  • 41. Data: 2013-03-30 10:25:39
    Temat: Re: parametry śrubokrętów
    Od: Sławomir Januszkiewicz <n...@c...com.pl>

    W dniu 2013-03-30 09:08, d530 / N610c pisze:

    > "Sławomir Januszkiewicz" <n...@c...com.pl> wrote in message
    0/9780/9787/978701_GB_01_FB.EPS_250.jpg>

    > Jeszcze raz po kolei.
    >
    > 1) Są śruby i wkręty.
    > Zapewne również ty uważasz, że to nie to samo.
    > (Jeśli uważasz, że śruba to to samo co wkręt to dalsze wywody stają się
    > zbędne).

    Nie uważam.

    > 2) Jeśli śruba to nie wkręt to istnieją cechy, które je odróżniają od
    > siebie.
    >
    > Możesz wymienić te cechy w postaci w miarę ogólnej zasady ?

    Wymieniłem. W połączeniu skręcanym śruba (z gwintem zewnętrznym)
    współpracuje z przygotowanym elementem z gwintem wewnętrznym (nakrętką,
    nagwintowanym gniazdem), wkręt sam nacina materiał. Proste i określające
    technologię wykonania połączenia.

    > Nie skupiaj się na mniej typowych elementach łączących, gdyż wspomniane
    > zasady powstały zanim rozpowszechniły się mniej typowe łby wkrętów i śrób.

    Jakie mniej typowe? Wkręty dekarskie "od zawsze" mają łeb kołnierzowy
    sześciokątny (i podkładkę gumową) i są na to normy.
    Wkręty do drewna z łbem sześciokątnym określa norma PN 82501.

    > Zacznij od tzw. masówki.
    >
    > Gdy wymienisz te cechy, to podaj konkretne, wiarygodne źródło
    > informacji. Wikipedii do takich nie możemy zaliczyć.
    >
    > Ja podałem podręcznik:
    >
    > http://tnij.org/u3ls

    I podałeś podręcznik dla mechaników, który jest zgodny z ich normami,
    tymi, które stworzyły ten burdel. Bo wśród mechaników (tak ich się uczy
    - wystarczy przejść się na wykład na polibudzie) śrubę kręci się
    kluczem, a wkręt wkrętakiem. W innych branżach jest inaczej. Choćby w
    meblowej. Weź np. śrubę "zamkową" - do niej nie masz podejść ani
    kluczem, ani wkrętakiem - a stara jak świat. Niech się mechanicy męczą
    ze swoim debilnym nazewnictwem. Cała reszta jest normalna. Dlatego żeby
    przykręcić urządzenie do racka kupuje się śruby M6 (lub M5) z łbem
    soczewkowym lub walcowym i nacięciem płaskim, PH, PZ lub TORX i nikt nie
    nazywa tego wkrętem metrycznym. Podejście z wymienionego przez Ciebie
    podręcznika kazałoby nazwać to narzędzie:
    <http://static1.tme.eu/katalog_pics/c/4/6/c46fb8ef26
    5b0596856292582b3ae856/sa.be7920.jpg>
    kluczem bo to TORX (z zabezpieczeniem), a TORXy mają według Ciebie śruby.
    Normy (i podręczniki) mechaników są "lekko zakręcone".
    I w codziennym życiu łatwiej jest mieć je w d4 - szybciej się kupi w
    sklepie potrzebny element.
    Tak samo jak kolor światła, który w PoRD jest określany jako żółty
    (światła), każdy normalny człowiek w innych warunkach niż egzamin lub
    skrzyżowanie nazwie pomarańczowym.

    Nuter

  • 42. Data: 2013-03-30 10:46:10
    Od: "d530 / N610c" <a...@a...com>

> [...]
    > współpracuje z przygotowanym elementem z gwintem wewnętrznym (nakrętką,
    > nagwintowanym gniazdem), wkręt sam nacina materiał. Proste i określające

    Jeszcze podaj jakiekolwiek wiarygodne źródło takiej klasyfikacji, bo to że
    tak napisałeś to jeszcze nic nie znaczy.

    Kiedyś, gdy byłem znacznie młodszy też w ten prosty sposób odróżniałem
    wkręty od śrub.
    Ale nie zamierzam walczyć z normami.
    Nb. bliżej mi do mechaniki niż do stolarstwa.

  • 43. Data: 2013-03-30 10:58:31
    Od: Sławomir Januszkiewicz <n...@c...com.pl>

    W dniu 2013-03-30 10:46, d530 / N610c pisze:

> [...]
    > wkręty od śrub.
    > Ale nie zamierzam walczyć z normami.
    > Nb. bliżej mi do mechaniki niż do stolarstwa.

    Dlatego kompletnie bez sensu nazywałeś wkręt z TORXem śrubą. "Cały
    świat" nazywa to wkrętem. Choć na TORXy nie ma chyba normy. Choć są na
    wkręty z łbem sześciokątnym (zresztą podałem) - a mechanik nazwałby to
    śrubą jak Ty. Jak widać jest tu niekonsekwencja między normami.
    I nie chodzi tu o walkę z normami.

    Nuter

  • 44. Data: 2013-03-30 11:12:37
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 30 Mar 2013 10:25:39 +0100, Sławomir Januszkiewicz napisał(a):
> [...]
    > współpracuje z przygotowanym elementem z gwintem wewnętrznym (nakrętką,
    > nagwintowanym gniazdem), wkręt sam nacina materiał. Proste i określające

    Proste, ale nie majace oparcia w historii.

    No i nie rozwiazuje nam problemu - to czym sie je kreci ?
    Wkrety wkretakiem, a sruby srubokretem ?
    Tylko jak je odroznic skoro oba krzyzowe ? :-)

    > Weź np. śrubę "zamkową" - do niej nie masz podejść ani
    > kluczem, ani wkrętakiem - a stara jak świat. Niech się mechanicy męczą
    > ze swoim debilnym nazewnictwem.

    No i anglosasi sie mecza mniej - sruby (bolt) sie z zalozenia nie kreci.
    Kreci sie nakretka.

    Tylko ze w zyciu roznie bywa, czasem wygodniej krecic sruba :-)

    > Normy (i podręczniki) mechaników są "lekko zakręcone".

    Jak kazda branza - maja swoj zargon, zalezny od profesora ("za mowienie
    opornik bede stawial dwoje"), a jezyk potoczny i zycie przerasta
    podreczniki :-)

    > Tak samo jak kolor światła, który w PoRD jest określany jako żółty
    > (światła), każdy normalny człowiek w innych warunkach niż egzamin lub
    > skrzyżowanie nazwie pomarańczowym.

    Oj, zdziwisz sie.

    J.

  • 45. Data: 2013-03-30 11:33:11
    Od: "d530 / N610c" <a...@a...com>

    > Oj, zdziwisz sie.
    >
    > J.

    Z tym pomarańczowym światłem to było inaczej :-)

    Ktoś przejechał skrzyżowanie na czerwonym świetle, bezdyskusyjne nawet dla
    niego było, że żółte światło już zgasło.

    Ale oczywiście nie chciał się przyznać, że przejechał na czerwonym, więc
    tłumaczył policjantowi, że przejechał na pomarańczowym.

  • 46. Data: 2013-03-30 11:33:16
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Sławomir Januszkiewicz napisał:

    > I przez to, że jakiemuś hiperpoloniście nie spodobał się śrubokręt
    > do kręcenia śrubami z łbami innymi niż sześciokątne bo wkręca się
    > wkrętakiem, a śruby kluczem

    To nie był ani polonista, ani hiper. Tylko ktoś, kto miał platfusa i z tego
    powodu nie mógł zrealizować swoich ambicji życiowych -- do wojska go nie
    przyjęli. Tam mógłby do woli tworzyć regulaminy i pisać w nich, że łyżka
    składa się z trzonka chwytnego i komory zupnej. A tu klapa. Poszedł więc
    na mechanikę, a że nie miał innych zdolności, wyżywał się w nazewnictwie.

    Ale od początku. Śruba, to jest "coś, co ma gwint". Każdemu nie-wojskowemu
    taki opis wystarczy. Śruba wcale nie musi służyć do łączenia elementów.
    Śrubę mamy jako element śrubstaka (zwanego też imadłem). Śrubę każdy okręt
    ma zamontowaną w zadku (zaraz ktoś mnie poprawi, że to nie zadek, tylko
    rufa). Natomiast wkręt, to "pewien rodzaj śruby". Jaki rodzaj -- tu mamy
    dwie szkoły: falenicką i otwocką. W jednej uważają, że to zależy od gwintu,
    w drugiej, że od łba.

    W tym momencie warto zajrzeć do Wikipedii pod hasło "Śruba". Każdy
    się przy tym przekona, że to hasło ma odpowiedniki poza polską tylko
    w czeskiej, rosyjskiej i ukraińskiej wersji -- inni poza tym grajdołkiem
    nie widzą potrzeby wyróżniania klasy wkrętów z klasy śrub. Jak kto
    językami włada, zobaczy, że rządzi szkoła falenicka -- istotny jest
    rodzaj gwintu, który wkręt sam w dziurze robi bez gwintownika. CZ: "při
    montáži si vrut sám vyřezává závit v materiálu působením tlaku a otáčení",
    RU: "GOST 27017-86 -- samonariezajuszczij wint, samoriez"). Po ukraińsku
    napisali krótko nic nie tłumacząc, a po polsku jest długo i mętnie, że
    dalej nie wiadomo, czym się dokładnie ten wkręt od śruby różni.

    > mamy paranoję w normach maszynowych pod tytułem wkręt z gwintem
    > metrycznym/calowym, które to mój dziadek stolarz zwał śrubami
    > wpuszczanymi i wkręcał śrubokrętem,

    A czym miał wkręcać? Ja też wkręcam śrubokrętem, choć czasem zdarzy
    mi się nazwać ten instrument "wkrętakiem". Nazwa ta od jakiegoś czasu
    przestała razić, choć została wymyślona przez tego samego platfusa
    i przez długi czas należała do tej samej grupy, co "zwis męski ozdobny"
    czy "podgardle dziecięce". "Śrubokręt" jest słowem starym i zakorzenionym.
    Tak jak wiele innych nazw technicznych jest kalką z niemieckiego
    (Schraubendreher). Pogłoski, że tak mówią wyłącznie kobiety, są grubo
    przesadzone (podobnie jak te, że kobiety z natury zachowują się rozsądniej
    od mężczyzn).

    --
    Jarek

  • 47. Data: 2013-03-30 11:39:05
    Od: Sławomir Januszkiewicz <n...@c...com.pl>

    W dniu 2013-03-30 11:12, J.F. pisze:

    > Proste, ale nie majace oparcia w historii.
    >
    > No i nie rozwiazuje nam problemu - to czym sie je kreci ?
    > Wkrety wkretakiem, a sruby srubokretem ?
    > Tylko jak je odroznic skoro oba krzyzowe ? :-)

    Więc po co odróżniać po "drugorzędnych cechach płciowych" jaki otworek
    czy wypustka ;-). Nie lepiej po cechach pierwszorzędnych - kształcie i
    pracy gwintu?

    A co do samych wkrętaków to polecam oprócz wspomnianego tu już Bahco
    czyli dawnego Sandvika Beltzera, które są trwałe i mają dla mnie
    rewelacyjny uchwyt, mało u nas znanego francuskiego Facoma. Niezła jest
    też włoska Beta.

    > No i anglosasi sie mecza mniej - sruby (bolt) sie z zalozenia nie kreci.
    > Kreci sie nakretka.

    Ale u nich śrubę można przesunąć :-). Bo bolt to też zasuwka lub trzon
    zamka w karabinie :-).

    > Jak kazda branza - maja swoj zargon, zalezny od profesora ("za mowienie
    > opornik bede stawial dwoje"), a jezyk potoczny i zycie przerasta
    > podreczniki :-)

    Ale u nich to jest unormowane. I się z tym męczą. A fakt, że życie
    przerasta podręczniki. Najlepszy przykład to właśnie chyba kwestia
    gniazd (nacięć) pod narzędzia. Co roku powstają nowe. IMHO jakakolwiek
    próba sensownego unormowania "po nacięciach" jest skazana na
    niepowodzenie. Lepiej po parametrach mechanicznych łączenia.
    To tak jakby klasyfikować scalaki po ilości wyprowadzeń.
    Wolę odróżniać wzmacniacze operacyjne od przetworników CA niż
    ośmionóżkowce od szesnastonóżkowców ;-).
    Nota bene w innej branży istnieje coś takiego jak śruba do betonu - łeb
    toto ma praktycznie dowolny, gwint taki bardziej wkrętowy - tylko jego
    parametry dzikie. Nikt z budowlanki nawet jak ma to nacięcie krzyżowe PH
    nie nazwie tego wkrętem.

    > Oj, zdziwisz sie.

    Poważnie? Na kolei z kolei to światło w przepisach jest określane jako
    pomarańczowe :-)

    Nuter

  • 48. Data: 2013-03-30 11:58:10
    Od: Sławomir Januszkiewicz <n...@c...com.pl>

> [...]
    > dwie szkoły: falenicką i otwocką. W jednej uważają, że to zależy od gwintu,

    Ależ to oczywista oczywistość Panie Jarosławie ;-). Pojęcie to zresztą
    ma korzenie w matematyce, która królową nauk jest. Tylko że przemądrzali
    matematycy zwykli linię śrubową zwać helisą. Może więc zakończyć ten
    spór nazywając śruby i wkręty heliakami :-).
    A o tym, że niczego śruba łączyć nie musi to wiedział już imć Archimedes.

> [...]
    > czy "podgardle dziecięce". "Śrubokręt" jest słowem starym i zakorzenionym.
    > Tak jak wiele innych nazw technicznych jest kalką z niemieckiego

    Co gorsza według słownika języka polskiego jest narzędzie służące co
    wkręcania wkrętów i śrub. Mechanicy się załamią.

    > Pogłoski, że tak mówią wyłącznie kobiety, są grubo
    > przesadzone (podobnie jak te, że kobiety z natury zachowują się rozsądniej
    > od mężczyzn).

    A bo z babami to nigdy nic nie wiadomo. Jak wieszałem takiej jednej
    szafki w kuchni z pół roku temu stwierdziła (w zgodzie obowiązującą
    nomenklaturą), że mam fajny młotek udarowo-obrotowy. Ja tam potocznie
    nazywam to wiertarką (z SDSem).

    Nuter

  • 49. Data: 2013-03-30 12:06:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia 30 Mar 2013 10:33:16 GMT, Jarosław Sokołowski napisał(a):
> [...]
    > ma zamontowaną w zadku (zaraz ktoś mnie poprawi, że to nie zadek, tylko

    Nie sruba, ale pędnik :-)

> [...]
    > w czeskiej, rosyjskiej i ukraińskiej wersji -- inni poza tym grajdołkiem
    > nie widzą potrzeby wyróżniania klasy wkrętów z klasy śrub.

    nie nie. Anglicy maja screw i bolt, Rosjanie ... w odnosnikach wiki mozna
    znalezc bolty, szuruny i gużony, francuskiego nie znam, ale
    http://fr.wikipedia.org/wiki/Vis_de_fixation
    http://fr.wikipedia.org/wiki/Goujon_(m%C3%A9canique)

    Jezyki sa bogate i zazwyczaj maja co najmniej dwa slowa o podobnym
    znaczeniu.

> [...]
    > (Schraubendreher). Pogłoski, że tak mówią wyłącznie kobiety, są grubo
    > przesadzone (podobnie jak te, że kobiety z natury zachowują się rozsądniej

    A jak na koncu narzedzia jest tulejka klucza nasadowego ? :-)

    http://www.sklep.cyfronika.com.pl/pl/p/UM264G.55-Wkr
    etak-precyzyjny,-szesciokatny,-nasadkowy-Goldtool-ro
    zmiar-M6-dl.-ostrza-72-mm/23125

    Wkretak z ostrzem :-)
    A swoja droga niezla paranoja - precyzyjny, zegarmistrzowski M6 :-)

    J.

  • 50. Data: 2013-03-30 12:10:19
    Od: "d530 / N610c" <a...@a...com>

    > Co gorsza według słownika języka polskiego jest narzędzie służące co
    > wkręcania wkrętów i śrub. Mechanicy się załamią.

    Nie, nie. Mechanicy nie zaglądają do słownika języka polskiego by sprawdzić
    znaczenie takiego słowa.

    Myślę, że w ogóle rzadko zaglądają do słownika języka polskiego. Już prędzej
    do słownika języka angielskiego, zwłaszcza technicznego