  • Data: 2023-04-26 15:37:05
    Temat: Re: pradu za duzo
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 26 Apr 2023 13:03:44 +0200, RoMan Mandziejewicz wrote:
    > Hello J.F,
    > Tuesday, April 25, 2023, 8:01:16 PM, you wrote:
    > [...]
    >
    > Jarku, chyba nie wiesz o czym mówisz. Zasada jest prosta - jeśli
    > prosumenci produkują za wiele energii, to ich falowniki się wyłączają
    > z powodu przekroczenia napięcia sieci - progiem jest 235 V.
    > Elektrownie nie muszą nic robić - samo im się równoważy.

    Chodziło mi o to, że tym razem nie było nadmiaru energii z OZE.
    Ciagle jeszcze zwykłe elektrownie produkowały prąd, tylko groziło im
    zejscie poniżej minimalnej możliwej produkcji (weglowe maja taki
    parametr).
    Więc grzanie tą "nadwyżką" wody, to tak troche głupie

    A napiecie ... skoro PSE wiedział o nadmiarze, to chyba z oficjalnych
    źródeł, a wiec z duzych OZE. Mali prosumenci nie raportują.

    Możliwe wiec, że było tej energii wiecej, niż oficjalnie podano.
    Niby prosumenci powinni miec "inteligentne" liczniki, ale czy komus
    sie to chce centralnie i na bieząco sumowac?

    Mogli też być prosumenci zablokowani przez napięcie, jak piszesz ...
    ale to napiecie chyba nie jest tak całkiem wprost połaczone z bilansem
    całego kraju.

    Swoją drogą - jak oni to napięcie regulują?
    Koncowe transformatory chyba nie mają zdalnie ustawianych odczepów,
    wiec działają jak sie trafi?

    zmieniają odczepami na transformatorach wyzszego napięcia, czy
    wzbudzeniem w elektrowniach, czy "samo sie ustali" ?

    > Wśród prosumentów powszechny płacz i zgrzytanie zębami - jak
    > przychodzi dobra pogoda, ich elektrownie są odłączane.

    Podobno idzie załatwic :-)

    > Sieć rozdzielcza NN ma na tyle duże rezystancje, że wystarczy kilka kW
    > e gałęzi za dużo i już po ptokach.

    niskiego (nn) czy najwyzszego napiecia (NN)?

    ale istotnie - tez mi sie wydaje, ze dosc ciasno jest w osiedlowej
    sieci.

    J.