-
11. Data: 2011-08-12 11:48:20
Temat: Re: Re: luz na kole
Od: "OGONek~" <spamerzywszystkichkrajow@p#$^%$^&.sie>
Użytkownik "Hinek" <h...@o...pl> napisał w wiadomości
news:4e4501b6@news.home.net.pl...
>
> Użytkownik "doktorski" <d...@g...com> napisał
>>
>> Os kola podparta jest w lozyskach.
>> Tuleje dystansowe wchodzace w uszczelniacze maja za zadanie utrzymac lagi
>> w
>> odpowiedniej odleglosci od piasty/lozysk tak jak wewnetrzna tuleja
>> dystansowa > ma za zadanie otrzymywac lozyska w odpowiedniej odleglosci
>> wzgledem siebie.
>>
>>
> Popatrz się na jakiś rysunek i jeszcze raz to przeanalizuj.
> Lozyska sa unieruchomine na osi. Nakretka osi sciaga wszystkie elementy,
> czyli lozyska i tuleje dystansowe tak ze luz miedzy osia a lozyskami
> jest nieistotny. Ten luz ma tylko znaczenie montazowe. Nie ma
> wplywu na luz kola po montazu.
Oczywiście że Doktorek nam tu bajki opowiada :-)
Sa przeważnie 3 tuleje - 2 zewnetrzne i jedna wewnętrzna pomiędzy bieżniami
wewnętrznymi łożysk. Jak to wszystko ośką ściśniesz to absolutnie łożyska na
oście nie pracują :-)
Pozdrawiam
--
OGONek~
-
12. Data: 2011-08-12 12:03:29
Temat: Re: luz na kole
Od: "Andrzej Salamon" <a...@o...pl>
Użytkownik "Hinek" <h...@o...pl> napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:4e450280$...@n...home.net.pl...
> Byc moze kupiles lozyska ze zwiekszonym luzem - takie sie tez produkuje.
> Do kol sie nie nadaja.
Kupiłem kpl z All Balls dedykowane do tego modelu moto, może jakiś wadliwy
egzemplarz się trafił,
bo nie mam za bardzo konceptu co jeszcze może być.
Pzdr
-
13. Data: 2011-08-12 19:18:03
Temat: Re: Re: luz na kole
Od: doktorski <d...@g...com>
On Friday, August 12, 2011 1:48:20 PM UTC+2, OGONek~ wrote:
> Oczywiście że Doktorek nam tu bajki opowiada :-)
Bo ja wiesz... Male dziecko mam i duzo bajek opowiadam...
> Sa przeważnie 3 tuleje - 2 zewnetrzne i jedna wewnętrzna pomiędzy bieżniami
> wewnętrznymi łożysk. Jak to wszystko ośką ściśniesz to absolutnie łożyska na
> oście nie pracują :-)
Ok. W takim razie ktory element ukladanki przenosi sily z opony, przez obrecz,
szprychy, piaste i lozyska na oske i lagi?
pzdr, dr
14/525
-
14. Data: 2011-08-12 20:18:26
Temat: Re: luz na kole
Od: zefir <z...@S...pl>
W dniu 12.08.2011 21:18, doktorski pisze:
> On Friday, August 12, 2011 1:48:20 PM UTC+2, OGONek~ wrote:
>
>> Oczywi?cie ?e Doktorek nam tu bajki opowiada :-)
> Bo ja wiesz... Male dziecko mam i duzo bajek opowiadam...
>
>> Sa przewa?nie 3 tuleje - 2 zewnetrzne i jedna wewnetrzna pomiedzy bie?niami
>> wewnetrznymi ?o?ysk. Jak to wszystko o?k? ?ci?niesz to absolutnie ?o?yska na
>> o?cie nie pracuj? :-)
> Ok. W takim razie ktory element ukladanki przenosi sily z opony, przez obrecz,
szprychy, piaste i lozyska na oske i lagi?
Siły są przenoszone z wewnętrznych bieżni łożysk przez tuleje dystansowe
na lagi. Ośka ma zadanie jedynie spinać całość i nie dopuszczać do
nadmiernego przesunięcia tulei względem wewnętrznych bieżni.
Nadmiernego, czy ześlizgnięcia się tulei z bieżni. Luz pomiędzy ośką a
łożyskami nie może być taki, żeby doprowadził do rozszczelnienia
simmeringów, czy może być całkiem spory.
To wszystko powyżej IMHO, bo ze mnie jest mechanik jak z koziej dupy
trąbka, ale parę razy zdarzało mi się wymieniać łożyska w enduro.
--
pzdr.
zefir
-
15. Data: 2011-08-12 20:20:14
Temat: Re: luz na kole
Od: zefir <z...@S...pl>
W dniu 12.08.2011 14:03, Andrzej Salamon pisze:
> Użytkownik "Hinek" <h...@o...pl> napisał w wiadomości grup
> dyskusyjnych:4e450280$...@n...home.net.pl...
>> Byc moze kupiles lozyska ze zwiekszonym luzem - takie sie tez
>> produkuje. Do kol sie nie nadaja.
>
> Kupiłem kpl z All Balls dedykowane do tego modelu moto, może jakiś
> wadliwy egzemplarz się trafił,
> bo nie mam za bardzo konceptu co jeszcze może być.
Z tymi Allballsami jest taka sytuacja, że ta firma nie produkuje łożysk
tylko kompletuje zestawy z tego, co im się pod rękę nawinie. Możesz
trafić markowe, a możesz trafić badziewną chińszczyznę.
--
pzdr.
zefir
-
16. Data: 2011-08-12 20:26:51
Temat: Re: luz na kole
Od: Jacot <j...@m...pl>
"Hinek" <h...@o...pl> wrote:
>lozyska ze zwiekszonym luzem sa uzywane w miejscach narazonych
>wysoka temperature.
zwykle wiaze sie to z wiekszym wciskiem montazowym.
We wspolczesnych motocyklach pewnie wiele mnie jeszcze zaskoczy alem
jeszcze nie spotkal. Os jest bez wcisku bo suwliwie, to jakiz by
musial byc wcisk zewnetrzny, hej...
--
Pozdrowionka
Jacot M10
http://www.junak.riders.pl
http://stokrotka.ath.cx
-
17. Data: 2011-08-12 21:28:46
Temat: Re: luz na kole
Od: Kuczu <q...@g...com>
W dniu 2011-08-12 22:18, zefir pisze:
> Siły są przenoszone z wewnętrznych bieżni łożysk przez tuleje dystansowe
> na lagi. Ośka ma zadanie jedynie spinać całość i nie dopuszczać do
> nadmiernego przesunięcia tulei względem wewnętrznych bieżni.
> Nadmiernego, czy ześlizgnięcia się tulei z bieżni. Luz pomiędzy ośką a
> łożyskami nie może być taki, żeby doprowadził do rozszczelnienia
> simmeringów, czy może być całkiem spory.
Sorry ale ROTFL.
--
Kuczu
LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !!
Harley Davidson FXR-C + Buell XB12X
-
18. Data: 2011-08-12 21:32:39
Temat: Re: luz na kole
Od: Kuczu <q...@g...com>
W dniu 2011-08-12 13:48, OGONek~ pisze:
> Sa przeważnie 3 tuleje - 2 zewnetrzne i jedna wewnętrzna pomiędzy bieżniami
> wewnętrznymi łożysk. Jak to wszystko ośką ściśniesz to absolutnie łożyska na
> oście nie pracują :-)
Wszystkim ktorzy twierdza ze oska sluzy spinaniu lag aby sie nie
rozjechaly zycze powodzenia.
Sorry ale takich debilizmow to nie czytalem od lat. Generalnie mega ROTFL.
--
Kuczu
LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !!
Harley Davidson FXR-C + Buell XB12X
-
19. Data: 2011-08-12 21:58:08
Temat: Re: luz na kole
Od: zefir <z...@S...pl>
W dniu 12.08.2011 23:28, Kuczu pisze:
> W dniu 2011-08-12 22:18, zefir pisze:
>
>> Siły są przenoszone z wewnętrznych bieżni łożysk przez tuleje dystansowe
>> na lagi. Ośka ma zadanie jedynie spinać całość i nie dopuszczać do
>> nadmiernego przesunięcia tulei względem wewnętrznych bieżni.
>> Nadmiernego, czy ześlizgnięcia się tulei z bieżni. Luz pomiędzy ośką a
>> łożyskami nie może być taki, żeby doprowadził do rozszczelnienia
>> simmeringów, czy może być całkiem spory.
>
> Sorry ale ROTFL.
Ty mi tu nie rotfluj, tylko napisz po ludzku. Z mojego marnego
doświadczenia wynika, że pomiędzy ośką a bieżniami wewnętrznymi łożysk
zawsze jest luz, nawet z nowymi łożyskami i bez śladów zużycia ośki. Po
skręceniu całości koło nie ma luzu do momentu zajechania łożysk, kiedy
bieżnia wewnętrzna może się przekręcać w płaszczyźnie względem bieżni
zewnętrznej. Ośka przenosi siły pionowe działające na koło, ale jeśli
pomiędzy ośką a łożyskiem jest luz, to siły działające pod innym kątem
przenoszone są przez łożyska na tuleje. Nie jest tak?
--
pzdr.
zefir
-
20. Data: 2011-08-13 06:55:06
Temat: Re: luz na kole
Od: Kuczu <q...@g...com>
W dniu 2011-08-12 23:58, zefir pisze:
> Ty mi tu nie rotfluj, tylko napisz po ludzku. Z mojego marnego
> doświadczenia wynika, że pomiędzy ośką a bieżniami wewnętrznymi łożysk
> zawsze jest luz, nawet z nowymi łożyskami i bez śladów zużycia ośki. Po
> skręceniu całości koło nie ma luzu do momentu zajechania łożysk, kiedy
> bieżnia wewnętrzna może się przekręcać w płaszczyźnie względem bieżni
> zewnętrznej. Ośka przenosi siły pionowe działające na koło, ale jeśli
> pomiędzy ośką a łożyskiem jest luz, to siły działające pod innym kątem
> przenoszone są przez łożyska na tuleje. Nie jest tak?
>
Os w lozyskach kola jest pasowana suwliwie. Oczywiscie ze bedzie to
powodowac pewien, zasadniczo minimalny i pomijalny luz pomiedzy
lozyskiem i osia. Zwlaszcza ze, zgodnie z zasadami, walek ma zawsze
srednice lekko obnizona a lozysko powiekszona wewnetrzna srednice. To
sie nazywa pasowanie. Jednak to os przenosi wiekszosc sil i naprezen
pomiedzy kolem a zawieszeniem i reszta motocykla. Tuleje sa istotne dla
prawidlowej geometrii zawieszenia jednak to na osi spoczywa masa
motocykla. Nie rozumiem na czym ma polegac "przekrecanie sie" biezni w
plaszczyznie. Prawidlowo dobrane lozysko nigdy nie bedzie mialo
nadmiernego luzu pomiedzy bieznia wewnetrzna a prosta i trzymajaca
wymiary osia.
Do watkotworcy: Jesli kolo wykazuje luz poosiowy oznacza to iz calosc
nie zostala prawidlowo zmontowana lub tez lozyska ktore kupiles sa
produkcji chinskiej i nie trzymaja absolutnie wymiarow.
--
Kuczu
LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !!
Harley Davidson FXR-C + Buell XB12X