  • 1. Data: 2012-03-01 17:17:35
    Temat: partycjonowanie SSD - jakieś specjalne wymogi?
    Od: ToMasz <twitek4@.gazeta.pl>

    witam

    ostatnio wiele osób prosi o poradę w kwestii zakupu dysku SSD. Następny
    krok to partycje. Jakiś czas temu czytałem (chyba tutaj) o jakimś dysku,
    który został tak niefortunnie podzielony że nie osiągał pełnej prędkości
    ( a może to była karta SD?)
    Tak więc czy są jakieś specjalne wymogi co do partycjonowania dysków SSD?

    ToMasz

  • 2. Data: 2012-03-01 17:25:06
    Temat: Re: partycjonowanie SSD - jakieś specjalne wymogi?
    Od: Rafal <b...@N...gazeta.pl>

    ToMasz wrote:

> [...]
    > ( a może to była karta SD?)
    > Tak więc czy są jakieś specjalne wymogi co do partycjonowania dysków SSD?

    Na ogół tak, tak jak z dyskami powyżej 2T.
    Dlatego lepiej to zrobić narzędziem dołączonym do Win7,
    wtedy problemu nie będzie żadnego

  • 3. Data: 2012-03-01 17:32:43
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2012-03-01 18:17, Użytkownik ToMasz napisał:

> [...]
    > ( a może to była karta SD?)
    > Tak więc czy są jakieś specjalne wymogi co do partycjonowania dysków SSD?

    Ja bym dysku SSD nie dzielił na partycję, jedna wystarczy całkowicie.
    No chyba że masz ten dysk sporo większy niż podejrzewam.

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2012-03-01 17:33:16
    Od: ToMasz <twitek4@.gazeta.pl>

    W dniu 01.03.2012 18:25, Rafal pisze:

    > Na ogół tak, tak jak z dyskami powyżej 2T.
    > Dlatego lepiej to zrobić narzędziem dołączonym do Win7,
    > wtedy problemu nie będzie żadnego

    dyski ssd to raczej tak raczej w okolicy 100 GB a nie terabajty! po
    zatym nie każdy ma win7....
    ToMasz

  • 5. Data: 2012-03-01 17:37:44
    Od: Rafal <b...@N...gazeta.pl>

    ToMasz wrote:

    > dyski ssd to raczej tak raczej w okolicy 100 GB a nie terabajty!

    i co z tego?
    w dyskach 2T występuje pewien problem z partycjonowaniem,
    podobnie zresztą jak dyski SSD i to chciałem zaznaczyć

    > po
    > zatym nie każdy ma win7....

    podałem jedno z narzędzi

  • 6. Data: 2012-03-01 17:43:03
    Od: ToMasz <twitek4@.gazeta.pl>

    W dniu 01.03.2012 18:32, RadoslawF pisze:

    > Ja bym dysku SSD nie dzielił na partycję, jedna wystarczy całkowicie.
    > No chyba że masz ten dysk sporo większy niż podejrzewam.

    na jednej partycji nie umiem zainstalować Xpka i linuksa.
    ToMasz

  • 7. Data: 2012-03-01 17:43:37
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

> [...]
    > była karta SD?)
    > Tak więc czy są jakieś specjalne wymogi co do partycjonowania dysków SSD?

    Poczytaj o SSD offset (ma być od 64 sektora).

  • 8. Data: 2012-03-01 17:58:11
    Od: Rafal Lukawski <r...@l...pl>

    On 2012-03-01 18:17, ToMasz wrote:
> [...]
    > ( a może to była karta SD?)
    > Tak więc czy są jakieś specjalne wymogi co do partycjonowania dysków SSD?

    Temat wynika z wewnetrznej organizacji nowo produkowanych HDD/SSD.
    Minimalnym wymogiem jest dopasowanie partycji, a w daleszej kolejnosci
    (co czesto naturalnie juz robi OS i nie trzeba się tym przejmowac) do
    granicy 4KB (nie 512B, który był najmniejsza jednostką adresową wcześniej)

    a) innymi słowy w ramach partycji blok nie powinien być mniejszy niż 4K
    (nawet jeżeli jakiś system plików na to pozwala)
    b) partycja na system plikow powinna zaczynac sie od bloku dopasowanego
    co najmniej do granicy 4KB (wiele źródeł sugeruje większe bloki np 64KB)

    Co i jak, to już zależy od konkretnego systemu operacyjnego, W7
    automatycznie tworzy partycje zgodnie z w/w regułami. Tematem może być
    software do przenoszenia/odtwarzania partycji - warto zawsze sprawdzić
    wersje SW pod kątem '4k align'

  • 9. Data: 2012-03-01 20:01:50
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2012-03-01 18:43, Użytkownik ToMasz napisał:

    > na jednej partycji nie umiem zainstalować Xpka i linuksa.
    > ToMasz

    XP kiepsko sobie radzi z dyskami SSD, zainstalować zainstalujesz
    ale zajdzie go szybciej niż powinien.
    Nie wiem też jak jest z linuxem który chcesz zainstalować.
    W dalszym ciągu odradzam dzielenie na partycje i używanie
    z windowsem XP.

    Pozdrawiam

  • 10. Data: 2012-03-01 23:57:42
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    > Tak więc czy są jakieś specjalne wymogi co do partycjonowania dysków SSD?

    Prawidłowy "partion aligment". Użyj choćby darmowego:
    http://www.terabyteunlimited.com/downloads/bootitng.
    zip
    - ma odpowiednią opcję (o ile pamiętam nazywa się ona "2048 aligment". W innych
    programach może sie nazywać np. 1024K.

    Program AS SSD Benchmark pokazuej wprost informację o tym, czy "partion
    aligment" jest prawidłowy, czy nie.

    latet