  • Data: 2016-10-31 11:43:41
    Temat: Re: napęd DVD typu slim
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2016-10-31 o 10:11, J.F. pisze:

    > Myslisz ze lepiej sie wypowiadac w imieniu wszystkich standardow Slim,
    > ktore czesto byly pomyslem jednego wytworcy ?
    >
    > Poza tym - to takie przemyslania z obserwacji, z ktorych wynika ten
    > sam wniosek - coraz trudniej o osobne wyjscie. A zaczelo sie
    > odgornie - Microsoft wpadl, ze obsluzy to programowo, polikwidowali
    > wejscia CD na kartach dzwiekowych, polikwidowali karty dzwiekowe (to
    > akurat Intel), to po co bylo wyjscie audio na CD ?
    > Cyfrowe przez pewien czas mialo jeszcze sens ...

    Cyfrowe wyjście w napędach CD małpowało standard SPDIF, tylko że na
    poziomie TTL. Natomiast SPDIF to jest bardzo przestarzały i
    nieelastyczny standard - przesyła tylko 2 x 16 bit x 48 kHz, albo
    enkapsulowany Dolby Digital. Brak możliwości: zwiększenia liczby
    kanałów, 24 bit, 96 kHz, metadanych, sterowania itd. Nie mówiąc o tym,
    że brak zdolności do korygowania zegara i czasami powstaje jitter.

    W ogóle z dobrym złączem muzyki cyfrowej przez parę lat był problem.
    Trochę to poprawili w postaci HDMI Audio Return Channel, który ma OIDP
    1,5 Mbit/s i kilkadziesiąt formatów sygnału do wyboru.

    Dopiero teraz pracują nad nowym standardem USB Audio Device, który ma
    zapewnić full-wypas w zakresie cyfrowego audio. Może w przyszłości, jak
    wtyczka USB-C zastąpi SATA w napędach optycznych wewnętrznych i
    zewnętrznych, hardwarowy odtwarzacz wróci do napędu.

    > Co utrudnia wsadzenie "playera" do napedu, ale ...

    Puk puk! Mamy XXI wiek! Najgłupsze radyjko z CD jest czytnikiem CD-ROM,
    bo ludzie zamiast CD-DA wolą CD-ROM z plikami MP3, czytanie klasycznych
    płyt CD jest tam jedynie kompatybilnością wsteczną.

    Tym bardziej odtwarzacze DVD-* są komputerami i dekodowanie strumienia
    MPEG jest o wiele poważniejszą operacją niż ekstrakcja ścieżki dźwiękowej.

    > Jesli te pliki sa uporzadkowane i zajmuja kolejne sektory, to az sie
    > prosi zrobic sprzet, ktory bedzie je kolejno czytal, bez zawracania d*
    > systemowi. I moze to byc na na chipsecie plyty glownej.

    Zrozum, że czytanie CD-DA to jest pikuś w porównaniu z dekodowaniem MP3
    albo inne transformacjami, które softwarowa karta muzyczna robi, żeby
    dźwięk z głośników brzmiał jak z sali koncertowej.

    W ogóle mam wrażenie że w tym wątku jest zlot kombatantów, którzy w
    latach 80. uznali hardwarowy odtwarzacz CD za absolutny cud techniki i
    nie mogą się pogodzić z tym, że dzisiaj to się wszystko wykona
    softwarowo, a ich zachwyty nad starymi rozwiązaniami są jak porównywanie
    Syrenki do statku kosmicznego.