  • Data: 2016-09-06 14:40:40
    Temat: Re: mrowiące laptopy
    Od: TurboPascal <t...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 6 września 2016 12:31:52 użytkownik Adam Wysocki napisał:

    > Uzasadnij?

    Kondensatory w filtrze przeciwzakłóc. mają zazwyczaj tolerancję +/-20%, więc
    prawidłowa odpowiedź to:
    połowa napięcia zasilania +/-20%, czyli dla 230V to zakres 92..138V.

    Kond. w filtrze mają pojemność kilka - kilkanaście nF. Patrząc bardziej teoretycznie
    - mamy do czynienia
    ze źródłem napięcia przemienn. (ok. 115V) o wysokiej impedancji wn. (dla 50Hz to
    nawet kilkaset k?).
    Rezystancja ciała ludzkiego jest określana jako ok. 1k?. Po dotknięciu tworzy się
    dzielnik - napięcie
    na częściach metalowych spada do kilku/kilkunastu woltów i rzeczywiście przez
    wrażliwsze części ciała
    może być odczuwane jako mrowienie. Sam pamiętam, jak dawno temu mierzyłem napięcie 9
    woltowych baterii
    9F22/9F25 językiem - mocniejsze szczypanie (ale w dalszym ciągu bardzo delikatne)
    świadczyło o lepszej
    przydatności.

    W dniu 6 września 2016 użytkownik Robert Wańkowski napisał:
    > Ja zmierzyłem ~100V.

    Do pomiaru należy użyć woltomierza o wysokiej rezyst. wn. - np. miernik UM3B (1k?/V
    na zakresie
    300V) da zaniżone wartości.