-
1. Data: 2021-09-21 07:42:05
Temat: nowe drogi
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/aktualnosci/dro
ga-s7-nowa-technologia-betonowa-na-budowie/wr5w59t
"Nowa nawierzchnia o zbrojeniu ciągłym nie ma dylatacji poprzecznych,
co powoduje poprawę komfortu jazdy. Odkształcenia termiczne
występujące w płytach nawierzchni betonowej są przenoszone przez
zbrojenie podłużne. "
Hm - to zbrojenie to z wlokna szklanego?
Bo stal sie przeciez rozszerza termicznie ... choc na kolei ostatnio
jakby mniej dokuczliwe ...
J.
-
2. Data: 2021-09-21 11:46:32
Temat: Re: nowe drogi
Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>
On Tuesday, 21 September 2021 at 07:42:24 UTC+2, J.F wrote:
> https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/aktualnosci/dro
ga-s7-nowa-technologia-betonowa-na-budowie/wr5w59t
>
> "Nowa nawierzchnia o zbrojeniu ciągłym nie ma dylatacji poprzecznych,
> co powoduje poprawę komfortu jazdy. Odkształcenia termiczne
> występujące w płytach nawierzchni betonowej są przenoszone przez
> zbrojenie podłużne. "
>
> Hm - to zbrojenie to z wlokna szklanego?
> Bo stal sie przeciez rozszerza termicznie ... choc na kolei ostatnio
> jakby mniej dokuczliwe ...
Szyna się rozszrza jak ma gdzie. A jak nie ma gdzie, bo nie ma przerw, wszędzie jest
jakaś następna szyna dospawana bez luzu, to generuje wewnętrzne naprężenie. Jak ktoś
nie umi danej szyny zaprojektować to mu może się wyboczyć, znaczy jak ma
wystarczającą swobodę wygiąć się na bok, to się wygnie. W takiej Korei szyny są
przyśrubowane do podkładów, ale te podkłady nie leżą swobodnie na tłuczniu, tylko są
mocowane do betonowego fundamentu. I słońce niech sobie smaży, nic się nie wygina.
No więc gdzie ma się w bok wygiąć pręt zbrojeniowy zalany grubą warstwą betonu?
Wzdłużnie też się nie wyślizgnie, bo go ktoś zawczasu sprytnie użebrował. Nic tylko w
stresie (ściskającym) żyć mu pozostanie. Ja tu widzę inne pytanie: Jeśli cały ten
żelbet jest po to żeby naprężenia ściskające przenosił beton, a rozciągające
przenosiła stal, to takie przęsło mostu w upalny dzień, kiedy stal się chce
rozszerzyć a beton nie chce, znaczy w stali jest naprężenie ściskające a w betonie
rozciągaające- no więc ta belka chyba trochę słabsza jest w upał, bo stal zamiast
ciągnąc, to pcha i betonowi łatwiej jest pęknąć. Pal sześć prefabrykowaną belkę
wyprodukowaną z rygorami naciągania tych prętów zanim beton stwardnieje. A taka droga
lana na glebę, bez tam żadnych naciągów? Nic się nie da nadrobić, osłabi się na
słońcu. Jest tu jeszcze jakiś budowlaniec kumający jak działa zbrojenie betonu w
gorący dzień? Jak oni zbudowali te wieżowce w Emiratach czy tam innych Malezjach?
-
3. Data: 2021-09-21 13:43:33
Temat: Re: nowe drogi
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
Pan Konrad Anikiel napisał:
> Jest tu jeszcze jakiś budowlaniec kumający jak działa zbrojenie betonu
> w gorący dzień? Jak oni zbudowali te wieżowce w Emiratach czy tam innych
> Malezjach?
Przypuszczam, że jak lali beton, gorąc też mógł być sakramencki. Jak to
w Emiratach czy tam innych Malezjach. Do tego wiążący cement wytwarza
ciepło, temperatura jeszcze wzrasta. Często muszą tam dodawać lodu do
mieszanek betonowych, by nie przekroczyć punktu wrzenia wody. Rzadko
taki beton ma okazje przebywać w temperaturze wyższej, niż w chwilach
narodzin. Zwałaszcza, że w wieżowcu to przeważie rdzeń, osłonięty
klimatyzowanymi pomieszczeniami.
Jarek
--
O tej porze bywa w Bośni i Hercegowinie strasznie gorąco. Jakem tam służył
w wojsku, to naszemu oberlejtnantowi musieli na głowę lód przykładać.
-
4. Data: 2021-09-21 14:51:23
Temat: Re: nowe drogi
Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>
On Tuesday, 21 September 2021 at 13:43:34 UTC+2, Jarosław Sokołowski wrote:
> Pan Konrad Anikiel napisał:
> > Jest tu jeszcze jakiś budowlaniec kumający jak działa zbrojenie betonu
> > w gorący dzień? Jak oni zbudowali te wieżowce w Emiratach czy tam innych
> > Malezjach?
> Przypuszczam, że jak lali beton, gorąc też mógł być sakramencki. Jak to
> w Emiratach czy tam innych Malezjach. Do tego wiążący cement wytwarza
> ciepło, temperatura jeszcze wzrasta. Często muszą tam dodawać lodu do
> mieszanek betonowych, by nie przekroczyć punktu wrzenia wody. Rzadko
> taki beton ma okazje przebywać w temperaturze wyższej, niż w chwilach
> narodzin. Zwałaszcza, że w wieżowcu to przeważie rdzeń, osłonięty
> klimatyzowanymi pomieszczeniami.
>
Niczego to nie tłumaczy, poza tym że faktycznie ciepłe kraje nie są najlepszym
przykładem dużych różnic temperatur. No ale w danej Korei zimą jest -20C przez całą
dobę, a latem +40C. I nie czekają z budową do lata, leją beton wtedy kiedy
przyjedzie. Że jak twardniał to był ciepły? Ale był miękki, znaczy naprężenia w nim
się nie zbudowały mimo że się zagrzał i nawet chciał się cieplnie rozszerzyć.
Odkształcił się tak jak mu pasowało Gdzieś w bok, w poprzek prętów), wtedy zastygł w
stanie wydłużonym cieplnie (stal też) bez naprężeń. Nie wiem czy dłużej świeży beton
jest ciepły czy miękki, bo jak stygnące pręty zaczną go ciągnąć a on jeszcze słaby,
to weźmie i popęka. Jakoś nie pęka, znaczy trzyma to ciepło dość długo.
-
5. Data: 2021-09-21 15:19:55
Temat: Re: nowe drogi
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
Pan Konrad Anikiel napisał:
>>> Jest tu jeszcze jakiś budowlaniec kumający jak działa zbrojenie betonu
>>> w gorący dzień? Jak oni zbudowali te wieżowce w Emiratach czy tam innych
>>> Malezjach?
>> Przypuszczam, że jak lali beton, gorąc też mógł być sakramencki. Jak to
>> w Emiratach czy tam innych Malezjach. Do tego wiążący cement wytwarza
>> ciepło, temperatura jeszcze wzrasta. Często muszą tam dodawać lodu do
>> mieszanek betonowych, by nie przekroczyć punktu wrzenia wody. Rzadko
>> taki beton ma okazje przebywać w temperaturze wyższej, niż w chwilach
>> narodzin. Zwałaszcza, że w wieżowcu to przeważie rdzeń, osłonięty
>> klimatyzowanymi pomieszczeniami.
>
> Niczego to nie tłumaczy, poza tym że faktycznie ciepłe kraje nie są
> najlepszym przykładem dużych różnic temperatur. No ale w danej Korei
> zimą jest -20C przez całą dobę, a latem +40C.
Korea nie jest najlepszym przykładem na bycie "Emiratami czy tam inną
Malezją" -- a tych krajów dotyczyło pytanie.
> Nie wiem czy dłużej świeży beton jest ciepły czy miękki, bo jak
> stygnące pręty zaczną go ciągnąć a on jeszcze słaby, to weźmie
> i popęka. Jakoś nie pęka, znaczy trzyma to ciepło dość długo.
Ciepły. Ciepło właściwe ma duże, a wznosi się takie budynki bardzo
szybko, z dodatkami powodującymi wiązanie w kilka godzin. (Nie że się
na tym jakoś szczególnie znam, ale mam miłego sąsiada, speca od takich
preparatów, jak już przy płocie o czymś gwarzymy, to prędzej o tych
jego betonach, bo on moją dziedzinę ogarnia słabo).
Jarek
--
Nie pękaj koleś, nie łam się przecie
To o nas wczoraj stało w gazecie
Pisała sama "Trybuna Ludu"
Że na nas ogarnia romantyzm budów
-
6. Data: 2021-09-21 18:10:17
Temat: Re: nowe drogi
Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>
On Tuesday, 21 September 2021 at 15:19:57 UTC+2, Jarosław Sokołowski wrote:
> Pan Konrad Anikiel napisał:
>
> >>> Jest tu jeszcze jakiś budowlaniec kumający jak działa zbrojenie betonu
> >>> w gorący dzień? Jak oni zbudowali te wieżowce w Emiratach czy tam innych
> >>> Malezjach?
> >> Przypuszczam, że jak lali beton, gorąc też mógł być sakramencki. Jak to
> >> w Emiratach czy tam innych Malezjach. Do tego wiążący cement wytwarza
> >> ciepło, temperatura jeszcze wzrasta. Często muszą tam dodawać lodu do
> >> mieszanek betonowych, by nie przekroczyć punktu wrzenia wody. Rzadko
> >> taki beton ma okazje przebywać w temperaturze wyższej, niż w chwilach
> >> narodzin. Zwałaszcza, że w wieżowcu to przeważie rdzeń, osłonięty
> >> klimatyzowanymi pomieszczeniami.
> >
> > Niczego to nie tłumaczy, poza tym że faktycznie ciepłe kraje nie są
> > najlepszym przykładem dużych różnic temperatur. No ale w danej Korei
> > zimą jest -20C przez całą dobę, a latem +40C.
> Korea nie jest najlepszym przykładem na bycie "Emiratami czy tam inną
> Malezją" -- a tych krajów dotyczyło pytanie.
> > Nie wiem czy dłużej świeży beton jest ciepły czy miękki, bo jak
> > stygnące pręty zaczną go ciągnąć a on jeszcze słaby, to weźmie
> > i popęka. Jakoś nie pęka, znaczy trzyma to ciepło dość długo.
> Ciepły. Ciepło właściwe ma duże, a wznosi się takie budynki bardzo
> szybko, z dodatkami powodującymi wiązanie w kilka godzin. (Nie że się
> na tym jakoś szczególnie znam, ale mam miłego sąsiada, speca od takich
> preparatów, jak już przy płocie o czymś gwarzymy, to prędzej o tych
> jego betonach, bo on moją dziedzinę ogarnia słabo).
>
Ja nie mam sąsiadów z którymi dam radę się dogadać, ale mieszkam w Gwangpyeong dong,
dość intensywnie budującej się dzielnicy. W telefonie mam kamerkę termowizyjną, więc
przyglądam się czasem jak taki budynek wygląda w podczerwieni. Nie mogą go za szybko
betonować, bo niższe piętra muszą wytrzymać ciężar betonu lanego wyżej, trzeba dać im
ileś czasu żeby stwardniały. Kilka najwyższych pięter jest ogaconych izolującymi
plandekami, tam jest ciepło, nawet kiepska kamerka widzi to z daleka. Betoniarki
przyjeżdżają zawsze tego samego dnia w tygodniu, pompuje się ileś tam betonu w
szalunki na samej górze, zdjęte 7 pięter niżej. 50-piętrowy blok betonują parę
miesięcy, takie super szybkie to nie jest. Tylko najwyższych parę pięter jest
ciepłych, reszta zdąży wystygnąć.
-
7. Data: 2021-09-21 18:17:56
Temat: Re: nowe drogi
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Tue, 21 Sep 2021 02:46:32 -0700 (PDT), Konrad Anikiel wrote:
> On Tuesday, 21 September 2021 at 07:42:24 UTC+2, J.F wrote:
>> https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/aktualnosci/dro
ga-s7-nowa-technologia-betonowa-na-budowie/wr5w59t
>>
[...]
> No więc gdzie ma się w bok wygiąć pręt zbrojeniowy zalany grubą
> warstwą betonu? Wzdłużnie też się nie wyślizgnie, bo go ktoś
> zawczasu sprytnie użebrował. Nic tylko w stresie (ściskającym) żyć
> mu pozostanie. Ja tu widzę inne pytanie: Jeśli cały ten żelbet jest
> po to żeby naprężenia ściskające przenosił beton, a rozciągające
> przenosiła stal, to takie przęsło mostu w upalny dzień, kiedy stal
> się chce rozszerzyć a beton nie chce, znaczy w stali jest
> naprężenie ściskające a w betonie rozciągaające- no więc ta belka
> chyba trochę słabsza jest w upał,
a beton sie nie rozszerza?
Szczeliny dylatacyjne na betonowych drogach robia.
Moze i masz racje ... co do mostu, ale jak jest 10km jezdni, to sie
przeciez beton nie rozszerzy, bo na koncach kolejne km drogi.
> Nic się nie da nadrobić, osłabi się na słońcu. Jest tu jeszcze
> jakiś budowlaniec kumający jak działa zbrojenie betonu w gorący
> dzień? Jak oni zbudowali te wieżowce w Emiratach czy tam innych
> Malezjach?
Pewnie normalnie - zalali betonem zbrojenie w szalunku i tyle.
O ile to konstrukcja zelbetowa, a nie stalowa.
W Malezji bywa zimno?
Bo w Emiratach to ponoc noce zimne, ale wiezowiec przeciez ogrzewany
...
J.
-
8. Data: 2021-09-21 19:13:42
Temat: Re: nowe drogi
Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>
On Tuesday, 21 September 2021 at 18:17:58 UTC+2, J.F wrote:
> On Tue, 21 Sep 2021 02:46:32 -0700 (PDT), Konrad Anikiel wrote:
> > On Tuesday, 21 September 2021 at 07:42:24 UTC+2, J.F wrote:
> >> https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/aktualnosci/dro
ga-s7-nowa-technologia-betonowa-na-budowie/wr5w59t
> >>
> [...]
> > No więc gdzie ma się w bok wygiąć pręt zbrojeniowy zalany grubą
> > warstwą betonu? Wzdłużnie też się nie wyślizgnie, bo go ktoś
> > zawczasu sprytnie użebrował. Nic tylko w stresie (ściskającym) żyć
> > mu pozostanie. Ja tu widzę inne pytanie: Jeśli cały ten żelbet jest
> > po to żeby naprężenia ściskające przenosił beton, a rozciągające
> > przenosiła stal, to takie przęsło mostu w upalny dzień, kiedy stal
> > się chce rozszerzyć a beton nie chce, znaczy w stali jest
> > naprężenie ściskające a w betonie rozciągaające- no więc ta belka
> > chyba trochę słabsza jest w upał,
> a beton sie nie rozszerza?
> Szczeliny dylatacyjne na betonowych drogach robia.
A może to nie są szczeliny dylatacyjne, tylko szalunki, bo nie dałoby się
jednocześnie betonu przygotować na całą drogę i go na raz wylać. Gdzieś trzeba
skończyć i trochę roboty zostawić sobie na później.
>
> Moze i masz racje ... co do mostu, ale jak jest 10km jezdni, to sie
> przeciez beton nie rozszerzy, bo na koncach kolejne km drogi.
Nie chodzi o rozszerzalność samego betonu tylko o różnicę między rozszerzalnością
betonu i stali. Znaczy tak do końca to ja nie wiem o co chodzi, bo to Ty zacząłeś.
> > Nic się nie da nadrobić, osłabi się na słońcu. Jest tu jeszcze
> > jakiś budowlaniec kumający jak działa zbrojenie betonu w gorący
> > dzień? Jak oni zbudowali te wieżowce w Emiratach czy tam innych
> > Malezjach?
> Pewnie normalnie - zalali betonem zbrojenie w szalunku i tyle.
> O ile to konstrukcja zelbetowa, a nie stalowa.
Nie mają swojej stali, trzeba wieźć co najmniej z Indii. Kamienia portlandzkiego też
nie mają, ale piasek mają. Chociaż też jakiś nie teges do betonu...
>
> W Malezji bywa zimno?
Przy tankowcu LNG trochę jest zimno. A poza tym wszędzie gorąc.
> Bo w Emiratach to ponoc noce zimne, ale wiezowiec przeciez ogrzewany
No a droga, most itd ogrzewane nie są. Raz zimne, raz ciepłe, mało tego: rano
zimniejsze w środku, a cieplejsze na powierzchni, a wieczorem wręcz przeciwnie.
-
9. Data: 2021-09-21 19:46:45
Temat: Re: nowe drogi
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Tue, 21 Sep 2021 10:13:42 -0700 (PDT), Konrad Anikiel wrote:
> On Tuesday, 21 September 2021 at 18:17:58 UTC+2, J.F wrote:
>> On Tue, 21 Sep 2021 02:46:32 -0700 (PDT), Konrad Anikiel wrote:
>>> On Tuesday, 21 September 2021 at 07:42:24 UTC+2, J.F wrote:
>> [...]
>>> No więc gdzie ma się w bok wygiąć pręt zbrojeniowy zalany grubą
>>> warstwą betonu? Wzdłużnie też się nie wyślizgnie, bo go ktoś
>>> zawczasu sprytnie użebrował. Nic tylko w stresie (ściskającym) żyć
>>> mu pozostanie. Ja tu widzę inne pytanie: Jeśli cały ten żelbet jest
>>> po to żeby naprężenia ściskające przenosił beton, a rozciągające
>>> przenosiła stal, to takie przęsło mostu w upalny dzień, kiedy stal
>>> się chce rozszerzyć a beton nie chce, znaczy w stali jest
>>> naprężenie ściskające a w betonie rozciągaające- no więc ta belka
>>> chyba trochę słabsza jest w upał,
>> a beton sie nie rozszerza?
>> Szczeliny dylatacyjne na betonowych drogach robia.
>
> A może to nie są szczeliny dylatacyjne, tylko szalunki, bo nie
> dałoby się jednocześnie betonu przygotować na całą drogę i go na
> raz wylać. Gdzieś trzeba skończyć i trochę roboty zostawić sobie na
> później.
Szczeliny.
Czy to nie ty mi pisales o ciaglym zalewaniu budynkow w Korei,
a drogi sobie nie wyobrazasz?
Nawiasem mowiac - torowisko tramwajowe remontuja, tzn ukladaja od nowa
... i mam wrazenie, ze szczeliny sa gesto i nacinane po wylaniu ..
>> Moze i masz racje ... co do mostu, ale jak jest 10km jezdni, to sie
>> przeciez beton nie rozszerzy, bo na koncach kolejne km drogi.
>
> Nie chodzi o rozszerzalność samego betonu tylko o różnicę między
> rozszerzalnością betonu i stali. Znaczy tak do końca to ja nie wiem
> o co chodzi, bo to Ty zacząłeś.
Jak masz kawal drogi, miedzy innymi drogami, to beton sie nie
rozszerzy, bo nie ma gdzie.
I mamy taka dziwna sytuacje, ze beton chce sie rozszerzyc, ale nie
moze, bo konce nie maja luzu, wiec sie sciska ... a w srodku jeszcze
te prety zbrojeniowe, ktore sie chca rozszerzyc bardziej.
Co z tego wyjdzie?
>>> Nic się nie da nadrobić, osłabi się na słońcu. Jest tu jeszcze
>>> jakiś budowlaniec kumający jak działa zbrojenie betonu w gorący
>>> dzień? Jak oni zbudowali te wieżowce w Emiratach czy tam innych
>>> Malezjach?
>> Pewnie normalnie - zalali betonem zbrojenie w szalunku i tyle.
>> O ile to konstrukcja zelbetowa, a nie stalowa.
>
> Nie mają swojej stali, trzeba wieźć co najmniej z Indii.
> Kamienia portlandzkiego też nie mają, ale piasek mają.
> Chociaż też jakiś nie teges do betonu...
No wlasnie.
A w dodatku te bardzo wysokie budynki, to chyba lubia konstrukcje
stalowe.
I mocniejsze, i szybciej sie stawia, a przy 100+ pietrach to dosc
istotne.
P.S. Empire State Building budowano nieco ponad rok.
Dzis tez sie tak szybko buduje?
Poza Chinami, bo oni to potrafia dopiero zaskoczyc :-)
J.
-
10. Data: 2021-09-21 20:02:08
Temat: Re: nowe drogi
Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>
On Tuesday, 21 September 2021 at 19:46:51 UTC+2, J.F wrote:
> On Tue, 21 Sep 2021 10:13:42 -0700 (PDT), Konrad Anikiel wrote:
> > On Tuesday, 21 September 2021 at 18:17:58 UTC+2, J.F wrote:
> >> On Tue, 21 Sep 2021 02:46:32 -0700 (PDT), Konrad Anikiel wrote:
> >>> On Tuesday, 21 September 2021 at 07:42:24 UTC+2, J.F wrote:
> >> [...]
> >>> No więc gdzie ma się w bok wygiąć pręt zbrojeniowy zalany grubą
> >>> warstwą betonu? Wzdłużnie też się nie wyślizgnie, bo go ktoś
> >>> zawczasu sprytnie użebrował. Nic tylko w stresie (ściskającym) żyć
> >>> mu pozostanie. Ja tu widzę inne pytanie: Jeśli cały ten żelbet jest
> >>> po to żeby naprężenia ściskające przenosił beton, a rozciągające
> >>> przenosiła stal, to takie przęsło mostu w upalny dzień, kiedy stal
> >>> się chce rozszerzyć a beton nie chce, znaczy w stali jest
> >>> naprężenie ściskające a w betonie rozciągaające- no więc ta belka
> >>> chyba trochę słabsza jest w upał,
> >> a beton sie nie rozszerza?
> >> Szczeliny dylatacyjne na betonowych drogach robia.
> >
> > A może to nie są szczeliny dylatacyjne, tylko szalunki, bo nie
> > dałoby się jednocześnie betonu przygotować na całą drogę i go na
> > raz wylać. Gdzieś trzeba skończyć i trochę roboty zostawić sobie na
> > później.
> Szczeliny.
> Czy to nie ty mi pisales o ciaglym zalewaniu budynkow w Korei,
> a drogi sobie nie wyobrazasz?
>
> Nawiasem mowiac - torowisko tramwajowe remontuja, tzn ukladaja od nowa
> ... i mam wrazenie, ze szczeliny sa gesto i nacinane po wylaniu ..
> >> Moze i masz racje ... co do mostu, ale jak jest 10km jezdni, to sie
> >> przeciez beton nie rozszerzy, bo na koncach kolejne km drogi.
> >
> > Nie chodzi o rozszerzalność samego betonu tylko o różnicę między
> > rozszerzalnością betonu i stali. Znaczy tak do końca to ja nie wiem
> > o co chodzi, bo to Ty zacząłeś.
> Jak masz kawal drogi, miedzy innymi drogami, to beton sie nie
> rozszerzy, bo nie ma gdzie.
> I mamy taka dziwna sytuacje, ze beton chce sie rozszerzyc, ale nie
> moze, bo konce nie maja luzu, wiec sie sciska ... a w srodku jeszcze
> te prety zbrojeniowe, ktore sie chca rozszerzyc bardziej.
> Co z tego wyjdzie?
> >>> Nic się nie da nadrobić, osłabi się na słońcu. Jest tu jeszcze
> >>> jakiś budowlaniec kumający jak działa zbrojenie betonu w gorący
> >>> dzień? Jak oni zbudowali te wieżowce w Emiratach czy tam innych
> >>> Malezjach?
> >> Pewnie normalnie - zalali betonem zbrojenie w szalunku i tyle.
> >> O ile to konstrukcja zelbetowa, a nie stalowa.
> >
> > Nie mają swojej stali, trzeba wieźć co najmniej z Indii.
> > Kamienia portlandzkiego też nie mają, ale piasek mają.
> > Chociaż też jakiś nie teges do betonu...
> No wlasnie.
> A w dodatku te bardzo wysokie budynki, to chyba lubia konstrukcje
> stalowe.
> I mocniejsze, i szybciej sie stawia, a przy 100+ pietrach to dosc
> istotne.
>
> P.S. Empire State Building budowano nieco ponad rok.
> Dzis tez sie tak szybko buduje?
> Poza Chinami, bo oni to potrafia dopiero zaskoczyc :-)
>
Tak mi się pomyślało że te szczeliny w drodze to pomagają wcale nie na wahania
temperatury dzień/noc ani zima/lato, tylko na stygnięcie betonu po wylaniu. Ale ja
się nie znam.