  • 1. Data: 2015-12-10 12:17:18
    Temat: optymalizacja przepływu
    Od: t...@g...com

    Witajcie!
    Chciałbym w sensie ścisłym i po bożemu zoptymalizować przepływ wody przez kanał,
    który skręca. Zagadnienie można zredukować do przypadku 2D:
    https://goo.gl/Wgqcvb
    Intuicja mi podpowiada, że kształtem będzie jakaś krzywa stożkowa, ale jak to wykazać
    inaczej niż modelując przepływ dla każdego przypadku? Ostatecznie to będzie odlew
    mosiężny, jeśli to ważne.

    Z góry dziękuję za przemyślenia,

    Tomasz Piasecki

  • 2. Data: 2015-12-10 12:22:38
    Temat: Re: optymalizacja przepływu
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    http://www.twirpx.com/file/881578/

  • 3. Data: 2015-12-10 18:19:42
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-12-10 o 12:17, t...@g...com pisze:
    > Witajcie!
    > Chciałbym w sensie ścisłym i po bożemu zoptymalizować przepływ wody przez kanał,
    który skręca. Zagadnienie można zredukować do przypadku 2D:
    > https://goo.gl/Wgqcvb

    Nie wiem co dokładnie chcesz optymalizować?
    Minimum energii dla kanału prostego uzyskasz dla głębokości krytycznej.
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Przep%C5%82yw_krytyczn
    y_(koryto_otwarte)

  • 4. Data: 2015-12-11 00:13:25
    Od: t...@g...com

    On Thursday, 10 December 2015 18:20:07 UTC+1, WM wrote:
> [...]
    >
    > Nie wiem co dokładnie chcesz optymalizować?
    > Minimum energii dla kanału prostego uzyskasz dla głębokości krytycznej.

    Dokładnie to ma być kanał prowadzący ciepłą wodę od wejścia baterii do mieszacza:
    https://goo.gl/V0YidT
    wersja, którą widać ma pionową ściankę, zapewne dlatego, że tak było najprościej
    narysować i nikt się drogą, którą pokonuje woda za bardzo nie przejmował. Kształt
    kanału przyjąłem że powinien mieś symetrię obrotową, aż do przecięcia z zewnętrzną
    ścianką. Pytanie jak powinien wyglądać na przekroju.

    Dzieło zaproponowane przez Konrada coś mi rozjaśniło (zwłaszcza od kiedy znalazłem
    wersję w języku, który rozumiem). Niemniej przemyślenia mile widziane.

    Z wyrazami,
    Tomasz Piasecki

  • 5. Data: 2015-12-11 10:30:49
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu piątek, 11 grudnia 2015 00:13:26 UTC+1 użytkownik t...@g...com napisał:
> [...]
    wersję w języku, który rozumiem). Niemniej przemyślenia mile widziane.

    Jeżeli to angielskie wydanie z czerwoną okładką, to połowy treści tam nie ma, a w tym
    co jest masz mnóstwo błędów. Wartości w tabelkach potrafią być pomylone, symbole we
    wzorach, sodoma. To nie tłumaczenie, to jakiś sabotaż.

  • 6. Data: 2015-12-11 17:07:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
> [...]
    >Kształt kanału przyjąłem że powinien mieś symetrię obrotową, aż do
    >przecięcia z zewnętrzną ścianką. Pytanie jak powinien wyglądać na

    Nie bardzo rozumiem jak to ma dzialac, bo nie widze odplywu z tego
    kanalu, ani sensu dla lewego zaworu.

    Tym niemniej
    -ksztalt kanalu moga wyznaczac mozliwosci wykonawcze,
    -byc moze optymalizacja sie nikt nie przejmowal - przy cisnieniach
    ktore sa w wodociagu nie warto, i tak poplynie.

    J.

  • 7. Data: 2015-12-11 19:24:47
    Od: masti <g...@t...hell>

    J.F. wrote:

> [...]
    > -byc moze optymalizacja sie nikt nie przejmowal - przy cisnieniach
    > ktore sa w wodociagu nie warto, i tak poplynie.

    popłynąć popłynie ale może będzie mieć wpływ np. na hałas generowany
    przez baterię? Choć tu i tak najwięcej go powstanie w samym mieszaczu

    --
    mst <at> gazeta <.> pl
    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

  • 8. Data: 2016-01-04 22:20:17
    Od: t...@g...com

    > J.F. wrote:

    <cut>
> [...]

    lewy mieszacz steruje natężeniem, prawy - temperaturą. Zbędne dla rozważań ścianki (i
    wyjścię) usunąłem dla ustalenia uwagi.

    0,3MPa w sieci to faktycznie niemało. Możliwości mówią, że kanał musi miec na całej
    długości wymiar poprzeczny 7mm. No, od biedy 5.

    masti wrote:
    > popłynąć popłynie ale może będzie mieć wpływ np. na hałas generowany
    > przez baterię? Choć tu i tak najwięcej go powstanie w samym mieszaczu

    wszystko prawda, niestety. Woda w głowicy zawraca i tu jest najwięcej strat. Przepływ
    głowicy to ok 30l/min. (dla zainteresowanych -
    http://w2.kerox.hu/sites/default/files/KDN35.pdf ) Potem wszystko i tak trafia do
    węża natryskowego o średnicy 8mm. Co oczywiście nie znaczy, że trzeba jej tam
    dostarczać mniej bo i tak są straty.

    I tak: posługujac się koncepcją z Idelczyka, która mówi, że najwięcej oporów powstaje
    po wewnętrzenej stronie zakręcającej rurki, a minimalna wartość tego oporu jest dla
    r_wew_zakrętu = (1,3 do 1,5)r_rurki dostałem takie wyniki z FlowXpress:

    dla ścianek prostych:
    https://goo.gl/u8YYPQ

    dla ścianek "okrągłych"
    https://goo.gl/XzDSeq

    odczytując z "wykresu" - prędkość przepływu dla ostrego zakrętu to ok 12m/s dla
    okrągłej rurki - 19m/s. Przy polu przekroju wyjścia 116mm^2 daje przepływ na poziomie
    83 i 132l/min, odpowiednio. Od cholery! Nie sądziłem, że tyle wyjdzie.

    Nie mniej ważne są wyniki jakościowe - ścianki pod kątem robią masę wirów,
    ścianka-rurka - nic. To są wspomniane hałasy.

    Nadal proszę o komentarze i ożywioną dyskusję :-)

    Z wyrazami,
    Tomasz Piasecki