  • Data: 2011-01-05 09:24:19
    Temat: Re: nowe, obowiazakowe wyposazenie aut
    Od: "Kuba \(aka cita\)" <y...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Przemysław Czaja" <p...@p...fm> napisał w wiadomości
    news:ifvr1d$ba2$1@mx1.internetia.pl...

    > Tyle, że nadal będę się dopytywał jak to zadziała na śliskim skoro nawet
    > niewielka siła nacisku wyzwala ochoczo ABS, dodatkowe "pierdolnięcie" w
    > hamulec wydaje mi się pozbawione sensu, niestety nie mogę stwierdzić tego
    > organoleptycznie, nie mam asystenta więc sobie gdybam, być może
    > opowiadając pierdoły :)

    mylisz dwie rzeczy.
    Siła hamowania i siła na tłoczkach zacisków oraz siła na pedale hamulca oraz
    siła na pompie ABS.
    Kiedy nie masz ABSu siła hamowania jest proporcjonalna do siły na pedale
    hamulca. W przypadku ABS już tak całkiem do konca nie jest.

    Przeczytaj jeszcze raz co napisałem w porpzednim poście. ABS do tego, zeby
    szybko działał potrzebuje dużego cisnienia. Człowiek, nazwijmy to, nie jest
    przyzwyczajony do wciskania pedału hamulca na maksa ile sił w nodze, bo albo
    sie wystraszy, albo pulsowanie pedału "zmusi go" do odpuszczenia itd. Nie
    ważne jakie są przyczyny ważne jakie są efekty, a te są takie, ze na pompie
    spada cisnienie.
    Ty mówisz o sile hamowania na kołach, a ja mówie o sile na pompie ABS, ktora
    jest wytwarzana przez noge. Ta druga siła potrzebna jest duża, a siłą
    hamowania na kołach sie specjalnie nie zmieni - bo jak sam zauważyłeś zwykłe
    wspomaganie hamulca z łatwością radzi sobie z zablokowaniem kół i wcale nie
    trzeba wciskać aż tak mocno pedału.
    TU jednak w większości przypadków następuje pomylenie pojęć i kierownik
    mysli "skoro zablokowałem koła, to już mocniej wciskać pedału nie musze" a
    to błąd. Im mocniej wcisniesz pedał mając ABS tym sprawniej on będzie
    działał. Będą krótsze czasy reakcji ABS (patrz "wykresy" jakie narysowałem),
    bo elektronika nadąża, ale czas po odpuszczeniu hamulca na to żeby tłoczki
    zdążyły sie znów zacisnąć jest zależny włąsnie od cisnienia na pompie. Im
    będzie ono wyższe tym szybciej (a nie mocniej) będzie pracował tłoczek. I tu
    asystent bierze sprawe w swoje ręce. On podniesie cisnienie na pompie ABS a
    ta dopiero będzie hamować kołami.
    Czy to będzie suchy asfalt, czy oblodzona nawierchnia zasada działania ABSu
    sie nie zmieni, bo tak czy inaczej, jak już ABS jest, to zależy nam na tym,
    zeby czas niehamowania, był mozliwie najkrótszy. Mozna to osiągnąć tylko
    wciskając pedał hamulca z całych sił - innego wpływu na ABS nie mamy.
    Hamowanie z ABSem w sytuacji kiedy on już i tak odpuszcza hamulce w sposob
    delikatny mija sie z celem (chyba, ze jest mozliwość hamowania takiego,
    kiedy nie blokujemy kół - ale wtedy asysten też nam nie przeszkodzi)

    --
    Pozdrawiam Kuba (aka cita)
    www.cita.pl