  • Data: 2013-01-21 13:14:32
    Temat: Re: matryce CCD [wyklad goscinny III]
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 17 Jan 2013, "Paweł W." wrote:

    > Jak wygrzebałaś ten stary wykład???
    [...]
    > Manualna zmiana rozdzielczości - nie ma czegoś takiego.

    Jest, a nie dam głowy czy w którymś z tych wykładów nie jest
    wyłożone :) (rozumiem że idzie o artykuły Marka Lewandowskiego)

    > Kupujesz aparat z określoną ilością fotokomórek(pikseli).
    > Zmieniasz jedynie wielkość pliku wyjściowego - przy zmniejszeniu
    > wielkości obrazka wyjściowego, możesz pozbyć się części zakłóceń(szumu).

    Ale da się zrobić elektronicznie.
    Elektronicznie, w znaczeniu obróbki na matrycy (analogowej),
    a nie przetwarzania cyfrowego.
    Problem w tym, że *chyba* we współczesnych aparatach producenci się
    nie fatygują implementacją tej fukcjonalności w matrycy CCD, ale
    (w CCD, nie w CMOS) jak najbardziej technologicznie można "łączyć"
    piksele ze sobą na etapie zbierania światła.
    To jest krytyczne - idzie o elektryczne zwieranie pikseli, co
    powoduje, że ładunki sumowane są *przed* przesyłaniem po matrycy,
    a tym samym przed dodawaniem szumów z tym związanych.
    Szumy termiczne i inne szumy związane z samym istnieniem piksela
    spadają pierwiastek ze spadku liczby pikseli, tak jak przy
    konwersji rozdzielczości na wyjściu, ale pozostałe szumy, czyli
    związane z przesyłaniem i próbkowaniem, maleją liniowo, czyli
    bardziej.

    Szukać pod hasłem "pixel binning" :D (ewentualnie dodać "on chip",
    bo jakby marketoidzi nie przekręcili czegoś wzorem "stabilizacji
    elektronicznej" to by chorzy byli, i już widziałem gdzieś
    dyskusję takich napuszczonych na "binning" w Canonie 5D II).

    Utrudnieniem (które pewnie przesądza o niestosowaniu w sprzęcie
    powszechnego użytku) jest problem krzyżowania ścieżek które
    powinny "zwierać piksele" z powodu konieczności osobnego zbierania
    danych w trzech lub czterech kolorach.
    Najprościej więc stosować w "osobnokolorowych" kamerach 3xCDD.

    No i rzecz jasna takie cóś da się zrobić tylko w przeskalowaniu
    dokładnie w podwielokrotności pikseli, czyli sensownie dla 1/4,
    1/9 i tak dalej z liczby pikseli matrycy (1/2, 1/3 i tak
    dalej rozdzielczości).

    > Nie jestem pewien tylko, czy dzieje się to z automatu, przy każdym,
    > dowolnym przeskalowaniu w dół,

    Najlepiej nie dokładać szumów przed przeskalowaniem :) i tu jest
    pewien kłopot: jak zdjęcie jest już "JPG z aparatu", to szumy
    dokłada wyostrzanie (robione w aparacie).
    Aparat robiąc coś "w środku" może tego etapu uniknąć.

    Gdzie te czasy kiedy zdjęcia "prosto z aparatu" przynajmniej
    mogły być nie degradowane w środku :(
    (a teraz nawet RAW bywa "poprawiany")

    pzdr, Gotfryd