  • 181. Data: 2011-05-31 16:48:27
    Temat: Re: naganna praktyka ubezpieczycieli ? złe orzecznictwo sądów ? sprawa dotyczy wszystkich motocyklistów
    Od: "HK8" <p...@o...pl>

    Dzięki niezwykłej uprzejmości profesor Ryszard Stefański zgodził się spotkać
    ze mną.

    W swojej pracy:
    Prawo o ruchu drogowym Komentarz, autor R. Stefański
    Wydawnictwo: Wolters Kluwer Polska
    Rok wydania: 2009
    Oprawa: Twarda z obwolutą
    Format: 17.0x24.0cm
    Język: polski
    Ilość stron: 1100
    ISBN: 9788376010564
    Seria: DUŻE KOMENTARZE LEX

    która stała się biblią rzeczoznawców napisał co zostało zacytowane w opinii
    biegłego rzeczoznawcy: "Pasem ruchu jest pas wzdłuż jezdni, po kórym może
    poruszać się jeden rząd pojazdów wielośladowych: podział jezdni na pasy
    ruchu może nastąpić liniami segregacyjnymi (znakami poziomymi), lub też nie,
    z tym że w tym ostatnim wypadku trzeba je sobie wyobrazić, co ma szczególne
    znaczenie przy zajmowaniu miejsca na jezdni przed skrzyżowaniem (z. Drexler,
    Prawo o ruchu drogowym ..., s. 17)."

    Oczywiście swoboda interpretacji jest duża, tak więc będę miał unikatową
    możliwość porozmawiać z autorem oraz specjalistą w zakresie postępowanie
    karnego, oraz postępowania procesowego.

    Wnioski z rozmowy przedstawię Wam tutaj.

    Pozdrawiam,
    HK8
    PS. odebralem naprawiony motocykl, koszt min. 18500 zł brutto, fakturę
    dostanę za kilka dni.
    Osoby, które tak jak gildor są w stanie zrozumieć o co chodzi, lub są
    zainteresowane dla własnego bezpieczeństwa ustaleniem stanu prawnego, albo
    wszyscy którzy zainteresowani, mogą się ze mną kontaktować telefonicznie,
    nie ma żadnego problemu również aby się spotkać w Warszawie. Mogę pokazać
    opinię rzeczoznawcy. Jestem absolutnie zmotywany aby ustalić czy można
    jeździć tym samym pasem obok samochodu czy nie, na gruncie prawa. Dzisiaj
    dostałem kolejną informację oficjalną z policji

    Mam jeszcze jedną uwagę, miałem kolizję, którą może mieć każy z Was, mam
    problem który może spotkać każdego z Was, konflikty na tym forum są
    idiotyzmem ponieważ nie jesteśmy dla siebie wrogami, spotykamy się na
    zlotach, jesteśmy częścią środowiska motocyklowego od wielu lat, łączy nas
    wszystkich miłość do motocykli i jazdy, więc okażmy sobie odrobinę szacunku.
    Ten wątek założyłem dlatego i tylko dlatego abyście mogli skorzystać z
    mojego doświadczenia za które słono płacę.

    Na moje pytanie do policji:
    "
    Szanowny Panie (...),

    Moje pytanie dotyczyło czy zgodnie z przepisami ruchu drogowego, konkretnie
    z definicją pasa ruchu, czy obok samochodu na tym samym pasie ruchu może
    jechać motocykl.

    Uprzejmie proszę o odpowiedź na pytanie. Kogo innego mam zapytać jeśli nie
    policję ?

    Pozdrawiam,

    (...)"

    Dostałem rozbrajającą odpowiedź nie na temat:

    "

    Witam,

    W nawiązaniu do kolejnego zapytania uprzejmie informuję że jak wspomniano w
    poprzedniej odpowiedzi, w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej
    organ nie jest zobowiązany do wydawania opinii prawnych w indywidualnych
    sprawach. W przedstawionej przez Pana sytuacji środkiem kwestionowania
    opinii ubezpieczyciela jest skierowanie sprawy do sądu, który dokona oceny i
    interpretacji zdarzenia.

    Niemniej jednak warto zapoznać się z następującymi definicjami ustawy Prawo
    o ruchu drogowym:

    omijanie - przejeżdżanie (przechodzenie) obok nieporuszającego się pojazdu,
    uczestnika ruchu lub przeszkody;

    wyprzedzanie - przejeżdżanie (przechodzenie) obok pojazdu lub uczestnika
    ruchu poruszającego się w tym samym kierunku;

    pas ruchu - każdy z podłużnych pasów jezdni wystarczający do ruchu jednego
    rzędu pojazdów wielośladowych, oznaczony lub nieoznaczony znakami
    drogowymi.

    Ponadto, zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 2 ustawy, kierujący jest obowiązany
    przy omijaniu zachować
    bezpieczny odstęp od omijanego pojazdu, uczestnika
    ruchu lub przeszkody, a w razie potrzeby zmniejszyć prędkość; omijanie
    pojazdu sygnalizującego zamiar skręcenia w lewo może odbywać się tylko z
    jego prawej strony.

    Z kolei art. 24 stanowi:
    1. Kierujący pojazdem jest obowiązany przed wyprzedzaniem upewnić się w
    szczególności, czy:
    1) ma odpowiednią widoczność i dostateczne miejsce do wyprzedzania bez
    utrudnienia komukolwiek ruchu;
    2) kierujący, jadący za nim, nie rozpoczął wyprzedzania;
    3) kierujący, jadący przed nim na tym samym pasie ruchu, nie zasygnalizował
    zamiaru wyprzedzania innego pojazdu, zmiany kierunku jazdy lub zmiany
    pasa ruchu.
    (...)
    10. Dopuszcza się wyprzedzanie z prawej strony na odcinku drogi z
    wyznaczonymi
    pasami ruchu, przy zachowaniu warunków określonych w ust. 1 i 7:
    1) na jezdni jednokierunkowej;
    2) na jezdni dwukierunkowej, jeżeli co najmniej dwa pasy ruchu na obszarze
    zabudowanym lub trzy pasy ruchu poza obszarem zabudowanym przeznaczone
    są do jazdy w tym samym kierunku.

    Wobec powyższego należy wskazać, że zgodnie z przepisami prawa opisywane
    zdarzenie powinno
    być ocenione pod kątem formalnoprawnym przez policjantów wezwanych na
    miejsce kolizji w trybie
    ustawy o postępowaniu w sprawach o wykroczenia lub na drodze sądowej w
    związku z nie przyjęciem
    przez Pana decyzji ubezpieczyciela.

    (...)
    Wydział Analiz
    Gabinet Komendanta Głównego Policji
    "

    niesamowite ...

    odpowiedź warta posła ...

  • 182. Data: 2011-05-31 17:03:19
    Od: "Bartek Kacprzak" <b...@w...pl>

    Użytkownik "HK8" <p...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > miejsce kolizji w trybie
    > ustawy o postępowaniu w sprawach o wykroczenia lub na drodze sądowej w

    Kurwa, zrozum czlowieku co tu juz wiele osob napisalo.
    Na miejscu policja wskazala winnego, tak?
    Winnym nie jestes ty, tak?
    Ubezpieczyciel wymiguje sie od zaplaty bo ma taki przymus, tak?
    W opinii biegly wskazuje na ilosc pojazdow wielosladowych na jednym pasie
    jezdni, tak?
    Motocykl jest pojazdem jednosladowym, tak?

    To po cholere jeszcze ciagniesz temat?
    Idz do sadu i przedstaw wyrok.

    jeeeezzz

    --
    Bartek
    niebieska9'99

  • 183. Data: 2011-05-31 17:05:28
    Od: KJ Siła Słów <K...@n...com>

    W dniu 2011-05-31 18:48, HK8 pisze:
    > Dzięki niezwykłej uprzejmości profesor Ryszard Stefański zgodził się spotkać

    > Oprawa: Twarda z obwolutą

    Poszukaj jednak jakiegoś miękkiego wydania, w razie gdyby pan profesor
    wyszedł z nerwa...
    :-)

    Ale trzymam kciuki że jednak da radę chłop Ci objaśnić raz a dobrze.

    KJ

  • 184. Data: 2011-05-31 19:42:34
    Temat: Re: naganna praktyka ubezpieczycieli ? z3e orzecznictwo s?dów ? sprawa dotyczy wszystkich motocyklistów
    Od: masti <g...@t...hell>

    Dnia pięknego Tue, 31 May 2011 18:11:09 +0200 osobnik zwany HK8 wystukał:

    > Jeste? tchórzem, trollem i niczym wiecej. HK8

    podobno prosiłeś o pomoc?
    to pa!

    --
    BMW R1100GS '95
    mst <at> gazeta <.> pl

  • 185. Data: 2011-05-31 23:10:28
    Od: Jacot <j...@m...pl>

    "Bartek Kacprzak" <b...@w...pl> wrote:

    >To po cholere jeszcze ciagniesz temat?

    Bo lubi?;)

    >Idz do sadu i przedstaw wyrok.

    Czarno to widze. Jesli pojdzie i bedzie usilnie, powolujac sie na
    wszelkie autorytety udowadnial, iz ubezpieczyciel ma racje.
    Sad moze sie z nim zgodzic.

    --
    Pozdrowionka
    Jacot M10

  • 186. Data: 2011-06-01 08:16:02
    Od: gildor <g...@N...gazeta.pl>

    W dniu 31.05.2011 18:48, HK8 pisze:
    > Jestem absolutnie zmotywany aby ustalić czy można
    > jeździć tym samym pasem obok samochodu czy nie, na gruncie prawa. Dzisiaj
    > dostałem kolejną informację oficjalną z policji

    no, tu to trochę za mocno przesadzasz. udowadniając w sądzie swoją racje
    ubezpieczycielowi, udowadniasz ją jedynie jemu. my wiemy co możemy, bo
    znamy PoRD. policja też wie i Ci to napisała już w chwili kolizji. nie
    potrzebujemy więcej informacji na temat NASZYCH racji. a w naszym
    sądownictwie nie istnieje instytucja precedensu, więc Twoja wygrana o
    niczym nie będzie z naszego punktu widzenia.
    tyle

    - gildor

  • 187. Data: 2011-06-01 08:17:38
    Od: gildor <g...@N...gazeta.pl>

    W dniu 01.06.2011 10:16, gildor pisze:
    > (...) sądownictwie nie istnieje instytucja precedensu, więc Twoja wygrana o
    > niczym nie będzie z naszego punktu widzenia.

    ..., przesądzała

    coś nie dopisałem.

    - gildor

  • 188. Data: 2011-06-06 05:26:09
    Temat: Gazeta Prawna: "Motocyklista musi stać w korku" artykuł
    Od: "HK8" <p...@o...pl>

    Nie będę ukrywał, przyczyniłem się to powstania tego artykułu (nie miałem
    wpływu na jego treść ani przekaz):
    http://prawo.gazetaprawna.pl/artykuly/520551,motocyk
    lista_rowniez_musi_stac_w_korku_przeciskajac_sie_obo
    k_aut_lamie_przepisy.html
    pozdrawiam,
    HK8

  • 189. Data: 2011-06-06 05:45:10
    Od: "HK8" <p...@o...pl>

    Spotkałem się z Panem profesorem Stefańskim w piątek, czym uczynił mi wielki
    zaszczyt. Bardzo sympatyczny człowiek z klasą. Poniżej tekst, który nadesłał
    mi po spotkaniu:
    Pozdrawiam,
    HK8

    "Ryszard A. Stefański
    Zasady wyprzedzania i omijania pojazdów przez
    motocyklistów
    Streszczenie
    Przedmiotem artykułu jest ocena zachowania motocyklistów, którzy dokonują
    manewru wyprzedzania lub omijania pojazdów między pasami ruchu na drogach o
    co najmniej dwóch psach ruchu w jednym kierunku. Analiza ustawowej definicji
    pasa ruchu oraz zasad wyprzedzania i omijania prowadzi Autora do wniosku, ze
    takie manewry są niedopuszczalne.
    Klucze słowa
    Motocyklista, omijanie, pas ruchu, wyprzedzanie,
    Powszechnym zjawiskiem na naszych drogach, zwłaszcza w
    miastach jest wyprzedzenie lub omijanie pojazdów między pasami ruchu, co
    oznacza dokonywanie tych manewrów jednocześnie wobec dwóch pojazdów, z tym,
    że w stosunku do jednego wykonywane są z prawej strony, a do drugiego - z
    lewej. Oczywiście chodzi o jezdnie o co najmniej dwóch pasach ruchu w tym
    samym kierunku.
    Na tle tej praktyki rodzi się pytanie, czy jest ona zgodna z
    zasadami obowiązującymi w ruchu drogowym. Odpowiadając na to pytanie należy
    w pierwszej kolejności zastanowić się nad tym, czy w wypadkach, gdy na
    jezdni wyznaczone są pasy ruchu mogą na jednym pasie poruszać się dwa
    pojazdy, bowiem motocykliści wykonujący wskazane wyżej manewry jadą pasem
    bliżej pojazdu wyprzedzanego lub omijanego z prawej lub z lewej strony, a
    więc po pasie jednego z tych pojazdów.
    Ze względów fizycznych nie jest możliwe poruszenie się po jednym
    pasie obok siebie pojazdów wielośladów, a przede wszystkim autobusów,
    samochodów osobowych, ciężarowych i ciągników. Motocykli z bocznym wózkiem.
    Szerokość pasa i rozmiary pojazdów uniemożliwiają takie poruszanie się. Nie
    ma jednak przeszkód fizycznych do poruszania się po tym samym pasie ruchu
    dwóch pojazdów jednośladowych, np. rowerów, motorowerów, czy motocykli. Nie
    w każdym wypadku możliwe jest - ze względu na brak miejsca na pasie -
    poruszanie się samochodu osobowego i motocykla bez wózka bocznego, bowiem
    w wypadku samochodów o dużych gabarytach cały pas zajmuje ten pojazd. Jest
    to niewykluczone w wypadku mniejszych samochodów.
    Jeśli chodzi o prawną dopuszczalność takiego poruszania się żaden z
    przepisów Prawo
    o ruchu drogowym nie wskazuje wprost liczby pojazdów, które mogą poruszać
    się po szerokości jednego pasa ruchu, jak też kwestii tej nie reguluje
    rozporządzenie Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i
    Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów
    drogowych. Jedynie art. 33 ust. 3 pkt 1 p. r. d. zabrania kierującemu
    rowerem i motorowerem jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu, a więc
    tym samym i po jednym pasie ruchu. Nie oznacza to, że zakazu takiego nie
    można wyprowadzić z innych przepisów.
    Pas ruchu - zgodnie z definicją zawarta w art. 2 pkt 7 Prawa o ruchu
    drogowym - jest każdy z podłużnych pasów jezdni wystarczający do ruchu
    jednego rzędu pojazdów wielośladowych, oznaczony lub nieoznaczony znakami
    drogowymi. W tym ostatnim wypadku trzeba je sobie wyobrazić. Podstawowym
    znakiem wyznaczającym pasy ruchu jest znak P-1 "linia pojedyncza
    przerywana", w którym kreski są krótsze od przerw lub równe przerwom ( § 85
    ust. 1 rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych).
    Z określenia pasa ruchu wynika jednoznacznie, że jego szerokość ma
    wystarczać do ruchu jednego rzędu pojazdów wielośladowych Fakt, że pas
    ruchu ma wystarczać do ruchu jednego rzędu pojazdów wielośladowych wskazuje
    może po nim poruszać się jeden rząd takich pojazdów. Wydawać by się mogło,
    że to wcale nie oznacza, że nie mogą poruszać się po jednym pasie dwa rzędu
    pojazdów; dwuśladowych i jednośladowych. Wniosek taki jest pozornie słuszny,
    gdyż w tym rozumowaniu nie uwzględnia się, że tego, "że w definicji pasa
    ruchu mowa jest o pasie "wystarczającym do ruchu jednego rzędu pojazdów
    wielośladowych." Słowo wystarczający oznacza " taki, który wystarcza."
    Zwrot ten zatem wskazuje, że chodzi o pas, którym może poruszać się jeden
    rząd taki pojazdów, a wobec tego nie ma miejsca dla innych pojazdów.
    Potwierdzają to dane dotyczące szerokości pasów, oznaczanych znakami
    poziomymi. Zgodnie z § 15 ust. 1 rozporządzeniem Ministra Transportu i
    Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych,
    jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, szerokość pasa
    ruchu powinna wynosić: 1) na autostradzie poza terenem zabudowanym - 3,75 m,
    w szczególności na drodze o dwóch pasach ruchu na każdej jezdni i prędkości
    projektowanej 120 km/h, na terenie zabudowanym - 3,50 m; 2) na drodze
    ekspresowej poza terenem zabudowanym - 3,50 m, a na drodze jednojezdniowej o
    prędkości projektowanej 100 km/h - 3,75 m, na terenie zabudowanym - 3,50 m;
    3) na drodze głównej ruchu przyśpieszonego, poza terenem zabudowanym - 3,50
    m, na terenie zabudowanym 3,50 m, a w wypadku przebudowy albo remontu
    drogi - 3,50-3,25 m; 4) na drodze głównej poza terenem zabudowanym -
    3,00-3,50 m, na terenie zabudowanym - 3,50 m lub przy uspokajaniu ruchu -
    3,50-3,25 m albo na drodze dwupasmowej - 3,25-3,00 m; 5) na drodze zbiorczej
    poza terenem zabudowanym - 2,75-3,00 m, na terenie zabudowanym - 3,50 m lub
    w wypadku przebudowy albo remontu drogi - 3,50-3,25 m albo przy uspokajaniu
    ruchu - 3,25-2,75 m; 6) na drodze lokalnej poza terenem zabudowanym -
    2,50-2,75 m, na terenie zabudowanym - 3 m albo w zabudowie jednorodzinnej
    lub przy uspokajaniu ruchu - 3,00-2,50 m; 7) na drodze dojazdowej, poza
    terenem zabudowanym na drodze dwupasmowej - 2,50-2,75 m, na drodze
    jednopasmowej, jeżeli szerokość utwardzonej korony jest nie mniejsza niż
    5,00 m, a mijanki umożliwiają wymijanie pojazdów - 3,50-3,00 m, na terenie
    zabudowanym - na drodze dwupasmowej 2,50-2,25 m, na ulicy jednopasmowej na
    odcinkach z zachowaną wzajemną widocznością, jeżeli mijanki umożliwiają
    wymijanie pojazdów - 3,50-3,00 m.
    Wobec tego trzeba przyjąć, że po jednym pasie nie może poruszać się
    pojazd wielośladowy i jednośladowy, a zatem już ten argument przemawia za
    poglądem, że
    narusza przepisy ruchu drogowego jazda motocyklistów obok pojazdów
    wielośladowych. Ponadto linie wyznaczające pasy ruchu są stosowane w celu
    prowadzenia ruchu po odpowiednich pasach i z tego powodu nazywane są także
    liniami prowadzącymi. Istnienie pasów ruchu oznacza, że kierujący powinien
    zajmować pas odpowiadający kierunkowi jazdy, zachowując przy tym zasady
    ruchu i kontynuować jazdę tym pasem do czasu, gdy zmiana będzie wynikała z
    zamiaru zmiany kierunku ruchu lub wykonywania manewrów omijania bądź
    wyprzedzania. Wyznaczanie pasów ruchu zmierza, m. in. do uporządkowania i
    ułatwienia ruchu pojazdów, zwiększenia przepustowości dróg oraz poprawy
    bezpieczeństwa ruchu. Jazda motocyklistów między pasami stoi w sprzeczności
    z tymi celami.
    Prezentowany jest też inny pogląd, a mianowicie, że motocykliści
    mają prawo przeciskać się w pomiędzy sznurami samochodów stojących lub
    poruszających "w korku", a na jego poparcie odwołuje się do zasad
    wyprzedzania. Pomijając fakt, że argumentację ograniczono do jednego
    manewru, to i tak jest ona nieprzekonująca. Wskazano, że zgodnie z art.
    24 ust. 10 pkt 2 p. r. d. "Dopuszcza się wyprzedzanie z prawej strony na
    odcinku drogi z wyznaczonymi pasami ruchu, na jezdni dwukierunkowej, jeżeli
    co najmniej dwa pasy ruchu na obszarze zabudowanym lub trzy pasy ruchu poza
    obszarem zabudowanym przeznaczone są do jazdy w tym samym kierunku" .
    Istotnie przepis ten dotyczy kierujących wszystkimi pojazdami w tym i
    motocyklami, lecz problem w tym, że manewr taki może być wykonany tylko
    wówczas, gdy jest dostateczne miejsce do wyprzedzenia bez utrudnienia
    komukolwiek ruchu ( art. 24 ust. 1 pkt 1 p. r. d.), a ponadto
    wyprzedzający jest obowiązany zachować bezpieczny odstęp od wyprzedzanego
    pojazdu ( art. 24 ust. 2 p. r. d.). Przepisy określają, że odstęp ten nie
    może być mniejszy niż 1 m. w razie wyprzedzania pojazdu jednośladowego
    ( art. 24 ust. 2 p. r. d.), a zatem nie dotyczy sytuacji, gdy wyprzedzającym
    jest kierujący pojazdem jednośladowym. W każdym bądź razie powinien
    oscylować w granicach tego parametru, bowiem w dostatecznym stopniu chroni
    kierującego motocyklem przed negatywnym oddziaływaniem pojazdy
    wyprzedzanego. Z reguły nie jest możliwe zachowanie takiego odstępu, przy
    wykonywania takiego manewru między pojazdami wielośladowymi jadącymi po
    sąsiednich pasach; z reguły odległość między nimi jest niewielka, a ponadto
    kierujący tymi pojazdami mogą poruszać bliżej prawej lub lewej linii
    wyznaczającej pas i zmieniać to usytuowanie w czasie jazdy. Mogą to czynić
    mieszcząc się
    w granicach linii wyznaczających pas. Pojawienie się motocyklisty na ich
    pasie bliżej prawej lub lewej linii, w zależności z której strony są
    wyprzedzani, jest dla nich zaskoczeniem. Nie mogą i nie mają powinności
    przewidywania, że mogą być wyprzedzani przez motocyklistów.
    Nieporozumieniem jest zatem twierdzenie, że kierowca, który, poruszając się
    w ramach jednego pasa ruchu, nagle zmieni kierunek (np. omijając dziurę w
    asfalcie) i zderzy się z wyprzedzającym go motocyklistą, ponosi winę za
    zdarzenie. Nie ponosi takiej odpowiedzialności, jeżeli wykonując ten manewr
    nie zmienia pasa ruchu. Kierujący taki nie naruszył bowiem żadnego przepisu,
    nadal poruszał się po swoim pasie ruchu. Trafnie w wypowiedzi tej zwrócono
    uwagę, że motocyklista, zwłaszcza jadący ze znaczną prędkością, powinien
    mieć świadomość, że może zostać niedostrzeżony przez kierowcę samochodu.
    Oceniając zachowanie motocyklistów trzeba mieć też na uwadze, że nie
    poruszają się jednym pasem, ale ciągle zmieniają pasy, gdyż różne rozmiary
    pojazdów wielośladowych uniemożliwiają z reguły kontynuowanie wyprzedzania
    kolejnych pojazdów na tym samym pasie ruchu.
    Podobnie należy cenić zachowanie motocyklistów podczas omijania
    stojących na pasach ruchu pojazdów. Kierujący pojazdem przy omijaniu -
    zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 2
    p. r. d. - jest obowiązany zachować bezpieczny odstęp od omijanego pojazdu,
    uczestnika ruchu lub przeszkody, a w razie potrzeby zmniejszyć prędkość;
    Przy tym manewrze, podobnie jak w poprzednim istotne znaczenie ma odstęp.
    Tu ustawodawca również wskazał, że odstęp ów ma być bezpieczny, nie
    podając żadnych parametrów. Wydaje się, że taki odstępem może być odległość
    w granicach 1 m.
    Motocyklistów obowiązują te same zasady dokonywania tych manewrów jak
    innych uczestników ruchu. Brak jest jakichkolwiek podstaw prawnych do
    traktowania ich w sposób odmienny. Nie znajduję żadnych powodów, by patrzeć
    pobłażliwe na zachowanie motocyklistów i dopuszczać dokonywanie manewrów
    wyprzedzania i omijania - wbrew zasadom określonym w prawie o ruchu
    drogowym - tylko dlatego, że poruszają się mniejszymi pojazdami. Skoro
    poruszają się pojazdem mogą tak samo oczekiwać w " korkach:" jak pozostali
    uczestnicy ruchu. Przyjmując ten motyw należałoby podobnie podchodzić do
    kierujących małymi pojazdami samochodowymi, o ile miejsce między pasami
    ruchu pozwalałoby im wykonać manewr wyprzedzania lub omijania.. Na to
    padłaby odpowiedź przecząca, gdyż art. 16 ust. 4 p r. d. zakazuje zajmowania
    więcej niż jednego pasa ruchu. Motocyklista w wielu wypadkach wykonując te
    manewry de facto zajmuje dwa pasy ruchu, bowiem raz jedzie po prawym drugi
    raz po lewym albo po linii wyznaczającej pas.
    Badania przeprowadzone przez redakcję " Świata Motocykli" dotyczące
    reakcji kierujących na wspomniane zachowania motocyklistów wskazują, że
    powszechna jest opinia o braku prawnej możliwości wykonywania przez nich
    tych manewrów. Tylko 9 procent ankietowanych uznało, że mają do tego prawo.
    Spośród 232 ankietowanych na pytanie jak się zachowują widząc motocyklistę
    jadącego między autami odpowiedziało: robię miejsce, żeby ułatwić mu
    przejazd -124 (53%), myślę, że daje popis braku kultury, a powinien stać
    lub jechać jak inni - 47 (20%), robię mu miejsce, żeby nie zarysował mi
    lakieru i nie zawadził o lusterko - 32 (14%), uważam, że po prostu korzysta
    ze swoich praw - 21 ( (9%), włączam spryskiwacz - 4 (2%), zajeżdżam mu
    drogę - 4 (2%)."

  • 190. Data: 2011-06-06 05:45:24
    Od: Piotr Rezmer <p...@e...net.pl>

    HK8 pisze:
    > Nie będę ukrywał, przyczyniłem się to powstania tego artykułu (nie miałem
    > wpływu na jego treść ani przekaz):

    Faktycznie jesteś winien. Udowodniłeś to sobie. Powinieneś również
    pokryć koszty naprawy tamtego samochodu, bo pewnie Twój ubezpieczyciel
    od OC umyje ręce.

    --
    pozdrawiam
    Piotr