-
Data: 2010-01-10 00:43:10
Temat: Re: odchudzanie kola zamachowego
Od: JAM <j...@y...com> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]On Jan 7, 8:27 am, MarcinJM <m...@i...pl> wrote:
> Witam
> Zmieniam silnik w SC na puntowy 1.2 75KM i majac go "na stole" moglbym
> dokonac kilku poprawek.
> Pierwsza rzecza o ktorej sie mowi jest odchudzenie kola zamachowego. W
> kilku silnikach garbusowych robilem to, ale po lekturze niektorych art.
> w sieci mam watpliwosci nad celowoscia tego zabiegu.
> Zalety sa ogolnie znane (mniejsza bezwladnosc, szybsze wkrecanie na
> obroty, etc.).
> Jkao wady w jednym z art. wymienione bylo przenoszenie wiekszych drgan
> na zespol napedowy. I tu mam watpliwosci. O ile gorsza kulture pracy na
> wolnych obrotach moge sobie odpuscic (wolne mam ustawione na 1800) to z
> tymi drganiami jest cos nie tak.
>
> Wiadomo, ze w silniku poszczegolne suwy przesuniete sa w czasie i w
> wartosci co powoduje zmienne fazy na czopie kola zamachowego, ale
> wieksze kolo o wiekszej bezwladnosci powoduje wieksze napezenia na
> czopie kola zamachowego niz kolo lzejsze. Z kolei drgania na zespol
> napedowy sa przenoszone za pomoca "resorowanej" tarczy sprzegla i dosc
> dlugi i cienki walek sprzeglowy, ktory ma rowniez zadanie sprezyscie
> rozproszyc pulsacje.
> Oczywiscie sa sportowe tarcze sprzegla bez sprezyn, ale maja
> zastosowanie w pojazdach o zywotnosci zespolu napedowego najwyzej kilka
> tys. km, czyli nie w sporcie niskobudzetowym.
>
> Co do klasycznych wolnych obrotow (ca <1000 rpm) nie ma dyskusji, ze
> bedzie gorzej. Pytanie o te drgania na samym wale w poblizu kola
> zamachowego i te przenoszone na zaspol napedowy... i jak jest w praktyce
> z odchudzonum zamachem? Acha, auto sluzy wylacznie do sportu,
> praktycznie nie jezdzi cywilnie.
>
> Co sadzicie?
>
> --
> Pozdrawiam
> MarcinJM
Kolo zamachowe nie jest wywazane razem z walem napedowym, ale jego
moment bezwladnosci ma istotne znaczenie w ukladzie napedowym, Masz
uklad kilu czy nawet klikunastu mas wirujacych polaczonych sprezyscie
lub samych w sobie posiadajacych wlasnosci sprzyste i tlumienia
skretne. Taki uklad ma wiele czestotliwosci rezonansowych i wszystko w
ukladzie jest zestrojone tak aby te czestotliwosci albo skutecznie
tlumic albo przesunac poza obszar obrotow uzytkowych. Zmiana wiec
momentu bezwladnosci kola zamachowego na wlasna reke spowoduje, ze
taki uklad po prostu rozstroisz. Nic wielkiego sie moze nie stanie ale
w efekcie samochod bedzie mial wieksze drgania ukladu napedowego i
bedzie glosniejszy oraz zwieksza sie naprezenia robocze, ktore w
efekcie spowodja szybsze zuzywanie sie ukladu. Uklady napedowe sa
przez kazdego producenta modelowane cyfrowo i bardzo dokladnie
strojone tab aby zminimalizowac glosnosc i drgania.
JAM
http://marchel.home.comcast.net/~marchel/
Następne wpisy z tego wątku
- 12.01.10 07:53 Andrzej Kaźmierczak
- 12.01.10 07:57 Andrzej Kaźmierczak
Najnowsze wątki z tej grupy
- Izera goli do zera! - co najmniej 383M złotówek wyprowadzonych z budżetu
- koniec zdupy wymysłów
- a Ty jak się zachowasz w godzinie próby?
- Tak wiem.... To oczywiste ale jak oni dzisiaj dziadują na materiale
- Echhhhhh. Marzy mi się SWAP Audi A2 z 1.8 T ;-)
- Dyrektor Toyoty miał rację. Elektryki to ślepa uliczka
- spalinki
- Odśnieżanie samochodu(1)
- wpadłem kołem w dziurę nocusz zdarza się
- Nigdy
- Odśnieżanie samochodu
- PV teraz
- Czy chodzenie jest ekologiczne?
- skurwiałe miasto
- e-paper
Najnowsze wątki
- 2025-03-07 AION przejety
- 2025-03-07 Warszawa => Data Engineer (Tech Leader) <=
- 2025-03-07 Gliwice => Business Development Manager - Dział Sieci i Bezpieczeńst
- 2025-03-07 Warszawa => System Architect (background deweloperski w Java) <=
- 2025-03-07 Gliwice => Business Development Manager - Network and Network Security
- 2025-03-07 Chiny-Kraków => Senior PHP Symfony Developer <=
- 2025-03-07 Gliwice => IT Expert (Network Systems area) <=
- 2025-03-07 Chiny-Kraków => Backend Developer (Node + Java) <=
- 2025-03-07 Warszawa => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, AWS
- 2025-03-07 Warszawa => International Freight Forwarder <=
- 2025-03-07 Ostrów Wielkopolski => Konsultant Wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Ksi
- 2025-03-07 Wrocław => Konsultant wdrożeniowy Comarch XL (Logistyka, WMS, Produk
- 2025-03-07 Piaseczno => Developer .NET <=
- 2025-03-07 Wrocław => Konsultant wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Księgowość i
- 2025-03-07 Wrocław => Specjalista ds. Sprzedaży (transport drogowy) <=