  • 1. Data: 2012-10-02 21:21:04
    Temat: parametry materialu GF-PHA
    Od: "Przemek" <olowek5-to niepotrzebne@to tez.wp.pl>

    Witam
    Czy moze ktos podac mi parametry wytrzymalosciowe materialu o oznaczeniu
    niemieckim GF-PHA ?
    Jest to material zbiornika z jakiesgos tworzywa sztcznego (zywicy?) na
    suspensje gipsu . Zbiornik jest w instalacji w pewnym zakladzie i chca go
    wykorzystac do magazynowania innych cieczy o wiekszym ciezarze objetosciowym
    tylko nie maja parametrow materialu tego zbiornika , a zbiornik jest
    dostarczony w 1996r z Niemczech.
    Bede wdzieczny za podpowiedzi lub linka na strony z potrzebnymi
    charakterystykami.
    Wstepnie to wyglada na jakas zywice wzmacniana wloknem szklanym lub czyms
    podobnym.
    Google niestety jakos slabo działa w szukaniu.... bo znalazlem tylko ze to
    moze oznaczac "glass fibre reinforced unsaturated polyester (gf-up) and
    phenacrylic (gf-pha) "

  • 2. Data: 2012-10-03 00:22:39
    Temat: Re: parametry materialu GF-PHA
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Tuesday, 2 October 2012 20:21:07 UTC+1, Przemek wrote:
> [...]
    >
    > moze oznaczac "glass fibre reinforced unsaturated polyester (gf-up) and

    Skoro Niemcy go zaprojektowali i wyprodukowali, to stawiam dolary przeciw guzikom że
    zrobili to, przetestowali i poświadczyli zgodnie z jakimiś przepisami, przez
    uprawnionego do tego inspektora, choć nie znam niemieckich regulacji na
    nieciśnieniowe zbiorniki z tworzyw sztucznych. Ten zbiornik na pewno ma jakieś
    papiery, być może zagubione po zainstalowaniu w Polsce. Odnajdź wytwórcę i poproś o
    duplikaty. Wyproś od nich jakąkolwiek informację, na przykład "design lifetime",
    czyli planowany czas eksploatacji. Być może dawno upłynął i zbornik trzyma się tylko
    na taśmie klejącej.

    Myślę że dość ważną informacją od której mogą zależeć dalsze kroki, to czy zbiornik
    jest typowym katalogowym produktem, czy jednostkowym, wyprodukowanym na miarę.

    Być może jest szansa otrzymania jakiejś pomocnej informacji na temat niemieckich
    przepisów od jednego z działających na terenie Polski TUV-ów, tam są ludzie znający
    takie wymagania na tego typu konstrukcje.

    Ja bym poszukiwał w kierunku wymaganych projektowych marginesów bezpieczeństwa
    (naddatków) i próbował z nich wymedytować o ile można zwiększyć obciążenie
    eksploatacyjne, wciąż mieszcząc się w rozsądnym zakresie bezpieczeństwa urządzenia,
    uwzględniając jednocześnie starzenie materiału, ciągnące za sobą nieuniknione
    osłabienie. Nie wiem jak to wygląda, jakie to duże, jakie to ma przypuszczalne
    mechanizmy zniszczenia itd, więc trudno coś bardziej konkretnego powiedzieć.
    Konrad

  • 3. Data: 2012-10-05 09:15:30
    Od: "Przemek" <olowek5-to niepotrzebne@to tez.wp.pl>

    Użytkownik "Konrad Anikiel" <a...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...

[...]

    Dzieki Konradzie za odpowiedz, bede walczyl dalej :)