    From: "A2" <q...@q...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: pierwszeństwo na skrzyżowaniu
    Date: Fri, 4 Feb 2011 10:38:04 +0100
    <4d4838d4$0$2494$65785112@news.neostrada.pl>
    <iib5lt$dcb$1@usenet.news.interia.pl>
    <4d4ac137$0$2461$65785112@news.neostrada.pl>
    <iiegjh$mph$1@usenet.news.interia.pl>
    <4d4ae9fa$0$2448$65785112@news.neostrada.pl>
    <4d4b0cd2$0$2489$65785112@news.neostrada.pl>

    Użytkownik "R2r" <b...@m...net.pl> napisał w wiadomości
    news:4d4b0cd2$0$2489$65785112@news.neostrada.pl...
    > Sprostowanie. Definicja jest w rozporządzeniu o sygnałach i znakach, w
    > rozdziale 1.:

    Świetnie, a jednak sięgnąłeś do stosownego rozporządzenia. Cieszę się.

> [...]
    > 2) drodze podporządkowanej - rozumie się przez to drogę oznakowaną jako
    > droga podporządkowana,
    > na której kierujący zbliżający się do skrzyżowania jest obowiązany ustąpić
    > pierwszeństwa kierującym
    > zbliżającym się do skrzyżowania drogą oznakowaną jako droga z
    > pierwszeństwem;
    >
    > Niestety definicja jest nieco kulawa, gdyż znaków "droga podporządkowana"
    > i "koniec drogi podporządkowanej" nie ma w przeciwieństwie do "droga z
    > pierwszeństwem" i "koniec drogi z pierwszeństwem".

    Nie ma takiej potrzeby, te znaki odnoszą się do konkretnego skrzyżowania. I
    muszą na każdym z nich występować.

> [...]
    > drogą podporządkowaną i przez to automatycznie druga droga staje się drogą
    > z pierwszeństwem. Mało tego zwykle poza ternem zabudowanym zbliżanie się
    > do drogi podporządkowanej jest oznakowane znakiem ostrzegawczym A-6 i
    > wtedy znaków D-1 raczej nie stosuje się a więc i takie oznakowanie
    > wystarczy do oznakowania drogi podporządkowanej i drogi z pierwszeństwem.
    > Konkluzja jest taka, że tak naprawdę wystarczy A-7 lub B-20 na
    > podporządkowanej aby ustalić reguły pierwszeństwa na skrzyżowaniu oraz
    > wyznaczy tym samym drogę z pierwszeństwem i drogę podporządkowaną.

    Tak, ponieważ D-1, A-6 nie stawia się przed każdym skrzyżowaniem.

    > Owszem, lepiej jest gdy na tej z pierwszeństwem znajduje się D-1 lub A-6
    > (tendencja jest chyba taka, że jednak się ustawia D-1 przed większością
    > skrzyżowań na obszarze zabudowanym a A-6 poza), ale gdy go nie ma też nie
    > ma problemu z określeniem, która droga jest podporządkowaną, jednak wymaga
    > to podwyższonej ostrożności również ze strony jadącego po drodze z
    > pierwszeństwem.

    Skoro kilka skrzyżowań wcześniej miałem D-1 a potem już D-1 nie ma (ani
    znaku odwołującego drogę z pierwszeństwem), to wciąż jadę drogą z
    pierwszeństwem. Nie ma potrzeby zwalniać, zatrzymywać się i gapić na znaki,
    które są nie dla mnie. Oczywiście zachować ostrożność trzeba. Zawsze!

    > Resztę o traktowaniu D-1 "tylko" jako znaku informacyjnego a A-7 i B-20
    > jako tych faktycznie ustalających pierwszeństwo i nakładających obowiązek
    > ustąpienia podtrzymuję.

    Generalnie napisałeś teraz bardzo sensowny post, z którym nie mogę się nie
    zgodzić. Poczytaj jeszcze rozporządzenie, szczególnie w kwestii "samoistnego
    przeobrażania się drogi z pierwszeństwem w drogę bez pierwszeństwa". No i
    pogadaj potem z kolegą :) Weź rozporządzenie na tą rozmowę! :)