    From: SnCu <t...@e...ca>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: piorun uszkodził mi zasilacz. pomożecie naprawić?
    Date: Sun, 3 Sep 2017 22:36:56 +0200

    W dniu 2017-09-02 o 21:09, sundayman pisze:
    > Imo pytanie jest raczej takie, jak bardzo zależy ci na tym, co masz w
    > komputerze. Zasilacza po takim uszkodzeniu, mimo naprawienia może już
    > być niezupełnie "ten sam" co nowy.
    >
    > A to może spowodować, że ryzyko zniszczenia innych elementów (a nawet
    > utraty danych na dyskach) będzie większe.

    Kluczowe jest, czy scalak kontroli napięcia po stronie wtórnej przeżył,
    czy jego zdolność wpływania na pracę przetwornicy, łącznie z jej
    awaryjnym wyłączeniem, jest prawidłowa.

    Generalnie dobrze jest, jeśli zasilacz jest takiej klasy, że sam wstaje
    po zwarciu zielonego z czarnym i utrzymuje prawidłowe napięcia bez
    obciążenia. Natomiast jeśli to taki model, co trzyma napięcia podłączony
    do płyty, ale bez obciążenia nie wystartuje, to raczej szkoda sobie
    zawracać głowy naprawą.

    Zabezpieczenie przeciwprzepięciowe można sprawdzić, po włączeniu
    zasilacza i POWER_GOOD zwierając 12V do 5V i 5V do 3,3V. Zabezpieczenie
    przeciwprzepięciowe musi natychmiast wyłączyć zasilacz. Jeśli tego nie
    zrobi, to już wiadomo, że to trup. Potem należałoby zapiąć powiedzmy 50%
    obciążenia nominalnego na każdą z gałęzi i wtedy sprawdzić, np. czy
    zewnętrzne podniesienie napięcia z 5V do 6V wyzwoli zabezpieczenie
    przeciwprzepięciowe.

    No i miernik THD by się przydał, żeby sprawdzić, czy filtrowanie jest w
    porządku.

    Podsumowując, żeby zrobić to dobrze, potrzeba dużo pracy i ciągle pełnej
    gwarancji nie będzie, więc przyłączam się do wątpliwości Kolegów, czy warto.