2009-06-07 07:59:01
    Od: "JD" <j...@g...com>

    Użytkownik "FiZZyK" <N...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Powiem Ci tak. Ciezko jest krecic filtrem w oslonie przeciwslonecznej :)
    > ale

    Z moją osłoną dość łatwo, ma otwór w dolnej części :)

    > No niestety, moge powiedziec ze szczere slonce w poludnia bylo..

    Poproś aby przełożyli imprezę ;)
    żartowałem, staraj się mieć słoce za sobą, lekko z boku,

    JD

  • 14. Data: 2009-06-07 08:07:05
    Od: "FiZZyK" <N...@p...onet.pl>

    > Poproś aby przełożyli imprezę ;)
    > żartowałem, staraj się mieć słoce za sobą, lekko z boku,

    Jesli chodzi o dzialanie filtra polaryzacyjnego to wiem jak go uzywac i jak
    dobierac kat slonca aby najlepsze efekty bylo widac :).Ale to nie takie
    proste ciagle miec takie warunki :) niestety.

    Fz

  • 15. Data: 2009-06-07 10:58:07
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    FiZZyK pisze:

> [...]
    > sie wydluzy, wowczas tlo ktore jest za obiektem fotografowanyn, w tym
    > wypadku niebo bedzie przeswietlone. Teraz ..jak tego uniknac skoro aparat

    Ja od jakiegoś czasu w podobnych warunkach robię w M - ustawiam
    ekspozycję na niebo i daję korekcję na +1,5EV lub +2EV. Cienie wyciągam
    w postprocesie. Warunki oświetleniowe są w miarę stałe, nie ma potrzeby
    co chwila zmieniać ekspozycji. W trybie automatycznym i półautomatycznym
    musisz ciągle zwracać uwagę, jak dużo światła odbija dana scena i co
    chwilę kręcić korekcją ekspozycji w górę i w dół, aby w końcu na
    wszystkich zdjęciach mieć podobną wartość ekspozycji.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    pawelek_79
    poczta.onet.pl
    Znany także jako Pawel_W: pawel79w[Shift+2] gmail.com

  • 16. Data: 2009-06-07 11:04:10
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Adam Foton pisze:

    > Ale teraz uwaga: jak polar "przyciemni", to rownoczesnie automatyka
    > aparatu bedzie podciagac ekspozycje w gore. Bardzo wiele tutaj zalezy od
    > inteligencji pomiarow matrycowych oraz od konkretnej sceny i tego co
    > chcesz wlasciwie naswietlic (swiatla, cienie).

    Ale polar BARDZIEJ przyciemni niebo, co zmniejszy różnice i pozwoli
    nieprzepalić nieba. Nieustawiony filtr polaryzacyjny działa jak filtr
    szary, czyli aparat podciągnie ekspozycję, ale jak odpowiednio ustawić
    go, to dodatkowo jeszcze większemu przyciemnieniu ulegnie niebo. Masz
    cyfrówkę, możesz sprawdzić, że to jednak działa. U mnie dzisiaj mało
    błękitnego nieba, żeby to pokazać.

    > A najszybciej bys sie nauczyl, gdybys mial na to 1 rolke Velvii :)

    BE-ZE-DURA. Chyba, że ci się pomyliło i powinieneś dać ;) a nie zwykły
    uśmieszek. Wadą filmu jest to, że trzeba czekać niewiadomo ile na wynik
    i dokładnie notować parametry, które cyfrówka notuje za ciebie. Do tego
    wynik masz od razu. Szybciej, łatwiej, taniej.

  • 17. Data: 2009-06-07 11:46:01
    Od: "FiZZyK" <N...@p...onet.pl>

> [...]
    > to dodatkowo jeszcze większemu przyciemnieniu ulegnie niebo. Masz
    > cyfrówkę, możesz sprawdzić, że to jednak działa. U mnie dzisiaj mało

    Wziolem sam filtr w lape, skierowalem na niebo i sprawdzilem w ktorym jego
    miejscu najbardziej widac przyciemnienie. Fakt widac jakies tam, ale to
    bardzooo malo.( ustawilem sie pod odpowiednim katem pod slonce )
    Wiem, ze najlepiej z filtrem jest focic wczesnie rano, badz pozno wieczorem,
    ale jak go uzywac w szczerym sloncu w poludnie ?...
    Moze inaczej, czy stopien ``zaciemnienia`` filtrow polaryzacyjnych roznych
    firma sa takie same ?
    Najwieksza wada wszelkich filtrow jet chyba jednak oslona przeciwsloneczna
    :) normalnie nie ma jak wsadzic lapy do srodka, a krecenie filtrem w takiej
    pozycju to koszmar :)Wiec mowa tu o jakis szybkich ustawieniach czegokolwiek
    to masakra :) W swoim 24-70 na 24 mm jeszcze wsadze lape ,ale na 70 juz za
    cholery nie da rady :)

    Fz

  • 18. Data: 2009-06-07 12:51:53
    Od: slaweks <s...@s...cz>

    On 7 Cze, 13:46, "FiZZyK" <N...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > to masakra :) W swoim 24-70 na 24 mm jeszcze wsadze lape ,ale na 70 juz za

    Są osłony które to ułatwiają. A filtry polaryzacyjne mają taki
    zewnętzrny uchwyt.

  • 19. Data: 2009-06-07 14:11:38
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2009-06-06 22:02:32 +0200, "Zibi" <l...@i...pl> said:

    > Ja stosuję dwa obiektywy do motocykli - 17-70 + CPL (tu kręcę polarem przed
    > prawie każdym zdjęciem) oraz 70-200 bez żadnych filtrów.

    Dobrze wiedzieć, że są specjalne obiektywy do fotografowania motocykli ;-)

    > Problemem w fotografowaniu silnie zróżnicowanej oświetloniowo sceny jest
    > odpowiedni dobór sposobu pomiaru światła. Ja na to nie mam recepty, bo
    > robię tak: jedna fota na jakimś-tam pomiarze, druga fota tej samej sceny
    > na innym pomiarze, porównuję, ustawiam pomiar, daję ekspozycję lekko na minus
    > i dopiero potem zaczynam się bawić w focenie.

    A nie prościej po prostu opanować używanie pomiaru punktowego?

    de Fresz

  • 20. Data: 2009-06-07 14:14:50
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2009-06-06 22:20:58 +0200, "Zibi" <l...@i...pl> said:

    > Wy, jansal, wskazalibyscie?
    >
    > Wy, jansal, mieliscie opuscic ta grupe, bo nie macie jaj.

    Przestań trollować.

    de Fresz