  • 61. Data: 2015-01-08 19:51:38
    Temat: Re: podwyzka na A2
    Od: k...@g...com

    W dniu czwartek, 8 stycznia 2015 17:28:10 UTC+1 użytkownik Budzik napisał:
    > Użytkownik k...@g...com ...

    > Jak to nie doplacali?
    > PRzeciez finansowali w całosci...

    Finansowali i jako państwo z tego powodu nie splajtowali. Inna sprawa ze podbudowę
    pod swoje autostrady mieli dużo wcześniej i mało albo nic za to nie płacili. Bo zupy
    z brukwi raczej jako kosztu nie ma co liczyć.

  • 62. Data: 2015-01-08 20:56:49
    Od: AZ <a...@g...com>

    On 2015-01-08, k...@g...com <k...@g...com> wrote:

    > Niemcy większy kraj, więcej autostrad i dziesiątki lat nie dopłacali jak było
    darmo.

    To, ze Ty nie placiles jezdzac ichnimi autostradami to nie znaczy, ze byly
    darmo. Zapytaj Niemca ile placi co roku podatku od samochodu :-)

    --
    Artur
    ZZR 1200

  • 63. Data: 2015-01-08 21:02:54
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Wed, 7 Jan 2015 09:07:07 +0100, J.F. napisał(a):

    > Napisali "po uzgodnieniach" ... ale chyba nie ma maksymalnych.

    Maksymalne są - ustala je chyba rozporządzenie.
    Chociaż nie wiem czy dotyczy ono wszystkich płatnych autostrad czy tylko
    niektórych (chodzi o rodzaj koncesji).

  • 64. Data: 2015-01-08 22:06:08
    Od: k...@g...com

    W dniu czwartek, 8 stycznia 2015 20:56:52 UTC+1 użytkownik AZ napisał:

    > To, ze Ty nie placiles jezdzac ichnimi autostradami to nie znaczy, ze byly
    > darmo. Zapytaj Niemca ile placi co roku podatku od samochodu :-)

> [...]

    W Polsce tez był podatek drogowy. I nawet kawałek autostrady zbudowanej przez Adolfa
    był. Jak znieśli podatek drogowy płacony od pojemności to dopisali go do cen paliw.
    Tak że kolego sympatyczny pogadaj z Polakiem ile płacił i płaci za przejazd drogami i
    do tego osobno płatnymi autostradami.

  • 65. Data: 2015-01-08 22:49:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 8 Jan 2015 13:06:08 -0800 (PST), k...@g...com

> [...]
    > pojemności to dopisali go do cen paliw. Tak że kolego sympatyczny
    > pogadaj z Polakiem ile płacił i płaci za przejazd drogami i do tego

    No wlasnie malo placil. Ile bylo tego podatku - 500 zl rocznie za
    komuny ? Czyli 5$, z tego sie autostrad nie zrobi, szczegolnie ze
    placacych malo - z braku samochodow :-)

    Niemiec tego podatku placil dosc sporo, choc jak na Europe to
    umiarkowanie. Ale autostrady zapewniaja chyba Hitlerowi - on im
    pokazal, ze zamiast popadac w kryzys i placic zasilki dla
    bezrobotnych, mozna zorganizowac uzyteczne prace publiczne.

    J.

  • 66. Data: 2015-01-08 23:03:47
    Od: masti <g...@t...hell>

    J.F. wrote:

> [...]
    > pokazal, ze zamiast popadac w kryzys i placic zasilki dla
    > bezrobotnych, mozna zorganizowac uzyteczne prace publiczne.

    wbrew pozorom nie do końca
    <http://www.dw.de/autostrady-w-niemczech-wcale-nie-b
    y%C5%82y-pomys%C5%82em-hitlera/a-16144531>

    --
    mst <at> gazeta <.> pl
    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

  • 67. Data: 2015-01-09 10:28:59
    Od: "Maciek \"Babcia\" Dobosz" <b...@j...org.pl>

    Dnia 2015-01-07, o godz. 14:16:00
    masti <g...@t...hell> napisał(a):

    > właśnie nie wiem. dlatego też bym chętnie zobaczył jakieś realne dane.
    > choćby przybliżone.

    Dorwałem wczoraj telefonicznie na chwilę moje OZI. ;-)
    Odcinki autostrady A1 między Rusocinem i Toruniem kosztowały w sumie
    ~5,07mld. Co ważne jest to koszt budowy tzn. nie zawiera się w tym
    koszty wykup ziemi i procedur administracyjnych (pozwolenia,
    uzgodnienia etc.). Wykup ziemi i prawie wszystkie pozwolenia wykonuje
    GDDKiA - bo to ona zostaje autostrady po wygaśnięciu koncesji. Co do
    ceny wykupu gruntów moje OZI nie potrafiło z pamięci podać danych ale
    podało metodę szacunku: Autostrada ma tam ~150kilometrów. Pas
    wykupionego gruntu pod autostradę to w przybliżeniu ~50m. W sumie daje
    to ~7,5-8km^2 czyli ~7,5-8mln m^2 wykupionego gruntu. Trzeba by
    sprawdzić średnią cenę m^2 gruntu na Kujawach i Pomorzu w chwili
    budowy - w ARiMR ceny za 2009 rok to około 2,70 w pomorskim i 3.00 w
    kujawsko-pomorskim za ziemię najwyższej klasy. Cen płacona za
    grunt pod autostradę jest zwykle 3-4 razy większa niż grunt
    orny. Wyliczenia szacunkowe na tej podstawie można zrobić: 8mlnx3,00x4
    daje w sumie jakieś 96mln za ziemie. Dodajmy 20% - wiadomo że z jednej
    strony głównie ziemie gorsze ale z drugiej dochodzi powierzchni dróg na
    zjazdach, miejscami też jest drożej bo np. jakiś dom burzono i za niego
    trzeb było zapłacić. Z drugiej strony część strasy to ziemie Skarbu
    Państwa. Niestety nie jestem w stanie oszacować ile kosztowały
    pozwolenia, łapówki etc. Koncesja zakłada w przypadku A1 budowę,
    eksploatację i przekazanie po 30 latach drogi GDDKiA.

    Co do budowy dodatkowego pasa nie OZI nie podało mi kosztów. Natomiast
    zwróciło uwagę na to że jeśli w koncesji był przewidziany wymóg
    rezerwacji miejsca pod 3 pas to grunt pod jego budowę został już
    wykupiony. Wszelkie obiekty stałe (zjazdy, mosty, przepusty, wiadukty,
    prześwity pod nimi) są już wybudowane z zapasem pod 3 pas. Więc
    faktyczne roboty to głównie roboty ziemne przy nasypach, stabilizacja
    podłoża i wybudowanie jezdni. Wiec na pewno zdecydowanie mniej niż przy
    budowie 1/3 drogi na nieprzygotowanym gruncie. Niestety szacunku typu
    "wtedy to byłoby 5% drożej a teraz 15%" nie uzyskałem od OZI ale
    stwierdził że obecnie może to być nawet 2-3 razy droższe ze względu na

  • 68. Data: 2015-01-09 10:35:36
    Od: "Maciek \"Babcia\" Dobosz" <b...@j...org.pl>

    Dnia 2015-01-09, o godz. 10:28:59
    "Maciek \"Babcia\" Dobosz" <b...@j...org.pl> napisał(a):

    Jeszcze raz bo nieświadomie uciąłem koniec:

[...]

    Co do budowy dodatkowego pasa OZI nie podało mi kosztów. Natomiast
[...]
    konieczność zatrudnienia nowego wykonawcy, prace bez zamknięcia a
    przebudowa generuje na takim samym odcinku więcej robót niż pierwotnej
    budowie. Bo trzeba demontować sporo rzeczy dostosowanych do 2 pasów i
    instalować dla drogi 3 pasmowej.

    Zdrówko

  • 69. Data: 2015-01-09 12:54:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Maciek "Babcia" Dobosz" napisał w wiadomości grup
    ion...
    >Odcinki autostrady A1 między Rusocinem i Toruniem kosztowały w sumie
    >~5,07mld. Co ważne jest to koszt budowy tzn. nie zawiera się w tym

    za jakies 150 km ?
    34mln/km, ~10mln $/km ... takie mniej wiecej dane sie spotyka.

> [...]
    >podało metodę szacunku: Autostrada ma tam ~150kilometrów. Pas
    >wykupionego gruntu pod autostradę to w przybliżeniu ~50m. W sumie

    cos mi sie kojarzy 60m. Ale moze zmienili i teraz jest zmienne.

> [...]
    >kujawsko-pomorskim za ziemię najwyższej klasy. Cen płacona za
    >grunt pod autostradę jest zwykle 3-4 razy większa niż grunt

    Hm, czy to zasadne ? Przy wywlaszczaniu powinna byc podstawa aktualna
    cena gruntu.
    A potem bedzie "nie mozemy zaplacic wiecej niz wynosi wartosc".

    >Wyliczenia szacunkowe na tej podstawie można zrobić: 8mlnx3,00x4
    >daje w sumie jakieś 96mln za ziemie. Dodajmy 20% - wiadomo że z
    >jednej

    Tak czy inaczej - drobiazg przy tych 5 mld.

> [...]
    >na
    >zjazdach, miejscami też jest drożej bo np. jakiś dom burzono i za

    Albpo podzielono pole na pol ...

    > Z drugiej strony część strasy to ziemie Skarbu
    >Państwa. Niestety nie jestem w stanie oszacować ile kosztowały
    >pozwolenia, łapówki etc.

    Myslisz ze jakies byly ?

    Tu o ile sie orientuje to inny model - inwestor buduje, utrzymuje,
    nawet wystawia bilety na bramkach, ale GD mu placi stala kwote tytulem
    splaty budowy, oplaty za utrzymanie itp. Byc moze pomniejsza wplyw o
    kwoty z biletow, a moze nie pomniejsza, tylko naleznosc z biletow
    operator przelewa do GD czy tam KFD.

    W tym momencie to GD ponosi koszta pozwolen, a lapowki ... to GD
    zalezy na budowie autostrady, to niech placi :-)
    A moze tam wszyscy wiedza, ze trzeba zarezerwowac 10% w ofercie, zeby
    sie potem nie czepiali przy odbiorach i placili na czas :-)

> [...]
    >prześwity pod nimi) są już wybudowane z zapasem pod 3 pas. Więc
    >faktyczne roboty to głównie roboty ziemne przy nasypach, stabilizacja

    Pasa awaryjnego. Bo nowy pas ruchu powstanie raczej na starym pasie
    awaryjnym.

    >Wiec na pewno zdecydowanie mniej niż przy
    >budowie 1/3 drogi na nieprzygotowanym gruncie.

    Nawet 1/4 biorac pod uwage pas awaryjny,
    Ale tez trzeba bedzie przestawiac slupki, barierki. Czy tez raczej
    demontowac stare i stawiac nowe, bo stare juz troche nadgryzione ...

    Czyli Shrek moze miec racje, ze to niewielka oszczednosc byla, a moze
    i rozrzutnosc.

    Tak nawiasem mowiac - 5 mld na 30 lat, to wypada placic ze 300-400 mln
    rocznie. Oj, chyba nawet wiecej.
    800k-1.1 mln dziennie ... przy sredniej 20k pojazdow na dobe wychodzi
    40-55 zl na pojazd.
    Osobowe moze nieco mniej, jesli ciezarowki wiecej.

    To te proponowane 51zl za 150km A2 miesci sie w normie, choc jak
    budowali, to koszta byly inne.

    J.

  • 70. Data: 2015-01-09 12:58:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    J.F. wrote:

    >wbrew pozorom nie do końca
    ><http://www.dw.de/autostrady-w-niemczech-wcale-nie-
    by%C5%82y-pomys%C5%82em-hitlera/a-16144531>

    Moze i nie on wymyslil, ale on zrealizowal :-)

    A inni to czytasz - pieniedzy nie ma, kryzys, on sam mogl powiedziec
    "czolgi bardziej potrzebne".
    A tu dalo sie zrobic i czolgi i autostrady, i nawet volkswageny :-)

    J.