  • 11. Data: 2012-03-10 15:32:47
    Temat: Re: programy niezrównolegliwalne
    Od: " " <f...@g...pl>

    z tego jeszcze dwa dodatkowe wnioski

    - zdaje sie ze jesli chodzi o paralelizowanie - wazna
    galezia zagadnienia jest paralelizowanie petli (mozna
    byc moze podzielic na paralelizowanie petli i reszte)

    - da sie (byc moze i tak z problemami) paralelizowac
    petle o charakterze przestrzennym - tj takie gdzie elementarna
    operacja nie zalezy od pozostalych operacji (np jak memcopy)
    a nie da sie tych z czasem gdzie operacja zalezy od stanu
    bedacego wynikiem poprzedniej operacji - i tez takie z 'ukrytym'
    czasem bo np wykonanie 100x operacji sharpness na obrazie nie
    musi byc puszczane w czasie ale iteracyjna nattura tego
    powoduje ze to jak petla z ukrytym czasem :/

  • 12. Data: 2012-03-10 15:36:07
    Temat: Re: [mt] programy niezrównolegliwalne
    Od: Edek Pienkowski <e...@g...com>

    Dnia Sat, 10 Mar 2012 02:51:55 -0800, Tomasz D napisal:

    > Poczytaj o prawie Amdahla. Robiłem na magisterkę program, który miał
    > zrównoleglić liczenie macierzy zawierającej całki i wyniki idealnie
    > wpisały się w to prawo.

    Prawo Amdalha wyznacza górną granicę, w praktyce jest gorzej. Np
    przy zrównolegleniu na kilka wątków czeka się na wynik najwolniejszego.
    Jest też wiele innycz czynników w rodzaju latency/throughput.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Scalability

    Edek

  • 13. Data: 2012-03-10 15:39:15
    Od: Edek Pienkowski <e...@g...com>

    Dnia Sat, 10 Mar 2012 15:32:47 +0000, napisal:

    > - da sie (byc moze i tak z problemami) paralelizowac petle o charakterze
    > przestrzennym - tj takie gdzie elementarna operacja nie zalezy od
    > pozostalych operacji (np jak memcopy)

    Co chciałbyć zyskać paralelizując memcpy? Od tego jest hardware i
    wielokanałowy RAM, nie przeskoczysz nic za pomocą CPU.

    Edek

  • 14. Data: 2012-03-10 15:42:51
    Od: " " <f...@g...pl>

    Edek Pienkowski <e...@g...com> napisał(a):

    > To jeszcze nic. Znam takich wcale niby nie początkujących, którzy z
    > z zaskoczeniem obserwują, że po przepisaniu na wątki ich program
    > wykrzacza się 16 razy szybciej.

    tak czy owak wydaje sie ze zrownoleglanie 'is a must' *

    bo jesli przyspieszac programy, nie przez zrownoleglanie
    (wiele jednostek wykonawczych rownolegle) to jak ?

    * co prawda jest kilka sposobow zrownoleglania i jak
    dla mnie wiele watkow i bariery przed kolizjami nie jest
    konicznie najlepszy (alternatywy to np multipotokowy procesor
    zrownoleglajacy kod w drobnej skali na jednym procku,
    rozbudowane komendy procka w ciscowym stylu, albo 'matryce
    obliczeniowe' - te 3 alternatywy maja swoje zalety nad
    skomplikowanym zabezpieczniaem i puszczaniem watkow)

  • 15. Data: 2012-03-10 15:55:11
    Od: " " <f...@g...pl>

    Edek Pienkowski <e...@g...com> napisał(a):

    > Co chciałbyć zyskać paralelizując memcpy? Od tego jest hardware i
    > wielokanałowy RAM, nie przeskoczysz nic za pomocą CPU.

    wszystko jedno czy w cpu czy w jakims innym kawalku hardware

    nie slyszalem o tym, jest juz cos takiego? w kazdym razie
    od dawna uwazam ze cos takiego powinno byc zrobione

    podobnie jak to ze powinno byc wiecej rejestrow w
    procesorze (rejestrow jest za malo), powino byc tak duzo by
    wiekszosc lokalnej roboty dalo sie robic na rejestrach
    bez dlubania na stosie, ew chyba ze jakas powazna akceleracja
    stosu ale rejestry chyba lepsze

  • 16. Data: 2012-03-10 16:31:10
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 10.03.2012 16:39, Edek Pienkowski wrote:

    > Co chciałbyć zyskać paralelizując memcpy?
    Akurat jak to ostatnio testowałem dwa lata temu to zrównoleglanie
    memset, czy memcpy dawało bardzo ciekawe efekty o ile drugi procesor nie
    był obciążony.

    > Od tego jest hardware i
    > wielokanałowy RAM, nie przeskoczysz nic za pomocą CPU.
    I dlatego w dzisiejszym sprzęcie używa się często implementacji na SSE a
    nie DMA?

    Michoo

  • 17. Data: 2012-03-10 16:45:12
    Od: Edek Pienkowski <e...@g...com>

    Dnia Sat, 10 Mar 2012 17:31:10 +0100, Michoo napisal:

    > Akurat jak to ostatnio testowałem dwa lata temu to zrównoleglanie
    > memset, czy memcpy dawało bardzo ciekawe efekty o ile drugi procesor nie
    > był obciążony.

    Podałbyś szczegóły? Jestem w stanie sobie wyobrazić, że memset czy memcpy
    kończy się gdy cache jest full danych i transfer jest później. Wiadomo,
    że cache jest czasami "per-core".

    > I dlatego w dzisiejszym sprzęcie używa się często implementacji na SSE a
    > nie DMA?

    Nie dość, że SSE to w nowym glibc zamiast po rosnących adresach to po
    malejących. Ale powodem było spowolnienie, pipeline i7 się krztusił
    przy rosnących. Jakoś procki nie są optymalizowane pod kopiowanie.

    A z DMA to nie rozumiem o co chodzi. DMA jest dla hardware (np. GPU),
    po co transferować dane dwa razy GPU->CPU->RAM jak można raz GPU->RAM.
    Rozumiem, że chciałbyś mieć w CPU DMA read/store/write, ale nie widzę
    sensu, i tak procki są mocno memory bound i bez tego.

    Edek

  • 18. Data: 2012-03-10 16:48:27
    Od: A.L. <l...@a...com>

    He, he.... Dobre!

    A.L.

  • 19. Data: 2012-03-11 07:18:53
    Od: " " <f...@g...pl>

    Maciej Sobczak <s...@g...com> napisał(a):

    > Samolot leci z Warszawy do Nowego Yorku 6 godzin (czy ile tam).
    > Dasz rad=EA to zr=F3wnolegli=E6 maj=B1c do dyspozycji np. N=3D6 samolot=F3w=
    > ? :-)

    nalezaloby przemontowac silniki i baki oraz wzmocnic obudowe
    + ew wydluzyc korpus by zwiekszyc powierzchnie nosna

  • 20. Data: 2012-03-20 07:23:06
    Od: "Artur M. Piwko" <m...@b...pl>

    In the darkest hour on Sat, 10 Mar 2012 08:55:29 +0000 (UTC),
    fir <f...@g...pl> screamed:
    > czy występują programy niezrównolegliwalne?

    Kalkulatory hashów typu MDn/SHA, itp.

    --
    [ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:232B ]
    [ 08:22:28 user up 13113 days, 20:17, 1 user, load average: 0.86, 0.95, 0.87 ]

    If dolphins are so smart, why did Flipper work for television?