  • Data: 2014-04-11 19:58:03
    Temat: Re: no żesz nie zdążyłem...
    Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

    "Tomasz Wójtowicz" <s...@n...com> wrote in message
    news:li91vn$52d$1@node2.news.atman.pl...
    > A jaka jest teoria za tym, że podłączony odwrotnie elektrolit wybuchnie?

    To jest dosyć proste do wytłumaczenia w oparciu o konstrukcję takiego
    kondensatora: rolę izolatora pełni w nim cieniutka warstewka tlenku
    aluminium pokrywająca okładzinę aluminiową (a nie folia plastikowa jak np. w
    kondensatorach styrofleksowych). Ta folia pokryta tlenkiem aluminium
    zanurzona jest w roztworze dobrze przewodzącego elektrolitu stanowiącego
    drugą okładzinę takiego kondensatora. Teraz, polaryzacja kondensatora
    składową stałą napięcia (DC) powoduje że warstewka tlenku utrzymywana jest
    na miejscu i nie ma niekontrolowanego przepływu prądu między okładzinami.
    Jeśli odwrócisz polaryzację napięcia, zajdą w nim procesy elektrochemiczne
    (redox) które szybko zniszczą (rozpuszczą) tą cienką warstewkę izolatora i
    przez elektrolit przepłynie cały dostępny prąd z zasilacza. Nie muszę chyba
    tłumaczyć, że spowoduje to dosyć żywiołową elektrolizę między innymi mocno
    podgrzewającą wnętrze kondensatora i produkującą dużą ilość gazów które nie
    zmieszczą się w małym kubeczku kondesatora.... i bum!

    Dlatego kondensatory takie robi się z nacięciem w kształcie krzyża na górze
    obudowy - to nacięcie ma pełnić funkcję bezpiecznika aby wrazie wzrostu
    ciśnienia wewnątrz kondensatora (może się to stać również gdy przepuścisz
    przez poprawnie spolaryzowany kondensator za duży prąd zmienny) "opróżnić"
    jego zawartość w bardziej kontrolowany sposób. Oczywiście plan-planem ale
    czasem się to nie udaje i zamiast tego bezpiecznika w formie nacięcia
    kondensator puści parę dołem, gdzie jest gumowy korek zatykający go i odpali
    przy okazji jak "odrzutowiec" aluminiowy kubek.