  • Data: 2012-07-12 14:49:48
    Temat: Re: paliwo moze byc tanie
    Od: The_EaGle <g...@d...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2012-07-11 00:51, Andrzej Lawa pisze:

    > Policz sobie cenę baryłki ropy wydobytej w Iraku. Potem porównaj sobie
    > tę cenę z cenę energii elektrycznej w naszym kraju.

    Człowieku co ty bredzisz. Irak sprzedaje ropę po cenach światowych z
    ewentualnym upustem X%. Jak firma z USA ma dane złoże to wydobywa np
    1000 baryłek i koszt wydobycia jednej to np 2$ a cena na rynku to 98$
    myślisz że ta różnica trafia do amerykańskiej firmy? Kompletnie się
    myslisz. Firma z USA mająca konkrakt na wydobycie a wiec najpierw wydaje
    mld $ na poszukiwania potem na odwierty potem na infrastrukturę a potem
    na wydobycie. Jeżeli taki odwiert działa długo i jest wydajny to koszt 1
    baryłki spada wtedy do kilku $ ale i tak ponad 80% z tego pobiera i tak
    rząd Iraku czy innego kraju. Koncerny naftowe działające na całym
    świecie nie mają największych zysków obecnie :) to już nie lata 70te
    kiedy baryłka była po 10-15 dolarów.

    > Ropa jest praktycznie darmowa dla tych, co kontrolują jej wydobycie.

    Bzdura. Wydobycie w Arabii Saudyjskiej jest tanie ale na platformach czy
    w Kanadzie to już 40-50 dolarów za baryłkę.

    > No właśnie.

    A kto chce abyśmy płacili ruskim w dolarach? Zastanów się i przestań
    pisać bzdury.

    > Nie zrozumiałeś. Korzysta tylko emitent, bo de facto pobiera podatek.

    Masz przykład w Dubaju kto korzysta z taniej ropy.

    Rafał