    From: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: podgląd języka
    Date: Mon, 21 May 2012 21:47:21 +0000 (UTC)

    On 2012-05-21, Marek Borowski <m...@...borowski.com> wrote:

    > Niestety z dosyc oczywistych wzgledow nie moge podac nazw firm i
    > produktow. Kokosow nie zbili. Ale chodzi o fakt.

    Nie chodzi o fakt, tylko o skalę. Mała skala, więc nieistotna, bo gruba
    większość odbiorców zachowuje się uczciwie.

    Poza tym, jeśli "nie mogę podać nazw firm i produktów", to nie powołuj
    się na argument, którego prawdziwości nie jesteś w stanie dowieść.

    > Pomijajac piracenie na
    > zasadzie C-c C-v zrodel GPL, to sam doskonale wiesz ze na np. linuxie da
    > sie zarabiac nie bedac programista i nie przyczyniajac sie do powstania
    > ani jednej linijki kodu. Fair ?

    Jestem administratorem. Z tej okazji nie przyczyniam się do powstania
    ani jednej linijki kodu, czy to kernela, czy narzędzi userspace.
    Yet still, zarabiam na Linuksie. Więcej: ja z tego żyję.

    Oczywiście że to jest fair.

    > Moze i tak zakladajac iz dla tworcy free
    > software wazniejsza jest ilosc uzytkownikow jego produktu niz profity.
    > Ale ja oceniam to inaczej.

    Ze sprzedaży drobnych narzędzi profity są raczej marne i nie ma za
    bardzo sensu opierać o to utrzymania. Duże systemy z kolei rzadko są
    tworzone przez pojedynczą osobę, a firma może chcieć ze względów
    wizerunkowych udostępniać kod swoich produktów za darmo.

    > Gdyby te srodowiska byly zamkniete, nie byloby problemu.

    Nie rozumiem o czym mówisz. Które "te środowiska"? Co nazywasz
    "problemem" i dlaczego by go "nie było"?

    I gdybyś nie zauważył, IBM Tivoli jest komercyjnym oprogramowaniem,
    nadal sprzedawanym, nadal nie umywającym się do otwartego Puppeta czy
    CFEngine, mimo podobnego zastosowania. Podobnie Red Hat Satellite
    (i komercyjne, i słabsze).

    > Bo reprezentuje interesy grupy zawodowej co pisza programy.

    Ilenaście tysięcy złotych jesteś gotów dać za kompilator? Iledziesiąt
    tysięcy jesteś gotów dać za IDE? Ile na system kontroli wersji, issue
    tracker i generator dokumentacji z komentarzy dokumentujących? Ile
    chcesz wydać na biblioteki do GUI, połączeń z bazą danych i obsługi SSL?

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot