  • 121. Data: 2023-04-28 07:14:26
    Temat: Re: pradu za duzo
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .04.2023 o 06:16 Cavallino <C...@k...pl> pisze:

    > Ta wiedza to skąd?
    > Robiłeś jakieś szersze badania?
    > Czy generalizujesz na podstawie własnej okolicy?
    >
    > Bo w tym ostatnim przypadku to mogę napisać coś dokładnie odwrotnego.

    To statystyka, mamy 12,7 GW w PV.
    W pamiętną niedzielę w szczycie instalacje dały 8,3 GW
    W kwietniu, przeciętna instalacja da max na poziomie 60-70% mocy
    znamionowej - czyli od 7,62 do 8,89 GW
    Statystycznie pracowały wszystkie, wyłączenia to były może pojedyncze %
    całości, bo nie wszystkie musiały pracować, mogły mieć awarię itp.
    Nic nie znacząca liczba.

    TG

  • 122. Data: 2023-04-28 07:23:15
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .04.2023 o 21:38 J.F <j...@p...onet.pl> pisze:

    > No wlasnie IMO niespecjalnie musialy, bo oni dostarczają prądo do
    > rejonu, jak sobie rejon troche prądu sam wyprodukuje, to oni nie
    > wiedzą - produkcja, czy oszczędnosc.

    Prosumenci to 10GW PV.
    Dobrze się czujesz? - przy PV w PL liczą się tylko prosumenci.
    PSE planując zapotrzebowanie musi sprawdzić jakie będzie słońce u mnie i u
    innych i dostosować do tego węglówki, gazówki itp.

    > W efekcie koncowym to chyba nie wiemy, czy rzeczywiscie
    > zapotrzebowanie było 15GW, a OZE dały 8GW,
    > czy zapotrzebowanie bylo np 18GW, a OZE dały 11GW - duze 8, male 3.

    Wiemy dokładnie (do pojedynczych MW) - to statystyka.

    > No i popatrz na wspolczynniki jednoczesnosci.
    > Przyłacze masz powiedzmy 20kW, transformator na 100 domów ma ... nie,
    > nie 2MW, tylko np 200kW, Shrek poda dokładniejsze wymogi.

    Aby produkować prąd musisz podłączyć instalację do sieci. Aby podłączyć
    instalację musisz mieć zgodę z dystrybucji. Jak nie ma warunków to tej
    zgody nie dostaniesz.
    Znam wiele przypadków odmów, właśnie ze względu na małe trafa lub problem
    "ostatniej mili" - na wioskach na końcach linii nn są cieńsze kable.
    Czasami nie da się podłączyć na takiej linii nawet jednego falownika 15kW.

    TG

  • 123. Data: 2023-04-28 14:05:01
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    > To statystyka, mamy 12,7 GW w PV.
    > W pamiętną niedzielę w szczycie instalacje dały 8,3 GW
    > W kwietniu, przeciętna instalacja da max na poziomie 60-70% mocy
    > znamionowej - czyli od 7,62 do 8,89 GW

    ????
    W tym kwietniu który był mega pochmurny, do tego stopnia że u mnie wynik
    jest dwa razy gorszy niż w poprzednich latach?

    To ma być jakiś dowód na cokolwiek w słoneczny dzień?
    No bez żartów.
    Widziałeś kiedyś wyłączający się falownik?

    Bo ja taki mam i wiem kiedy się wyłącza, na jak długo i jak często.
    Nie muszę teoretyzować.

  • 124. Data: 2023-04-28 14:35:30
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .04.2023 o 14:05 Cavallino <C...@k...pl> pisze:

> [...]
    > Widziałeś kiedyś wyłączający się falownik?
    >
    > Bo ja taki mam i wiem kiedy się wyłącza, na jak długo i jak często.

    To co podałem to nie jest cały kwiecień - to raport za niedzielę w którą
    podobno był armagedon (tak wszędzie pisali) bo cała Polska była bez chmur
    przez parę godzin. I właśnie wtedy statystycznie pracowała cała
    zainstalowana fotowoltaika, mówią o tym raporty PSE.
    To, że u Ciebie się wyłącza i 1000 innych na 1,3mln zainstalowanych
    instalacji u postumentów to znikomy odsetek. Generalizujesz na podstawie
    swoich doświadczeń i na podstawie Twojej okolicy.
    Tak, znam wyłączające się falowniki,wiem jak to wygląda.

    TG

  • 125. Data: 2023-04-28 15:20:31
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    > To co podałem to nie jest cały kwiecień - to raport za niedzielę w którą
    > podobno był armagedon

    Nie rozumiem.
    W jaki sposób raport za niedzielę, ma dowodzić braku wyłączeń w tą samą
    niedzielę?

    (tak wszędzie pisali) bo cała Polska była bez
    > chmur przez parę godzin. I właśnie wtedy statystycznie pracowała cała
    > zainstalowana fotowoltaika,

    Po pierwsze - chmur było całkiem sporo, to był generalnie słaby dzień w
    Poznaniu (produkcja dwa razy gorsza niż w sobotę), więc pewnie ogólnie
    na zachodzie też.

    Po drugie - wyłączenia wcale się nie zdarzają w bezchmurne dni, a
    najczęściej w takie z chmurami.

    Widać wtedy falowniki wariują przy przejściu z dobrego chłodzenia (przy
    zachmurzeniu) do chwilowej wysokiej produkcji (gdy słońce wyjdzie zza
    chmur) i ogólnie częściej w dni chłodne niż gorące.

    Wytłumaczenie mam takie, że w gorące dni nie osiągają maks. mocy na
    panelach i jakoś lepiej to wychodzi.

  • 126. Data: 2023-04-28 15:40:07
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .04.2023 o 15:20 Cavallino <C...@k...pl> pisze:

    > Nie rozumiem.
    Jaśniej nie potrafię.

> [...]
    > chmur) i ogólnie częściej w dni chłodne niż gorące.
    >
    > Wytłumaczenie mam takie, że w gorące dni nie osiągają maks. mocy na

    Jak jest ciągłą "lampa" to falownik stopniowo podnosi moc wg algorytmu
    MPPT.
    Na wykresie mocy z falownika widać wtedy łagodny przyrost mocy do południa
    i stopniowy zjazd po południu.
    Jak są chmury i co chwila zza chmur wychodzi słońce to są piki - u mnie
    czasami w ciągu 2-3 minut jest przyrost z 4 do 22kW (więcej niż moc max),
    wtedy też jest skok napięcia, który może być poza zakresem.
    Jak sieć nie jest sztywna, daleko od trafo, za cienkie druty do słupa, to
    falownik podbije powyżej limitu i robi stop, mija później kilka minut
    zanim stopniowo znowu dojdzie do produkcji w punkcie MPPT.

    TG

  • 127. Data: 2023-04-28 15:50:57
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

> [...]
    > czasami w ciągu 2-3 minut jest przyrost z 4 do 22kW (więcej niż moc
    > max), wtedy też jest skok napięcia, który może być poza zakresem.

    Dokładnie to powyżej napisałem.

    > Jak sieć nie jest sztywna, daleko od trafo, za cienkie druty do słupa,
    > to falownik podbije powyżej limitu i robi stop, mija później kilka minut
    > zanim stopniowo znowu dojdzie do produkcji w punkcie MPPT.

    Ano.
    Piszę w innym języku, że musisz powielać to samo? ;-)

  • 128. Data: 2023-04-28 16:07:27
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .04.2023 o 15:50 Cavallino <C...@k...pl> pisze:

    > Dokładnie to powyżej napisałem.

    > Ano.
    > Piszę w innym języku, że musisz powielać to samo? ;-)

    Opisałem Ci obrazowo z czego to wynika.
    W opisie zrobiłem błąd - zamiast "u mnie czasami w ciągu 2-3 minut"
    powinno być 2-3 sekund.
    Jak chmury szybko zapitalają po niebie i w przerwie pojawi się wiosenne
    czyste słońce to na amperomierzu mam czasami skok z 4A na fazę do 30-32A
    na fazę. U mnie wtedy jest skok napięcia o 4-5V.
    U mojego kumpla na końcu linii (za nim nic nie ma), 3km od trafa przy
    mniejszym falowniku ma skok 20V i stop falownika.

    TG

  • 129. Data: 2023-04-28 17:30:27
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 28 Apr 2023 06:22:14 +0200, Cavallino wrote:

    > Skąd to wiesz?

    Bo taka rola tych 253V.

    > Nie, to trafo powinno dbać o napięcie i zmniejszać to, które podaje.
    > ZE bierze za to kasę.

    A duzo płacisz?

    Nie wiem czy ma takie mozliwosci ... chyba nie. Tzn zeby tak co minute
    zmieniac. Powinno byc ustawione na srednio 230V, wtedy jest zapas w
    obie strony.

    A jak chcesz lepiej ... musisz dopłacic :-)

    > Nie - trafo ma zmniejszyć automatycznie napięcie w takim przypadku.
    > Ale tego nie robi, bo jest badziewne, stare i ZE nie zadbał o wymianę.
    > Mimo że pobiera za to opłaty.

    Niby tak, ale kto im nakazal wymiane i dał pieniądze na to?

    Stare trafo było od zawsze, i wystarczało. Zachcialo sie fanaberii, to
    trzeba placic :-)

    > Ale normy tak sobie ustalili, że są liczone nie od każdego przekroczenia
    > napięcia, tylko od średniej z 10 minut....
    > A przez 10 minut takiej nadwyżki, to się falownik wyłączy (nawet kilka
    > razy zdąży) i wszystko im się będzie w statystykach zgadzać.....

    Widac tak ma byc.
    Bo tak jest dobrze i rozsądnie, nie dlatego, zeby PV udupic..

    J.

  • 130. Data: 2023-04-28 18:23:43
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 28 Apr 2023 07:23:15 +0200, Tomasz Gorbaczuk wrote:

> [...]
    > PSE planując zapotrzebowanie musi sprawdzić jakie będzie słońce u mnie i u
    > innych i dostosować do tego węglówki, gazówki itp.

    Ale OZE to tez wiatraki.

    > Wiemy dokładnie (do pojedynczych MW) - to statystyka.

    Statystyka sie raczej kiepsko nada, bo pogoda w kraju rózna.

    PSE teraz podaje
    wiatrowe 792 MW,
    PV 2164 MW.

    Jak myslisz z prosumentami, czy bez?

    Hm, czytam ten komunikat kolejny raz
    https://www.pse.pl/biuro-prasowe/aktualnosci/-/asset
    _publisher/fwWgbbtxcZUt/content/pse-polecily-redukcj
    e-generacji-zrodel-oze-ze-wzgledow-bilansowych

    "Ze względu na skalę nadpodaży energii elektrycznej w dniu 23 kwietnia
    2023 r., przekraczającą 3000 MW, konieczna będzie także redukcja
    generacji źródeł OZE, w tym źródeł OZE przyłączonych do sieci
    średniego napięcia, a prawdopodobnie też przyłączonych do sieci
    niskiego napięcia."

    Czyli co - za duzo zakontraktowali tak naprawde?

    "Moc osiągalna źródeł fotowoltaicznych (PV) według stanu na 1.04.2023
    r., to około 13 GW, zaś moc osiągalna źródeł farm wiatrowych (FW), to
    około 9,5 GW. Dotychczas najwyższą generację PV odnotowano 21.04.2023
    r, kiedy sięgnęła ona ponad 8,4 GW, zaś rekord generacji FW miał
    miejsce 20.02.2023 r. i wyniósł on 7,9 GW."

    I to chyba faktycznie liczby uwzgledniające PV prosumenckie.

    Ciekawe jak to zbieraja, jak obywatel ma "inteligentny" licznik
    np z Tauronu ... moze takie taurony mają obowiązek raportować wyzej.

> [...]
    > "ostatniej mili" - na wioskach na końcach linii nn są cieńsze kable.
    > Czasami nie da się podłączyć na takiej linii nawet jednego falownika 15kW.

    Jak sąsiedzi troche ciągną, to sie powinno dac.

    Ale ..
    https://pgedystrybucja.pl/przylaczenia/chce-przylacz
    yc-domowa-mikroinstalacje
    https://pgedystrybucja.pl/content/download/10664/fil
    e/broszura_prosument_ok.pdf

    Przyłączenie fotowoltaiki krok po kroku:
    1. Znajdź uprawnionego instalatora.
    2. Dobierz moc fotowoltaiki do swojego zużycia prądu.
    3. Zleć montaż fotowoltaiki wybranemu instalatorowi.
    4. Zgłoś do OSD zainstalowanie fotowoltaiki, co najmniej 30 dni przed
    planowanym jej uruchomieniem. Zrób to na specjalnym druku dostępnym
    m.in. na stronie internetowej Twojego OSD.
    5. Podpisz lub zaktualizuj umowy, które regulują dystrybucję i
    sprzedaż energii elektrycznej.
    6. Po pozytywnej weryfikacji zgłoszenia, OSD w terminie 30 dni od daty
    wpływu zgłoszenia na swój koszt, wymieni lub przeprogramuje licznik,
    który będzie mierzył energię pobraną z sieci jak i energię oddaną do
    niej.
    7. Korzystaj z wyprodukowanego przez siebie prądu

    Czyli co - mowisz, ze moge sobie zainstalowac instalacje, zglosic,
    a OSD w terminie 30 dni odpowie, ze pozwala na używanie?
    Ale on tu nie jest od pozwalania.

    Z pierwszego linka
    Krok 1
    Wypełnij druk Zgłoszenia przyłączenia do sieci elektroenergetycznej
    mikroinstalacji. Do zgłoszenia załącz:
    - schemat instalacji elektrycznej obiektu przedstawiający sposób
    podłączenia mikroinstalacji. Jeśli zgłaszasz mikroinstalację jako
    przedsiębiorca instalacja powinna uwzględniać układ pomiarowo -
    rozliczeniowy zgodny z wymaganiami PGE Dystrybucja S.A. ,
    - specyfikację techniczną mikroinstalacji/karty katalogowe,
    - jeśli zgłaszasz mikroinstalację jako przedsiębiorca - wydruk z
    KRS lub wydruk z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności
    Gospodarczej.

    Krok 2
    PGE Dystrybucja zweryfikuje kompletność dokumentacji, a następnie
    prześle pisemne potwierdzenie otrzymania zgłoszenia wraz z informacją
    o terminie przyłączenia mikroinstalacji.

    Krok 3
    PGE Dystrybucja wystawi zaświadczenie o ,,Potwierdzeniu możliwości
    świadczenia usługi dystrybucji i określenie parametrów technicznych
    dostaw" oraz w uzgodnionym terminie zrealizuje przyłączenie
    mikroinstalacji. "Potwierdzenie..." jest niezbędne dla zawarcia umowy
    kompleksowej przez prosumentów lub umowy sprzedaży energii
    elektrycznej.

    Krok 4
    Należy zawrzeć umowy:
    - z PGE Dystrybucja S.A. Umowę o świadczenie usług dystrybucji
    energii elektrycznej wprowadzanej do sieci dystrybucyjnej z
    mikroinstalacji,
    - ze Sprzedawcą-Kupującym, Umowę sprzedaży energii elektrycznej
    wprowadzanej do sieci dystrybucyjnej z mikroinstalacji.
    - Uwaga! Jeśli jesteś prosumentem możesz zawrzeć tylko umowę
    kompleksową.

    Krok 5
    Mikroinstalacja została przyłączona

    UWAGA!
    PGE Dystrybucja realizuje przyłączenie mikroinstalacji do sieci na
    podstawie zgłoszenia w terminie 30 dni od potwierdzenia kompletności
    tego zgłoszenia, przy czym sprawy rozpatrywane są w kolejności
    składania zgłoszeń. We wskazanym terminie zostanie wymieniony lub
    przeprogramowany istniejący licznik, który będzie mierzył energię
    pobraną z sieci i wprowadzoną do sieci OSD.

    czyli niby w kroku 3 moze nie wystawic zaswiadczenia/potwierdzenia
    mozliwosci ... ale z tym "realizuje przyłaczenie" i "została
    przyłaczona" to chyba troche przesadzili, przynajmniej pod wzgledem
    elekrycznym. Bo finansowo-rozliczeniowo, to owszem - jak odpowiedni
    licznik zainstalują ...

    Odmawiają? Czesto?

    Bo to co pisalem na poczatku podtrzymuje ... w miesiac transformator
    wymieniają na większy? Chyba nie.

    Czy sobie sumują, i ilus tam pierwszym osobom potwierdzą, a kolejne
    dostaną BMT ...

    J.