  • 11. Data: 2010-11-25 20:30:17
    Temat: Re: neonówka, żelazko
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@N...SPAM.spammers.com>

    W dniu 2010-11-25 19:37, Paulina pisze:

    > Jak dla mnie to żelazko wygląda jak na poniższym obrazku
    > http://img15.imageshack.us/img15/4485/schematn.png
    > i jakim cudem pomiędzy 1 i 2 pojawia się napięcie skoro one są połączone
    > ze sobą?

    To napięcie "cudem" bierze się ze spadku napięcia na przewodzie
    doprowadzającym. Ponieważ do grzałki żelazka płynie prąd rzędu 10A, na
    wystarczająco długim odcinku kabla wytworzy się napięcie kilku V,
    zgodnie ze wzorem U = I/R. Policzmy R = U/I = 2,5/10 = 0,25 Ohm.

    Zjawisko oporu elektrycznego przewodnika można łatwo zaobserwować też
    tak: weź przedłużacz 10 metrów i zwiń go w kłębek. Teraz puść przez
    przedłużacz 10A, podłączając przez niego np. czajnik albo żelazko i
    poczekaj jakiś czas, a następnie dotknij kłębka - będzie ciepły a może
    nawet gorący.

  • 12. Data: 2010-11-26 14:37:27
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Paulina" <n...@b...pl> wrote in message
    > Nie ma tam nic świecącego, ktoś wyciągnął wraz z kabelkami.

    Może masz tańszą opcję żelazka, taką bez sygnalizacji świetlnej ? :-)

  • 13. Data: 2010-11-26 17:28:13
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    Pszemol wrote:

    > Może masz tańszą opcję żelazka, taką bez sygnalizacji świetlnej ? :-)

    Raczej nie ma takich (bezpieczeństwo). ZTCP tam żarówka mogła być
    lutowana do kabelków - jak ktoś ją chciał sprawdzić to wykręcił spod
    zacisków kabelki i wyciągnął żarówkę razem z kabelkami. Być może ktoś
    wymieniał grzałkę i później z jakichś podwodów nie zamontował żarówki.
    Tak czy inaczej trzeba zamontować żarówkę taką od latarki 2,5 - 3,5V i
    powinno świecić.

    Mirek.

  • 14. Data: 2010-11-26 18:14:49
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Mirek" <i...@z...adres> wrote in message

> [...]
    > grzałkę i później z jakichś podwodów nie zamontował żarówki. Tak czy
    > inaczej trzeba zamontować żarówkę taką od latarki 2,5 - 3,5V i powinno

    Może wymieniał w żelazku grzałkę z odczepem do żarówki na
    grzałkę bez odczepu, taką do żelazka z neonówką?

  • 15. Data: 2010-11-26 18:25:31
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    Pszemol wrote:

    > Może wymieniał w żelazku grzałkę z odczepem do żarówki na
    > grzałkę bez odczepu, taką do żelazka z neonówką?

    Nie ma tam żadnego odczepu (tzn nie na samej grzałce) - zobacz na
    zdjęcia i rysunek: http://img15.imageshack.us/img15/4485/schematn.png
    Pomiędzy zaciskiem nr 2 a punktem połączenia grzałki i zacisku nr 1 jest
    kawałek drutu oporowego.

    Mirek.

  • 16. Data: 2010-11-26 21:21:43
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mirek napisał:

    > Raczej nie ma takich (bezpieczeństwo).

    E tam. Za Bieruta, a nawet za Gomułki, żelazka nie tylko nie miały
    żarówki, ale nawet termostatu. A za Sanacji przeważnie miały duszę.

> [...]
    > sprawdzić to wykręcił spod zacisków kabelki i wyciągnął żarówkę razem
    > z kabelkami. Być może ktoś wymieniał grzałkę i później z jakichś

    Pamiętam dobrze takie żelazka, za Gierka innych nie było. Zarówka była
    montowana w "oprawce", którą tworzyły dwie mosiężne blaszki -- jedna
    z wyciętą i naciętą dziurką, w którą wkręcało się żarówkę, a druga
    służyła za styk dla dolnej elektrody. Obie blaszki były przykręcane
    śrubkami zacisków. Ktoś te blaszki po prostu wyjął przy dłubaniu
    w żelazku i nie chciało mu się ich zamontować z powrotem.

    > Tak czy inaczej trzeba zamontować żarówkę taką od latarki 2,5 - 3,5V
    > i powinno świecić.

    Można jeszcze użyć diody, żeby żelazko było nowocześniejsze, na
    półprzewodnikach.

    --
    Jarek

  • 17. Data: 2010-11-27 12:30:43
    Od: Paulina <n...@b...pl>

    W dniu 26.11.2010 18:28, Mirek pisze:
> [...]
    > wymieniał grzałkę i później z jakichś podwodów nie zamontował żarówki.
    > Tak czy inaczej trzeba zamontować żarówkę taką od latarki 2,5 - 3,5V i

    Najpewniej tak właśnie było.
    Kupiłam małą żaróweczkę z wąsami (jak dioda LED) na 3V, po podłączeniu
    do zacisków 1 i 2 działa jak należy. Teraz pozostaje tylko przylutować
    do kabelków i przykręcić.

  • 18. Data: 2010-11-27 14:11:40
    Od: " Wmak" <w...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Paulina <n...@b...pl> napisał(a):

    > Kupiłam małą żaróweczkę z wąsami (jak dioda LED) na 3V, po podłączeniu
    > do zacisków 1 i 2 działa jak należy. Teraz pozostaje tylko przylutować
    > do kabelków i przykręcić.

    A kto Ci to na mosiądz pospawa lub zgrzeje?

    Tam wewnątrz jest tak wysoka temperatura, że tzw. cyna stopi się po włączeniu
    żelazka.
    Nie bez powodu izolacją przewodów są tam ceramiczne rurki.

  • 19. Data: 2010-11-27 19:17:20
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    Wmak wrote:

    > Tam wewnątrz jest tak wysoka temperatura, że tzw. cyna stopi się po
    włączeniu
    > żelazka.

    Nic się nie stopi - wysoka temperatura to jest w stopie żelazka a nie
    tam, gdzie jest żarówka.

    Mirek.

  • 20. Data: 2010-11-27 21:16:57
    Od: " Wmak" <w...@g...SKASUJ-TO.pl>

    > Nic się nie stopi - wysoka temperatura to jest w stopie żelazka a nie
    > tam, gdzie jest żarówka.

    To żelazko ma pokrywę ze stali, dosyć dokładnie kontaktującą cieplnie ze stopą
    na całym obwodzie i przy próbie "na pośliniony palec" na górze syczy niewiele
    słabiej niż na spodzie.