    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: minister walczy z .. pralkami
    Date: Mon, 1 Aug 2011 12:31:36 +0200

    Dnia Mon, 1 Aug 2011 11:23:08 +0200, Sylwester Łazar napisał(a):
    > Pomnóż razy 10 i porównaj czy kupisz samochód za 3000$ nowy!

    raczej 20, a nawet 22.8 w 1913
    http://data.bls.gov/cgi-bin/cpicalc.pl?cost1=1000.00
    &year1=1913&year2=2011

    A potem przyszla wojna i wszystko sie zmienilo :-)

    Powtarzajac za wiki:
    The standard 4-seat open tourer of 1909 cost $850 (equivalent to $20,709
    today), when competing cars often cost $2,000-$3,000.
    in 1913, the price dropped to $550 (equivalent to $12,181 today), and $440
    in 1915 (equivalent to $9,521 today). Sales were 69,762 in 1911; 170,211 in
    1912; 202,667 in 1913; 308,162 in 1914; and 501,462 in 1915.
    In 1914, an assembly line worker could buy a Model T with four months' pay.

    By the 1920s, the price had fallen to $290 (equivalent to $3,289 today)
    because of increasing efficiencies of assembly line technique and volume. "

    Co az tak bardzo nie odbiega od dzisiejszych stosunkow za najtansze auto.

    > Jaki model?
    > Może tylko Sierra, ale to też FORD no i cena dużo wyższa, nawet po
    > przeliczeniu czegokolwiek.
    > Nikt nie powtórzył sukcesu FORDA i modelu T do dziś.
    > a) 15 mln sztuk

    Chodzilo mi raczej o utrzymanie sie w biznesie. Moze klient woli krotsze
    serie i lepiej nie robic 15 mln sztuk.
    P.S. VW trzaska Passata od 1973 roku, no ale teraz mamy juz 7 wersje.
    T z 1929 tez chyba byl inny niz ten z 1908 ?

    > b) cena <300 $
    > To, że teraz wozy mają inną blachę, światła, mocniejsze silniki i
    > "alufelgi",
    > to nie jest tylko zasługą producenta, tylko ogólnie rozwoju technologii.

    A takze tego ze klient woli wydac 8 miesieczna pensje na ladne,
    funkcjonalne i bezpieczne auto :-)

    Google cos znalazlo
    http://en.wikipedia.org/wiki/Dodge_v._Ford_Motor_Com
    pany
    http://en.wikipedia.org/wiki/Dodge

    Moze i nie wyprodukowali 15 mln jednego modelu, ale widac konkurowali
    skutecznie w dziedzinie produkcji - bo inaczej by nie mieli takiego
    sukcesu.

    > Jeżeli umiesz - to wyprodukuj - zawojujesz rynek.

    Troche sie to dzis skomplikowalo. Problem bardziej organizacyjno-finansowy,
    projekt zawsze mozna kupic :-)

    J.