    From: "Raf :-)" <r...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: olej kujawski w silniku - nie baku, silniku
    Date: Tue, 30 Aug 2011 13:24:55 +0200

    Dnia Tue, 30 Aug 2011 08:46:25 +0200, Jacek napisał(a):

    > Olej organiczny się utlenia i tężeje, tak jak farby olejne tylko
    > wolniej.
    Świnta prawda!

    >Właściwości smarne też ma minimalne.
    A to PiS prawda!

    > Z tego względu nasi
    > przodkowie kupowali od maziarzy maź do osi wozów, a mogli smarować
    > olejem albo masłem, które mieli za darmo.
    To też PiS prawda! Olej jest mało praktycznym smarem do osi bo "trochę
    wypływa", zaś jeśli chodzi o masło, powód był nieco inny. Zostaw sobie na
    oknie w kuchni kostkę masła i wyjedź 3 miesiące - dowiesz się jaki.
    Chociaż, po namyśle, cofam to. Pewnie sąsiedzi wezwą policję, z
    podejrzewając obecność rozkładających się zwłok.

    > Nalanie tego do silnika szybko skończy się zatarciem.
    PiS prawda! Choć to zależy od tego, co masz na myśli pisząc szybko.
    Generalnie głównym problemem jest tu raczej czas, niż przebieg. W sytuacji
    awaryjnej spokojnie można zalać silnik kujawskim i przejechać kilkaset
    kilometrów bez uszkodzenia silnika

    > Podejrzewam, że "sukces" tych, którzy próbowali polega na tym, że w
    > silniku po spuszczeniu starego oleju zostają zawsze resztki, które po
    > rozcieńczeniu rzepakowcem zapewniają jeszcze jakieś minimum smarowania.
    No chyba nie...

    > Jak ktoś chce taką próbę zrobić, niech przepłucze silnik.
    W niektórych krajach (np. Szwecja) w zastosowaniach w leśnictwie (np.
    silniki pił) do stosowana dopuszczone są wyłączni oleje wykorzystujące jako
    bazę oleje roślinne. Jakoś nie słychać o szczególnie dużych ilościach pił
    porzuconych w Szwedzkich lasach...

    Generalnie silnikowy olej smarny można spokojnie wykonać na bazie oleju
    roślinnego, problemem jest jedynie zapewnienie odpowiednich jego
    właściwości z upływem czasu (problemem jest zwłaszcza utlenianie, pienienie
    i odporność na ścinanie). No ale ten problem pojawia się również (może w
    nieco mniejszym nasileniu) w przypadku olejów wykorzystujących bazę grupy !
    (oleje mineralne). Dlatego stosuje się różnego rodzaju dodatki. Strategie
    mogą być dwojakiego rodzaju - mało dodatków i krótkie okresy między tanimi
    wymianami oleju (Stany Zjednoczone, Australia), albo dużo dodatków i długie
    okresy między drogimi wymianami (Europa, zwłaszcza oleje typu Heavy Duty do
    ciężarówek o przebiegach rzędu 100+ tys. km rocznie, ale również osobówki).

    Generalnie ostrzegam tylko przed stosowaniem oleju roślinnego do sprężarek
    - jest to proszenie się wypadek (koksowanie oleju jest gwarantowaną metodą
    doprowadzenia do wybuchu sprężarki)

    Raf :-)