    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Thu, 2 Apr 2015 01:56:13 -0700 (PDT)
    <b...@g...com>
    <4...@g...com>
    <f...@g...com>
    <8...@g...com>
    <b...@g...com>
    <c...@g...com>
    <2...@g...com>
    <b...@g...com>
    <6...@g...com>
    <b...@g...com>
    <7...@g...com>
    <9...@g...com>
    <b...@g...com>
    Subject: Re: poprawność algorytmu
    From: g...@g...com

    W dniu czwartek, 2 kwietnia 2015 08:14:46 UTC+2 użytkownik M.M. napisał:

    > Podając linki do literatury? To akurat bardzo w porządku.

    Raczej miałem na myśli ton, w jakim zadałem powyższe pytanie.
    Strasznie mnie smuci to, że dyskusje na tej grupie są często
    mało merytoryczne i sprowadzają się do udowadniania sobie
    nawzajem, kto jest mądrzejszy, albo do obrażania siebie nawzajem.

    > Mnie
    > się nie chciało już tłumaczyć, że słowo "precyzja" zmienia
    > znaczenie zależnie od kontekstu. Nie chce mi się precyzyjnie
    > tłumaczyć za każdym razem jak używam każdego słowa.

    Szczerze mówiąc to co piszesz jest dla mnie zaskakujące.
    Tzn. dla mnie słowo "precyzja" do tej pory miało zawsze
    to samo znaczenie, niezależnie od kontekstu. Mógłbyś
    spróbować jakoś wyeksplikować te różne znaczenia tego
    słowa?

    > Nie ma nic pogardliwego w podaniu linku do literatury.

    W podaniu linku do literatury oczywiście nie ma,
    ale jest coś niedobrego w podchodzeniu do dyskusji
    w kategoriach tego, kto ma rację, a nie tego, jak
    się rzeczy mają. (W każdym razie mam wrażenie, że
    na tej grupie roi się od osób, które czują się na
    tyle wielkie, że niczym wyrocznia w Delfach są
    zwolnione z konieczności uzasadniania swoich stwierdzeń)

    > Nie jest OT, rozmawiamy od dowodzeniu poprawności równoległego programu.

    Tak, ale temat programowania współbieżnego jest dość przepastny.
    W każdym razie bardzo daleki od tego, o co pytał OP (jednak trzeba
    przyznać, że nie udzielił dostatecznie dużo informacji, żeby móc
    uzyskać sensowną pomoc)

    Przy okazji -- Twój dowód, że nie ma deadlocka, jest niepoprawny
    również z innego względu, mianowicie takiego, że istnieją programy,
    w których nie używa się semaforów, a w których mimo to nie występują
    deadlocki. W ramach ciekawostki dopowiem, że Bell Labs stworzyło
    język Promela i system SPIN do weryfikacji, czy w programie może
    dojść do zakleszczeń (dowody w tym systemie nie mają jednak natury
    syntaktycznej, tylko opierają się o konstruowanie modeli. W każdym
    razie w tym systemie używa się własnie jednej z odmian logiki
    temporalnej do formułowania twierdzeń o stanach systemu)

    Być może Twoje twierdzenie rzeczywiście dałoby się uogólnić,
    generalizując pojęcie semaforu, i w rezultacie uzyskać system
    dowodzący, że w programie nie dojdzie nigdy do dead-locku,
    jednak nie jestem pewien, czy ów dowód (albo system) byłby
    z technicznego punktu widzenia nietrywialny

    > Ja bym to inaczej uzasadnił, choć nigdy nie używałem takiej metody.
    > Mamy np. trzy wątki. W pierwszym etapie watek pierwszy dostaje dane spod
    > adresów 0,1,2, drugi spod: 3,4,5, trzeci spod: 6,7,8. W drugim etapie
    > wątek pierwszy dostaje dane 0,3,6; drugi 1,4,7; w trzecim 2,5,8.
    > Wtedy istotnie muszą wszystkie wątki czekać pomiędzy etapami.

    Tak, to jest dobry przykład, ale trzeba by było jeszcze dopowiedzieć,
    że owe wątki zapisują również dane do pamięci, bo dopiero wtedy zajdzie
    potrzeba synchronizacji