  • 11. Data: 2010-04-14 14:33:55
    Temat: Re: parę pytań o rdzenie ferrytowe
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    news:174729264.20100414161557@pik-net.pl...

    > Piotrze, o kondensatorach blokujących składową szybkozmienną pisalem
    > już w tym wątku. Ja protestuję przeciw wielkiej baterii elektrolitów.

    To pamiętam, tylko nie jestem pewien czy dla zapewnienia małego tąpnięcia
    napięcia przy pojedynczym impulsie (nie mam pojęcia jakie długie impulsy,
    jakie prądy itp.) nie potrzeba baterii elektrolitów.
    Większe tąpnięcie oznacza próbę pobierania prądu z kabli co napotyka na opór
    (w sensie opór materii) ich indukcyjności.
    Poza tym pobieranie impulsów z kabli może dawać zakłócenia przekraczające
    jakieś tam normy (zakładam, że dla spawarek też istnieją).
    P.G.

  • 12. Data: 2010-04-14 14:56:39
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Piotr,

    Wednesday, April 14, 2010, 4:33:55 PM, you wrote:

    [...]

    > To pamiętam, tylko nie jestem pewien czy dla zapewnienia małego tąpnięcia
    > napięcia przy pojedynczym impulsie (nie mam pojęcia jakie długie impulsy,
    > jakie prądy itp.) nie potrzeba baterii elektrolitów.

    Nie. Przy mocy rzędu 4 kW wystarcza pojemność rzędu 5-10uF. Przy
    wyższych mocach będzie więcej, bo spada częstotliwość pracy
    przetwornicy. Ale nadal mieści się to w zakresie kondensatorów
    foliowych - na przykład polipropylenowych. W wykoniu przemysłowym
    takie kondensatory mogą wyglądać jak starsze elektrolity. I na pewno
    przy dużych mocach wymagają chłodzenia.

    Elektrolity mają za dużą ESR do dobrego tłumienia składowej
    szybkozmiennej. W urządzeniach jednofazowych są konieczne, bo pulsacja
    na wejściu za dużą. w trójfazowych pulsacja jest minimalna.

    > Większe tąpnięcie oznacza próbę pobierania prądu z kabli co napotyka na opór
    > (w sensie opór materii) ich indukcyjności.

    Nie tłumacz mi rzeczy elementarnych, proszę.

    > Poza tym pobieranie impulsów z kabli może dawać zakłócenia przekraczające
    > jakieś tam normy (zakładam, że dla spawarek też istnieją).

    Jakieś istnieją ale to się załatwia filtrami na wejściu.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 13. Data: 2010-04-15 07:51:16
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    > Nie tłumacz mi rzeczy elementarnych, proszę.

    To nie całkiem tak.
    Zawsze zakładam, że czyta moją wypowiedź nie tylko ten na czyj post
    odpowiadam i staram się nie zostawiać niedomówień, nawet kosztem
    wypowiedzenia oczywistych oczywistości.
    Napisałem: "napotyka na opór ich indukcyjności".
    No i pomyślałem, że ktoś może się zaraz przyczepić, że nie opór a
    impedancja, więc dodałem wyjaśnienie.
    A całe zdanie jest związane z tym, że nie byłem pewien, co masz na myśli
    pisząc "kondensatory blokujące składową szybkozmienną" - czy tylko wysokie
    harmoniczne przełączania, czy też podstawową. Nie znam takich układów, ale
    zakładam, że czasy zboczy są ze 100 razy krótsze od okresu, a mi chodziło
    aby było jasne, że ja myślę o składowej podstawowej.
    P.G.

  • 14. Data: 2010-04-15 08:32:33
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Piotr,

    Thursday, April 15, 2010, 9:51:16 AM, you wrote:

> [...]
    > zakładam, że czasy zboczy są ze 100 razy krótsze od okresu, a mi chodziło
    > aby było jasne, że ja myślę o składowej podstawowej.

    Składowa wolnozmienna, to pulsacje zasilania sieciowego. Przy
    pełnookresowym, trójfazowym prostowaniu: podstawowa 300Hz.
    Składowa szybkozmienna, to oczywiście wszystko związane z
    przetwarzaniem, cZyli częstotliwość podstawowa również.

    Sprawa się komplikuje przy naprawdę dużych mocach, gdzie klucze nie
    wyrabiają więcej niż 5 kHz - wtedy bateria kondensatorów robi się
    naprawdę spora. Ale nadal jest to blokowanie składowej szybkozmiennej
    - zabawa w wygładzanie napięcia sieciowego sensu nadal nie ma.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 15. Data: 2010-04-18 13:32:45
    Od: "Szumek" <k...@i...pl>

> [...]
    > naprawdę spora. Ale nadal jest to blokowanie składowej szybkozmiennej
    > - zabawa w wygładzanie napięcia sieciowego sensu nadal nie ma.

    Witam
    może faktycznie źle zadałem pytanie chciałem się rozeznać w ferrytach mocy
    teraz mam takie pytanko
    w takim razie co polecacie na transformator o mocy ~15 kW ?
    u nas dostępne sa kształtki E80 więc ile połówek trzeba by było na taki
    transformator ?
    pozdrawiam

  • 16. Data: 2010-04-18 13:59:42
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Szumek,

    Sunday, April 18, 2010, 3:32:45 PM, you wrote:

    [...]

> [...]
    > w takim razie co polecacie na transformator o mocy ~15 kW ?
    > u nas dostępne sa kształtki E80 więc ile połówek trzeba by było na taki

    Trudno powiedzieć - trzeba niestety sporo liczyć. Ale przy takiej mocy
    to raczej skłaniałbym się do dwukolumnowego UU93 z 4 kształtek. Jeśli
    koniecznie E - to raczej E100 niż E80. Ale to są drogie rdzenie.

    Ale konkretne rozwiązanie zależy od wielu czynników.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 17. Data: 2010-04-18 16:37:33
    Od: "Szumek" <k...@i...pl>

> [...]
    > koniecznie E - to raczej E100 niż E80. Ale to są drogie rdzenie.
    >
    > Ale konkretne rozwiązanie zależy od wielu czynników.

    od dawna chodzi mi po głowie zródło do przecinarki plazmowej
    dlatego sąduje tamat , moje możliwości i ekonomikę tego pomysłu
    przez kilka lat nazbierało mi się różnych części do budowy takowej
    między innymi zwykły transformator od dużej spawarki do przewinięcia
    -dlatego zastanawiam sie co korzystniej czy przewinąć standardowe trafo czy
    zbudować inwertor
    mam palnik , HF od tiga i trochę drobiazgów
    narazie zbieram pomysły
    jak starczy czasu to kiedyś spróbuje urealnić mój zamiar
    pozdrawiam i dzięki za rady i wogóle zainteresowanie tematem