    From: Bartłomiej Zieliński <B...@p...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: nowe auto za 60-70 tys. zł
    Date: Tue, 09 Aug 2011 11:26:16 +0200
    <j1k80g$3ou$1@news.onet.pl> <j1luik$kts$1@inews.gazeta.pl>
    <j1lvuk$vnv$1@news.onet.pl> <j1m66i$ef0$1@inews.gazeta.pl>
    <j1m6g9$r37$1@news.onet.pl> <j1md69$4dt$1@inews.gazeta.pl>
    <j1mgk7$64q$1@news.onet.pl> <j1oae7$8o2$1@inews.gazeta.pl>
    <j1oalt$3j6$1@news.onet.pl> <j1ohgb$1g4$2@inews.gazeta.pl>
    <csbhqgwym9u4.1c7gvgfxfdad8$.dlg@40tude.net>
    <j1onmd$m1o$1@inews.gazeta.pl>
    <ucc2n7e5tudb$.134hn3tdj2ilu$.dlg@40tude.net>
    <j1ouii$e61$1@inews.gazeta.pl> <j1p65g$icm$1@news.onet.pl>
    <j1p6kf$708$2@polsl.pl> <j1pghd$pbq$1@news.onet.pl>
    <j1qhc5$plu$1@polsl.pl> <j1qo62$b5m$1@news.onet.pl>
    <1dm33pul0c6ya.omkcfwftv1op$.dlg@40tude.net> <j1qp3e$eeo$1@news.onet.pl>
    <j1qqmh$rqg$1@polsl.pl> <j1qr26$lch$1@news.onet.pl>

    Użytkownik Cavallino napisał:
    > Robi - skoro komp podaje ile jeszcze da się przejechać na rezerwie, to
    > układ musi być w miarę dokładny.

    Doczytałem gdzieś na jakichś forach, że prócz (a może i zamiast) pływaka
    stosuje się termistor NTC. Ogólnie, paliwo go chłodzi, więc ma dużą
    rezystancję i prąd przez kontrolkę rezerwy nie płynie (albo jest za mały
    żeby lampka świeciła). Gdy paliwa jest za mało, termistor nagrzewa się
    stopniowo, zmniejsza rezystancję, lampa zaczyna świecić.

    W autach z komputerem jest to połączone jeszcze z sygnałem dźwiękowym i
    wyświetleniem komunikatu na ekranie komputera. Za względu na obecność
    komputera, zakładam, że jeśli dostanie on ostrzeżenie o niskim poziomie
    paliwa, zapamiętuje je, dlatego lampka nie gaśnie (być może i ona jest
    sterowana z komputera).

    Termistor jest chyba w pobliżu pompy paliwa (pytanie czy zawsze), co
    może zwiększać dokładność odczytu przez zmniejszenie wpływu pluskania
    paliwa. Mimo tego, powstaje pytanie, jakiego rzędu błędem obarczony jest
    taki czujnik i jak ten błąd ewentualnie koryguje komputer. Być może
    można by na to pytanie odpowiedzieć po przeprowadzeniu testów
    behawioralnych, ale szczerze mówiąc nie chce mi się rozbebeszać
    samochodu. Alternatywa jest taka, że trzeba by stosować tankowanie
    dokładne (najlepiej pod korek) praktycznie w chwili zaświecenia się
    kontrolki, co jest raczej mało realne, choć przy odpowiedniej gęstości
    stacji benzynowych możliwe. Zawsze można wyłączyć silnik i dopchać na
    stację ręcznie ;-)