    Date: Fri, 02 May 2014 12:25:14 +0200
    From: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: na poprawę nastroju

    W dniu 2014-05-02 11:04, janusz_k pisze:

    > Większych bzdur już dawno nie czytałem :)
    > Można tylko współczuć audiofilom jak są w bambuko robieni aby ich tylko
    > wydoić z kasy.

    Abstrahując od oczywistego bezsensu tego tekstu izolacja *jest*
    dielektrykiem który może kumulować i uwalniać energię. Przy pomiarach
    małych (naprawdę małych) prądów może to być mocno nieprzyjemne. Proste
    doświadczenie: do "pikoamperomierza" dołączamy kawałek zwykłego kabla
    BNC zwartego opornikiem, powiedzmy, 100Mom (czytaj: zwarcie, zwieranie
    drutem takiego miernika jest złym pomysłem). Szybko zginamy przewód, na
    zakresie 10pA wywala przekroczenie zakresu. Nawet porządny kabelek z
    podwójnym ekranem i izolacją gradientową (tuż przy żyle wewnętrznej
    izolator, im bliżej ekranu tym lepszy przewodnik) dyndając luźno
    generuje dziesiątki fA. Pięknie to widać, gdy ulicą przejeżdża TIR, po
    przywiązaniu przewodów do stelaża efekt znika.
    Dla ciekawskich: pomiar prądu pojedynczego kanału jonowego w komórce.

    Pozdrawiam,
    Paweł

    PS. Aż się boję, że audiofile się o tym dowiedzą.