  • 1. Data: 2015-12-10 21:25:48
    Temat: "Nie wolno pokrywać lakierami na bazie akrylu"
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Grupa chemiczna chyba wymarła, więc zapytam tuaj.

    Na puszkach farby w sprayu jest napis "nie wolno pokrywać lakierami na
    bazie akrylu". Dlaczego tak jest? Co się stanie jeżeli jednak pokryję
    akrylem? Po prostu nie będzie się trzymało, czy też grozi to
    wywiązaniem się jakichś trujących gazów czy innych produktów?

    Akurat farby akrylowe (ze sklepu papierniczego) pasują mi do robienia
    sitodruku na obudowach. Jak drukuję 1-2 obudowy, a i to od wielkiego
    dzwonu, to nie będzę kupował kilogramowej puszki farby sitodrukowej za
    50-60zł. Do tej pory drukowałem tylko na polistyrenie i o dziwo,
    nieźle się to trzyma. Teraz będę miał do nadruku obudowę metalową,
    malowaną sprayem, więc martwi mnie ten napis na puszce.

    A może jakąś inna farbą spróbować drukować? Musi ona być w stanie
    przejść przez sito 120 nitek/cm. A może Distal? :-)

  • 2. Data: 2015-12-10 22:43:36
    Temat: Re: "Nie wolno pokrywać lakierami na bazie akrylu"
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2015-12-10 o 21:25, __Maciek pisze:
    > Grupa chemiczna chyba wymarła
    Nie ma pytań, to nikt nie odpowiada. :-)

    Robert

  • 3. Data: 2015-12-11 12:36:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "__Maciek" napisał w wiadomości grup
    com...
> [...]
    >akrylem? Po prostu nie będzie się trzymało, czy też grozi to
    >wywiązaniem się jakichś trujących gazów czy innych produktów?

    Trudno powiedziec. Bardziej skomplikowane reakcje tez mozliwe, np
    zaplon farby ... choc malo prawdopodobne.
    A moze tylko nieodporna na rozpuszczalnik farb akrylowych.

    Co to dokladnie za farba ?

    >A może jakąś inna farbą spróbować drukować? Musi ona być w stanie
    >przejść przez sito 120 nitek/cm. A może Distal? :-)

    Distal nie jest farba. Ale farby epoksydowe sa.

    J.

  • 4. Data: 2015-12-11 15:26:27
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Fri, 11 Dec 2015 12:36:54 +0100 "J.F." <j...@p...onet.pl>
    napisał:

    >A moze tylko nieodporna na rozpuszczalnik farb akrylowych.
    >Co to dokladnie za farba ?

    Spray: Dupli-color czarny mat, EAN: 4048500585029. Ale takie
    ostrzeżenie jest na większości farb w spray'u.

    Farba do druku: Madisi Acrylic, kolor 215, EAN: 6933555100069

    >Distal nie jest farba.

    Polemizowałbym :-)
    Już nie raz coś nim malowałem (niewielkie elementy), chociaż jako
    farbę sitodrukową go jeszcze nigdy nie próbowałem zastosować.

  • 5. Data: 2015-12-11 15:28:25
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    napisał:

    >A moze tylko nieodporna na rozpuszczalnik farb akrylowych.

    Jak nieodporna to lepiej - nadruk "weżre" się w farbę i będzie się
    dobrze trzymał (mam nadzieję).

  • 6. Data: 2015-12-11 17:19:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "__Maciek" napisał w wiadomości grup
    com...
    Fri, 11 Dec 2015 12:36:54 +0100 "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Jak nieodporna to lepiej - nadruk "weżre" się w farbę i będzie się
    >dobrze trzymał (mam nadzieję).

    nie potrafie zidentyfikowac tej farby, bo oni jakiejs wariacji dostali
    z farbami, ale moze chodzic o to
    http://www.kolormotip.pl/porady.htm

    "Lakiery akrylowe
    W porówaniu z lakierami syntetycznymi lakiery akrylowe mają kilka
    zalet. np.:
    - po całkowitym wyschnięciu może być pokryty innymi lakierami (lakier
    syntetyczny sam się podnosi).

    Lakier na bazie żywicy alkydowej (żywica syntetyczna)
    -Malowanie na starym lakierze na bazie żywic syntetycznych
    Zwykle nie można na nie nakładać kolejnych warstw z uwagi na
    rozpuszczalniki wykorzystane w kombinacjach akrylowych i
    nitrocelulozowych, powodujące powstawanie pęcherzy i puchnięć. "

    Czyli - potraktowany rozpuszczalnikiem "do akrylu" tanszy lakier "sam
    sie podnosi".

    IMO - jesli tym sitodrukiem beda namalowane tylko male elementy, to
    ryzyko mniejsze.

    J.

  • 7. Data: 2015-12-11 21:57:32
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Thu, 10 Dec 2015 22:43:36 +0100 Robert Wańkowski <r...@w...pl>
    napisał:

    >Nie ma pytań, to nikt nie odpowiada. :-)

    Też racja. Zadając pytanie tworzy się ruch, a wtedy ten ma szansę
    dalej wzrosnąć. Następnym razem dam chociaż crossposta.