  • Data: 2017-08-04 12:54:24
    Temat: Re: namagnesowac magnes
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.> szukaj wiadomości tego autora

    > Pan Paweł Pawłowicz napisał:
    [...]
    > Dla mnie tam też nie wszysto było jasne. Na obrazku widok jakiegoś guza
    > w mózgu czy innego paskudnika, a obok spektrum. Z tego co usłyszłem,
    > zrozumiałem, że obrazuje się stężenie wybranej substancji w tkance
    > i otaczających płynach. Może to oznaczać tyle, że albo tak jest, albo
    > ja tak zrozumiałem. Nie wiem, nie znam się, dopytam, nie mam w zwyczaju
    > opisywac rzeczy mi nieznanych. Tu też nie wiem o co chodzi -- skąd się
    > wzieła opozycja "proton vs. fosfor"? To chyba dwa różne byty z różnych
    > bajek.

    Rezonans magnetyczny wykazują pierwiastki, których jądra mają niezerowy
    spin. Na przykład wodór (prot, nie deuter), węgiel (izotop 13C), fluor,
    fosfor... Można więc zrobić widmo w oparciu o rezonans każdego z tych
    jąder, obrazek pewnie też, ale tu moja wiedza jest bliska zeru.
    Myk polega na tym, że rezonans wykazuje jądro w zależności od indukcji
    (często mówi się pola) w miejscu, gdzie to jądro jest. A owa indukcja
    zależy nie tylko od indukcji zewnętrznej, ale także wywołanej sąsiednimi
    jądrami o niezerowym spinie, oraz chmurą elektronową w otoczeniu jadra.
    Widmo mówi więc o tym, z jakim jądrem mamy do czynienia, i jakie jest
    sąsiedztwo tego jądra. W rezultacie możemy powiedzieć, z jaką substancją
    mamy do czynienia, a także określać strukturę nieznanego związku.
    Powiedzmy, że trochę skróciłem parę grubych książek ;-)

    P.P.