  • 1. Data: 2013-11-16 23:52:57
    Temat: pióro elektryczne/iskrowe
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Ta mosiężna blaszka zamyka obwód magnetyczny?
    Magnetowód z mosiądzu? Czy to jakiś specjalny mosiądz?

    http://www.vintageprojects.com/general-workshop/etch
    ing-pen-plans.pdf

    Robert

  • 2. Data: 2013-11-17 10:13:27
    Temat: Re: pióro elektryczne/iskrowe
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    W dniu 2013-11-16 23:52, Robert Wańkowski pisze:
    > Ta mosiężna blaszka zamyka obwód magnetyczny?
    > Magnetowód z mosiądzu? Czy to jakiś specjalny mosiądz?

> [...]

    Obwodu magnetycznego tam nic nie zamyka. Po prostu rdzeń przyciąga
    kawałek ferromagnetycznego "czegoś" na końcu tej blaszki, która powinna
    mieć określoną sprężystość i zarazem dobrze przewodzić prąd, stąd
    zastosowany materiał.
    Andrzej
    www.symbiostock.info

  • 3. Data: 2013-11-17 12:30:00
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    "ajt"

    > Obwodu magnetycznego tam nic nie zamyka. Po prostu rdzeń przyciąga kawałek
    > ferromagnetycznego "czegoś" na końcu tej blaszki,

    Ale rdzeń elektrycznie nie jest nigdzie podłączony. To co ma dać
    przyciąganie śrubki na końcu blaszki?
    Elektrycznie to wygląda tak (według mnie).
    https://www.dropbox.com/s/nmfvr32s9oy41vv/pi%C3%B3ro
    .GIF

    Robert

  • 4. Data: 2013-11-17 13:32:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 17 Nov 2013 12:30:00 +0100, Robert Wańkowski napisał(a):
    > "ajt"
    >
    > Ale rdzeń elektrycznie nie jest nigdzie podłączony. To co ma dać
    > przyciąganie śrubki na końcu blaszki?

    Na moj gust to wprowadza w wibracje.
    Efekcie koncowka odrywa sie od materialu i tam powstaje iskra i wypala
    co trzeba. No chyba ze koncowka wlasnie do tej blaszki przymocowana.

    Domkniecie obwodu magnetycznego by chyba nie zaszkodzilo .. pod
    warunkiem utrzymania energii iskry.

    J.

  • 5. Data: 2013-11-17 13:41:44
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    W dniu 2013-11-17 12:30, Robert Wańkowski pisze:

> [...]
    >
    > Ale rdzeń elektrycznie nie jest nigdzie podłączony. To co ma dać
    > przyciąganie śrubki na końcu blaszki?
    > Elektrycznie to wygląda tak (według mnie).

    A po co rdzeń ma być gdzieś podłączony? Prąd płynie przez cewkę, potem
    sprężynującą blaszkę ze kawałkiem stali i miedzianym stykiem na końcu
    oraz przez "obrabiany" przedmiot. Dotknięcie stykiem do przedmiotu
    zamyka obwód, rdzeń przyciąga końcówkę przerywając obwód i powodując
    powstanie iskry. Prąd przestaje płynąć, blaszka odchyla się ponownie
    zwierając obwód i tak w kółko. W sumie działa toto dokładnie tak samo
    jak dzwonek :)
    Andrzej
    www.symbiostock.info

  • 6. Data: 2013-11-17 13:47:03
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 17 Nov 2013 13:41:44 +0100, ajt napisał(a):

> [...]
    > powstanie iskry. Prąd przestaje płynąć, blaszka odchyla się ponownie
    > zwierając obwód i tak w kółko. W sumie działa toto dokładnie tak samo

    Wszystko cacy tylko po co wyłącznik podłączony do rdzenia? :) Podejrzewam
    błąd w zdjęciu schematu.
    --
    Jacek

  • 7. Data: 2013-11-17 14:08:09
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    > Wszystko cacy tylko po co wyłącznik podłączony do rdzenia? :) Podejrzewam
    > błąd w zdjęciu schematu.

    No właśnie, wyłącznik prowadzący do rdzenia to już autor wątku dorysował
    nie wiadomo skąd :)
    Andrzej
    www.symbiostock.info

  • 8. Data: 2013-11-17 14:23:33
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    "ajt"
    > [...] Dotknięcie stykiem do przedmiotu zamyka obwód, rdzeń przyciąga
    > końcówkę przerywając obwód

    Gdzie widzisz na rysunku techniczną możliwość przerwania obwodu po
    przyciągnięciu koćcówki blaszki ze śrubką.
    Jest odwrotnie. Jak płynie prąd to ta śrubka styka się z rdzeniem. Tylko po
    co?

    Robert

  • 9. Data: 2013-11-17 14:35:00
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    W dniu 2013-11-17 14:23, Robert Wańkowski pisze:

> [...]
    > przyciągnięciu koćcówki blaszki ze śrubką.
    > Jest odwrotnie. Jak płynie prąd to ta śrubka styka się z rdzeniem. Tylko

    Jeszcze raz, nieco inaczej:
    Prąd nie płynie. Zbliżasz powoli pióro do metalowego przedmiotu. W
    chwili dotknięcia następuje zamknięcie obwodu. Prąd zaczyna płynąć przez
    cewkę, blaszkę, kawałeczek miedzi na jej końcu i przedmiot. Rdzeń
    przyciąga stalowy element przytwierdzony do blszki, tym samym blaszka
    odskakuje od powierzchni przedmiotu, przerywając obwód. Za chwilę
    blaszka wraca do pierwornego położenia, czyli znów dotyka do przedmiotu,
    zamyka obwód i tak w kółko. Dokładnie tak samo, jak w klasycznym
    elektrycznym dzwonku. Wystarczy utrzymywać pióro w określonym położeniu
    względem przedmiotu, by blaszka poruszała się w tę i nazad :)
    --
    Pozdrawim
    Andrzej

  • 10. Data: 2013-11-17 14:41:26
    Od: RR <m...@w...pl>

    W dniu 2013-11-17 14:23, Robert Wańkowski pisze:

    > Jest odwrotnie. Jak płynie prąd to ta śrubka styka się z rdzeniem. Tylko
    > po co?

    Aby oderwać końcówkę od grawerowanego materiału. Kiedy się już oderwie,
    przestaje płynąć prąd i końcówka znów dotyka materiału, płynie prąd, itd.

    --
    rry