  • 51. Data: 2009-02-15 20:32:03
    Temat: Re: na co wydać tysiąc złotych ??
    Od: "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@send.no.spam>

    Mateusz Ludwin wrote:
    > Rzecze Mikolaj Tutak:

    > Cena nie spadnie.

    No popatrz to bylby pierwszy (prawie pierwszy ;-) przypadek w dziejach
    handlu...

    > A to nie jest po prostu nowość, tylko pierwszy obiektyw który warto
    > kupić zamiast kita.

    Oooo pozycz szklana kule!

    --
    pozdrawiam
    Mikolaj

  • 52. Data: 2009-02-16 09:30:18
    Od: j...@g...pl

    On 14 Lut, 23:47, "VSS" <v...@g...pl> wrote:
    > 20mpix nie
    > potrzebuję, 5-6 wystarczy w zupełności. wiekszość zdjęć to rodzinne foty,
    > raz na rok walne jakieś ekspresyjne ujęcie:http://plfoto.com/16143/autor.html

    Olympus E-1 około 500zł (używany - z tym, że to korpus nie do
    zdarcia).
    plus Zuiko 25mm/2.8 około 600-700zł (używany, nowy)
    lub Zuiko 14-54mm/2.8-3.5 - uniwersalniej ale i drożej (używany
    1000-1200zł, nowy 1600-1700zł)
    lub Zuiko 14-45, 14-42 f=3.5-5.6 wersja minimalistyczna około 300zł
    (nowy "używany" lub używany "nowy").

  • 53. Data: 2009-02-16 10:08:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 15 Feb 2009, "Paweł W." wrote:

    > Tak, bo bierzemy te 200mm do APS-C, zamiast 300mm w FF.

    Ano.

    > A co do stosowania tych samych obiektywów w APS-C i FF - owszem, prawda, ale
    > inaczej stosujesz je. 85mm jest akurat specyficznym obiektywem, który w obu
    > formatach nadaje się do portretu, [...]
    > A te
    > parę kroków w tył w APS-C da ci jednak większą głębię w kadrze niż w FF,
    > o ile chcesz zachować te same wypełnienie kadru głównym tematem,

    Najpierw sprawdź, jak będzie z tą głębia ;>

    Hint: nie da. "Parę kroków w tył" jedynie zmieni kadr (ujęcie ze względu
    na kąt widzenia, co np. przy jednolitym tle może być bez znaczenia)
    ale przy zachowaniu rozmiaru kadru w płaszczyźnie ostrości GO się
    nie zmieni.
    Może wydawało Ci się, kiedy pisałeś powyższe słowa, że jeśli uzyskujesz
    większą GO przy zmianie kadru na węższy (znaczy z tym samym obiektywem
    zmniejszając pole obrazu czyli matrycę) to owo zwiększenie "zostaje"
    przy oddalaniu.
    Nie zostaje, wychodzi zza węgła mocno nieliniowa zależność GO od
    odległości do płaszczyzny ostrości. Im dalej od obiektywu tym GO
    *mocno* rośnie i to zjawisko dokładnie w 100% zjada to co się wydawało,
    że trzyma się za ogon, kiedy miało się mniejszy rozmiar kadru :)
    "Przy zachowaniu rozmiaru kadru, jasności obiektywu i wielkości matrycy
    GO nie zależy od ogniskowej".

    Z koretką na przypadki bardzo bliskiego ostrzenia - przy makro trzeba
    sobie albo do jasności albo do ogniskowej wybrać "wersję Nikona" :D
    (Nikon skaluje obiektywy na "prawdziwą jasność", czyli proporcję
    średnicy do odległości ostrzenia, a nie do ogniskowej, co pozwala
    zarówno prawidłowo ocenić światło dla ekspozycji :P jak i przypadkiem[1]
    będzie musiało[1] pasować do GO)

    [1] oczywiscie ";)" dla "przypadkiem".

    Wszystkie powyższe drobiazgi mają wspólną przyczynę: konieczność zebrania
    potrzebnej ilości energii. Energii idącej "od obiektu" - i popatrzenie
    od tej strony dokonale odpowiada na pytania "dlaczego".

    pzdr, Gotfryd

  • 54. Data: 2009-02-16 11:06:29
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > Najpierw sprawdź, jak będzie z tą głębia ;>

    Ta sama ogniskowa, te same światło i różna odległość od fotografowanej
    sceny wymuszona tym, że 85mm na APS-C jest odpowiednikiem 127,5 na FF.
    Przyjmujemy CoC 0,02 dla APS-C i CoC 0,03 dla FF.

    APS-C- 85mm/2.8 odległość 4m:

    Subject distance 4 m

    Depth of field
    Near limit 3.88 m
    Far limit 4.13 m
    *Total 0.25 m*

    In front of subject 0.12 m (48%)
    Behind subject 0.13 m (52%)

    Hyperfocal distance 127.8 m
    Circle of confusion 0.02 mm

    FF 127mm/2.8:

    Subject distance 4 m

    Depth of field
    Near limit 3.92 m
    Far limit 4.08 m
    *Total 0.16 m*

    In front of subject 0.08 m (49%)
    Behind subject 0.08 m (51%)

    Hyperfocal distance 190.2 m
    Circle of confusion 0.03 mm

    Czyli APS-C w tych warunkach(z tej samej odległości i tym samym świetle)
    wymaga obiektywu 85mm, a FF 127mm, co daje 25cm GO dla APS-C i 16cm GO
    dla FF.

    Porównywać, tak jak jansal chce nie ma sensu, bo 85 na FF da zupełnie
    inny kadr z tej odległości. To nie będzie takie samo zdjęcie. Różnica
    jeszcze bardziej jest widoczna, jeśli weźmie się porównanie do 4/3, a
    przy kompaktach z matrycami 1/2.5" te 85mm to tyle, co mają na długim
    końcu największe zoomy powyżej x20.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    --
    "Jak podały Fakty TVN: W poniedziałek ma sie rozpocząć Miedzynarodowa
    Konferencja d/s Walki ze Spamem. Organizatorzy rozesłali główne

  • 55. Data: 2009-02-16 11:07:53
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Paweł W. pisze:

    > Ta sama ogniskowa, te same światło i różna odległość od fotografowanej
    > sceny wymuszona tym, że 85mm na APS-C jest odpowiednikiem 127,5 na FF.
    > Przyjmujemy CoC 0,02 dla APS-C i CoC 0,03 dla FF.

    Pomyłka. W wyliczeniach wziąłem tę samą odległość, a przemnożyłem
    ogniskową, bo nie za bardzo chce mi się liczyć, na ile trzeba byłoby się
    oddalić z APS-C. Ale zależność jest taka sama.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 56. Data: 2009-02-16 13:34:27
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 16 Feb 2009, "Paweł W." wrote:

> [...]
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    > Ta sama ogniskowa, te same światło i różna odległość od fotografowanej sceny

    Tak.

    > APS-C- 85mm/2.8 odległość 4m:
    >
    > Subject distance 4 m
    [...]
    > FF 127mm/2.8:
    > Subject distance 4 m
    ^^^^
    ^^^^

    Chyba się nie rozumiemy.
    Zamieszanie zrobiło się spore, ale IMVHO poprzednik pisał o tym samym
    obiektywie. Za to... gdzie zeżarłeś "parę kroków w tył"?
    Dla cropa 1,5 musisz porównywać zdjęcie z 6m ze zdjęciem z 4 m dla FF.

    > Czyli APS-C w tych warunkach(z tej samej odległości i tym samym świetle)
    > wymaga obiektywu 85mm, a FF 127mm,

    Tak, aby uzyskać ten sam obraz kadru, włącznie z perspektywą.
    Ale ja już skłonny byłem się zgodzić, ze poprzednik uparł się że "dla
    niego 85 mm nada się na potret i dla FF i dla APS", i że zadowalając
    się stałym rozmiarem kadru w płaszczyźnie ostrości robi "parę
    kroków w tył".
    Nie wziął pod uwagę tego, że przy zmianie odległości od obiektywu
    (przy zachowaniu stałych pozostałych parametrów aparatu, obiektywu
    i zdjęcia) GO będzie rosła.

    > Porównywać, tak jak jansal chce nie ma sensu, bo 85 na FF da zupełnie inny
    > kadr z tej odległości. To nie będzie takie samo zdjęcie.

    Ale poprzednik pisał o "paru krokach w tył" :)
    I co śmieszniejsze - mimo, że oczywiście masz rację i "nie będzie
    to takie samo zdjęcie" (bo perspektywa w kadrze się zmieni), to GO
    w płaszczyźnie ostrości wcale nie wzrośnie, jak on chciał :)

    Jednocześnie przyznaję że zamieszałem - bo mimo że wyraźnie zastrzegłem
    "przy zachowaniu stałego rozmiaru matrycy" odniosłem się bez
    sensu do przypadku zmiany jej rozmiaru (mea culpa) i do tego
    wrzuciłem do dyskusji bardzo pouczający element (o przyjrzeniu
    się biegowi światła "od obiektu") ale jakby drugorzędny wobec
    kiksu wyżej :>

    No to jeszcze raz (i lepiej):
    - zakładam że jansal zakłada stały rozmiar obiektu zdjęcia w kadrze,
    przy założeniu że obiekt jest w GO
    - jansal przedstawia, że przy założeniu APS zamiast FF do tego samego
    obiektywu 85mm będzie miał przy "nieco innym kadrze" większą GO
    - celem uzyskania tego samego kadru proponuje "kilka kroków w tył"
    - przy okazji zapomina, że te kroki w tył spowodują drastyczny wzrost
    GO (bo on będzie mocno nieliniowy)
    - faktycznie GO z APS będzie *większa*, bo zaniżyłem ocenę odnosząc się
    do innego przypadku - i tego właśnie miałem zamiar się przyczepić
    (i tylko tego, akceptując "inność" kadru)
    - faktycznie obraz kadru *będzie* inny czego dla odmiany czepiasz się
    Ty, ale godząc się z założeniem jansala (że zachowa rozmiar głównego
    obiektu zdjęcia) IMO powinniśmy mu odpuścić ten element, a przynajmniej
    ja miałem na myśli inny efekt :) (ten, że MIMO tego dopuszczenia
    GO wcale nie wzrośnie).

    pzdr, Gotfryd

  • 57. Data: 2009-02-16 13:49:38
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

> [...]
    > obiektu zdjęcia) IMO powinniśmy mu odpuścić ten element, a przynajmniej
    > ja miałem na myśli inny efekt :) (ten, że MIMO tego dopuszczenia

    W przykładzie wziąłem ekwiwalent ogniskowej, żeby nie zmieniać nic a nic
    kadru. A tak to wygląda przy kilku krokach w tył. Najpierw dla FF i
    odległość 4m:

    Subject distance 4 m

    Depth of field
    Near limit 3.82 m
    Far limit 4.19 m
    *Total 0.37 m*

    In front of subject 0.18 m (48%)
    Behind subject 0.19 m (52%)

    Hyperfocal distance 85.2 m
    Circle of confusion 0.03 mm

    Teraz dla APS-C z kilkoma krokami w tył (czyli 6m, mam nadzieję, że dla
    w miarę wąskich obiektywów ta zależność jest liniowa i te 6m daje taki
    sam procent wypełnienia tematu w kadrze).

    Subject distance 6 m

    Depth of field
    Near limit 5.73 m
    Far limit 6.29 m
    *Total 0.56 m*

    In front of subject 0.27 m (48%)
    Behind subject 0.29 m (52%)

    Hyperfocal distance 127.8 m
    Circle of confusion 0.02 mm

    Ja już się gubię, o co się sprzeczamy. Przy założeniu jansala nadal
    wychodzi mi, że w APS-C na zdjęciu będzie większa GO - 0,37m vs.
    0,56m(FF vs.APS-C).

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 58. Data: 2009-02-16 14:46:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    > W przykładzie wziąłem ekwiwalent ogniskowej, żeby nie zmieniać nic a nic
    > kadru. A tak to wygląda przy kilku krokach w tył.

    Postrzelaliśmy sobie trochę obok, każdy na inny temat.
    Ja nie trafiłem bo odniosłem się do innego przypadku (acz akceptując
    zmianę kadru założoną przez jansala), Ty miałeś obiekcje do kadru
    (prawidłowe, ale które jansal w założeniu chciał pominąć).

    Tak czy siak:

    > Przy założeniu jansala nadal wychodzi
    > mi, że w APS-C na zdjęciu będzie większa GO

    I tak ma być - nie da się inaczej.
    Ten sam rozmiar kadru, ta sama skala odzworowania *odbitki*, taka sama
    przysłona - no to skoro matryca mniejsza GO wyjdzie większa.

    OT:
    Nawet można to objaśnić na przykładzie używania hybrydy-hiperzooma :)
    Bierze ktoś takiego, patrzy na zdjęcie z lustrzanki, przymierza
    się do takiego samego kadru i patrzy - GO tak duża, ze "rozmycia"
    nie widać.
    Ale... ale zumuje... i o! - widać trochę rozmycia!
    No to gra. Tylko kadr nie gra. Coś mało ze środka wycięło.
    No to się oddalamy... oddalamy... i w końcu jest!
    Mamy "taki sam rozmiar obiektu" (na zdjęciu).
    Problem w tym, że GO znowu zrobiła się taka, że sięga daleeeeeko poza
    nieskończoność ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 59. Data: 2009-02-16 15:54:23
    Od: mt <t...@i...pl>

    Dariusz W. pisze:
    > Zobacz na:
    >
    > http://www.allegro.pl/item556114065_e_410_14_42
    > _idealny_bardzo_maly_przebieg.html
    >

    > Maly i lekki aparat z wysokiej jakosci kitem.

    To już chyba lepiej dołożyć 80 zł i kupić nowe e-420 z tym samym kitem.

    --
    marcin

  • 60. Data: 2009-02-16 19:05:53
    Od: d...@2...pl (Dariusz W.)

    Witaj !

    >To ju? chyba lepiej do?o?y? 80 z? i kupi? nowe e-420 z tym samym kitem.

    Mozna i tak.

    Dariusz W.

    Usun z e-mail znaki x.