  • 21. Data: 2011-01-31 13:04:24
    Temat: Re: [press] litr paliwa po 1,14PLN
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 31 Jan 2011 12:35:32 +0100, Andrzej Ława wrote:
    >>> http://wyborcza.pl/1,75476,6824074,LIST__Loch_Ness_p
    elne_metanolu.html

    >Raczej dziennikarze pominęli parę istotnych szczegółów - typu
    >konieczność doprowadzenia dość znacznej energii wyprodukowania tego
    >syntetycznego paliwa z CO2.

    Dziennikarze jak to dziennikarze - tumanisci i na nauce sie nie znaja.
    Ale czemu pan profesorek tez sie nie zna ? I kto mu dal magistra.

    A badania jak najbardziej kontynuowac trzeba, tylko w kierunku uzycia
    swiatla slonecznego.

    J.

  • 22. Data: 2011-01-31 14:23:40
    Od: Andrzej Ława <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 31.01.2011 13:04, J.F. pisze:

    > Dziennikarze jak to dziennikarze - tumanisci i na nauce sie nie znaja.
    > Ale czemu pan profesorek tez sie nie zna ? I kto mu dal magistra.

    A skąd takie twierdzenie, że się nie zna?

    Pamiętaj, że paliwa płynne to nie tylko źródło energii ale także forma
    magazynowania energii. Jeśli udałoby się uzyskać sprawność energetyczną
    takiej syntezy na poziomie produkcji i ładowania akumulatorów - przy
    braku ich wad (masa, trwałość itepe) to i tak byłby to niezły krok do
    przodu.

    > A badania jak najbardziej kontynuowac trzeba, tylko w kierunku uzycia
    > swiatla slonecznego.

    Tylko IMHO jeśli już to raczej nie w postaci ogniw fotowoltaicznych,
    tylko zwierciadeł i przetwornic termicznych.

  • 23. Data: 2011-02-02 17:56:40
    Temat: Re: litr paliwa po 1,14PLN
    Od: Olleo <o...@t...pl>

    > Źle liczysz, bo akcyza jest kwotowa, a nie procentowa.
    > Skoro dziś kosztuje (jak wychodzi z tego rachunku) prawie 2 za litr, to
    > 1,14+2=3,14+23% vat=coś koło 3,8 zł.

    A ktora akcyze przyjales? Za noPb? ON? Czy moze LPG?
    --
    Olleo

  • 24. Data: 2011-02-02 17:59:02
    Od: Olleo <o...@t...pl>

    > Eeeeeeetam, walnie się odpowiednio dostosowaną akcyzę, pośrednicy
    > podkręcą marże i nowe paliwo będzie może z 10% tańsze.

    Wydaje mi sie, ze moznaby sprobowac taka akcyze wowczas zaskarzyc,
    jako ze nie byloby to paliwo kopalne (a wiec ograniczone zasoby), ani
    szkodliwe dla srodowiska (emisja zdaje sie tylko pary wodnej). VAT i
    podatek drogowy moga doliczyc. Nawet jesli bedzie kosztowac 3zl/litr,
    to mi i tak sie podoba taka idea - chociazby ze wzgledu na wspomniany
    koniec dominacji pewnych krajow w kwestii paliw. Wyobraz sobie koniec
    gospodarki Rosji, panstw bliskiego wschodu oraz poludniowej ameryki.
    Takze USA mialyby spore klopoty.
    --
    Olleo

  • 25. Data: 2011-02-02 19:04:31
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 2 Feb 2011 08:59:02 -0800 (PST), Olleo wrote:

    >Wydaje mi sie, ze moznaby sprobowac taka akcyze wowczas zaskarzyc,
    >jako ze nie byloby to paliwo kopalne (a wiec ograniczone zasoby), ani
    >szkodliwe dla srodowiska (emisja zdaje sie tylko pary wodnej)

    To zaskarz akcyze na wodke :-)

    >VAT i podatek drogowy moga doliczyc.

    Zlikwiduja akcyze, zaloza taksometr :-)

    >Nawet jesli bedzie kosztowac 3zl/litr,
    >to mi i tak sie podoba taka idea - chociazby ze wzgledu na wspomniany
    >koniec dominacji pewnych krajow w kwestii paliw. Wyobraz sobie koniec
    >gospodarki Rosji,

    I co wtedy bedzie - trzecia wojna swiatowa ? :-)

    Oczywiscie odsuniecie widma konca ropy jest cenne dla calej ludzkosci.
    Tak nawiasem mowiac to coraz czesciej sie slyszy o spodziewanych
    brakach - chocby cynk.

    >panstw bliskiego wschodu oraz poludniowej ameryki.
    >Takze USA mialyby spore klopoty.

    USA jest importerem. Uciesza sie, moze poza paroma magnatami.

    J.

  • 26. Data: 2011-02-02 20:31:23
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

> [...]

    > Ale czemu pan profesorek tez sie nie zna ? I kto mu dal magistra.
    >
    > A badania jak najbardziej kontynuowac trzeba, tylko w kierunku uzycia

    O, znalazłem to pod hasłem "sztuczna fotosynteza".

    Działać działa, ale problem polega na tym, że działa tylko w głębokim
    ultrafiolecie. Trochę zbyt mało energetyczne fotony docierają na
    powierzchnię, żeby to działało "na słońce" ;)

    Ale cóż - pewien możliwy kierunek jest, pozostają drobne bariery
    technologiczne ;) W sumie pierwsze nadprzewodniki wymagały temperatury
    na poziomie pojedynczych kelwinów, a nowszym wystarcza już temperatura
    ciekłego azotu.

    Może da się troszkę zmodyfikować ten proces, żeby działał na światło
    widzialne?

    Inna droga to bioinżynieria - skoro roślinki potrafią sobie łapać CO2 i
    robić z niego węglowodory... a przynajmniej węglowodany ;) to może uda
    się coś w wyhodować, co by od razu metanol produkowało. A kombinować
    trzeba, bo inaczej trzeba by ciągnąć rurociąg z któregoś z księżyców
    jednego z gazowych olbrzymów (nie pamiętam, który z nich jest ponoć
    zalany oceanem węglowodorów).

  • 27. Data: 2011-02-02 20:45:37
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 02 Feb 2011 20:31:23 +0100, Andrzej Lawa wrote:

    >O, znalazłem to pod hasłem "sztuczna fotosynteza".
    >
    >Działać działa, ale problem polega na tym, że działa tylko w głębokim
    >ultrafiolecie.

    Dlatego trzeba kontynuowac.

    >Trochę zbyt mało energetyczne fotony docierają na
    >powierzchnię, żeby to działało "na słońce" ;)
    >Może da się troszkę zmodyfikować ten proces, żeby działał na światło
    >widzialne?

    Na pewno sie da. W koncu rosliny dzialaja :-)

    >Inna droga to bioinżynieria - skoro roślinki potrafią sobie łapać CO2 i
    >robić z niego węglowodory... a przynajmniej węglowodany ;) to może uda
    >się coś w wyhodować, co by od razu metanol produkowało.

    Nie ma sprawy - mysle ze weglowodany tez sa akceptowalne.

    >A kombinować
    >trzeba, bo inaczej trzeba by ciągnąć rurociąg z któregoś z księżyców
    >jednego z gazowych olbrzymów (nie pamiętam, który z nich jest ponoć
    >zalany oceanem węglowodorów).

    Wtedy pierwszy sie sprzeciwie, bo jeszcze trzeba druga rure z tlenem,
    no i podnosic Amsterdam.

    J.

  • 28. Data: 2011-02-02 22:52:24
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Olleo" <o...@t...pl> napisał w wiadomości
    d.googlegroups.com...
    > Źle liczysz, bo akcyza jest kwotowa, a nie procentowa.
    > Skoro dziś kosztuje (jak wychodzi z tego rachunku) prawie 2 za litr, to
    > 1,14+2=3,14+23% vat=coś koło 3,8 zł.

    >A ktora akcyze przyjales?

    Napisałem którą - "jak wychodzi z tego rachunku" czyli obliczeń przedpiszcy.

  • 29. Data: 2011-02-06 13:05:43
    Od: venioo <p...@o...eu>

    W dniu 2011-02-02 22:52, Cavallino pisze:
    > Użytkownik "Olleo" <o...@t...pl> napisał w wiadomości
    d.googlegroups.com...

    > Napisałem którą - "jak wychodzi z tego rachunku" czyli obliczeń
    > przedpiszcy.

    Fakt, mea culpa, bo przyjąłem tylko wskaźnik procentowy wyliczony w
    artykule. Ale ciekawe czy w ogole ta stawka kwotowa mialaby zastosowanie
    do tego nowego rodzaju paliwa. Jezeli nie, to pewnie szybko by
    nowelizacje wprowadzono :| Co i tak w dluzszej perspektywie czasowej
    spowodowaloby spadek cen paliw, bo Europa przestalaby byc uzalezniona od
    dostaw i cen kartelu OPEC.

    --
    venioo
    GG:198909

  • 30. Data: 2011-02-06 13:16:44
    Od: rzymo <r...@g...com>

    Chyba nie było: http://blogsilnika.blogspot.com/2011/01/borazan-nowe
    -paliwo.html
    .
    Konkluzja jest taka: "Wynika z niego, że z litra NH3BH3 można mieć 120
    gramów wodoru. Ta wartość maleje o połowę, gdy będzie wykorzystywało
    się tylko rozkład w niskich temperaturach (masowo 6% zamiast 12%). 93
    grosze będą dotyczyć 0,06 kg wodoru, czyli energii równej 7,2 MJ. 7,2
    MJ to z kolei odpowiednik 0,2 litra benzyny."