  • 1. Data: 2011-01-24 12:33:34
    Temat: [QT] licencja LGPL - wątpliwości
    Od: Szyk <s...@o...pl>

    Siemka

    Mam wątpliwości odnośnie licencji Qt LGPL w zastosowaniach komercyjnych.
    Interesuje mnie sprzedaż programu używającego zmodyfikowanej biblioteki
    Qt. Czy da się to zrobić w ramach licencji LGPL?

    Ja mam pomysł taki: Zmodyfikować bibliotekę Qt, udostępnić zmodyfikowaną
    wersję źródeł Qt na jakimś serwerze i sprzedać program razem z
    zmodyfikowaną biblioteką Qt.

    Jednak nie podoba mi się "udostępnianie na serwerze" zmienionej wersji
    Qt (z powodu kosztów). Dlatego mam pytanie, czy poniższy manewr był by
    legalny?

    Pomysł jest taki: Zmodyfikować bibliotekę Qt, nie udostępniać źródęł
    zmodyfikowanej biblioteki Qt, sprzedać program razem ze zmodyfikowaną Qt
    oraz razem z łatkami (z programu Patch) zawierające moje zmiany.

    z góry wielkie dzięki!!!
    Szyk

  • 2. Data: 2011-01-24 12:53:21
    Temat: Re: [QT] licencja LGPL - wątpliwości
    Od: "Robert Winkler" <w...@N...fm>

> [...]
    > zmodyfikowanej biblioteki Qt, sprzedać program razem ze zmodyfikowaną Qt
    > oraz razem z łatkami (z programu Patch) zawierające moje zmiany.

    Nokia publikuje źródła Qt na Gitorious.
    Załóż tam darmowe konto,
    wejdź na http://qt.gitorious.org/qt
    kliknij "Clone repository",
    utworzy ci to w ramach twoje konta pełną kopie źródeł Qt,
    to tej kopii wyślij swoje zmiany i zapomnij o sprawie.

    btw.
    Osobiście bardzie lubię Github
    ze względy na lepszą prezentacje powiązań
    między głównym repozytorium a jego klonami,
    ale z tym też można pracować.
    --
    ____________
    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2011-01-24 15:52:31
    Temat: Re: licencja LGPL - wątpliwości
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Jan 24, 12:33 pm, Szyk <s...@o...pl> wrote:
> [...]
    > Interesuje mnie sprzedaż programu używającego zmodyfikowanej biblioteki
    > Qt. Czy da się to zrobić w ramach licencji LGPL?

    Oczywiście. Musisz tylko udostępnić zmodyfikowaną bibliotekę na LGPL.

> [...]
    >
    > Jednak nie podoba mi się "udostępnianie na serwerze" zmienionej wersji
    > Qt (z powodu kosztów). Dlatego mam pytanie, czy poniższy manewr był by

    Nie na żadnego obowiązku udostępniania na serwerze. Przeczytaj
    licencję.

    > Pomysł jest taki: Zmodyfikować bibliotekę Qt, nie udostępniać źródęł
    > zmodyfikowanej biblioteki Qt, sprzedać program razem ze zmodyfikowaną Qt
    > oraz razem z łatkami (z programu Patch) zawierające moje zmiany.

    Normalnie nie jest to legalne, jeśli rozpowszechniasz kod GPL to
    musisz udostępnić kod.

    Jeśli nie chcesz rozpowszechniać kodu źródłowego Twojej zmodyfikowanej
    biblioteki razem z programem (dlaczego?), to możesz załączyć do wersji
    binarnej "pisemną ofertę" udostępnienia tego kodu na życzenie, zgodnie
    z art. 6 GPL punkty b i c.

  • 4. Data: 2011-01-24 17:46:59
    Od: Szyk <s...@o...pl>

    > Normalnie nie jest to legalne, jeśli rozpowszechniasz kod GPL to
    > musisz udostępnić kod.

    Zwróciłeś uwagę, że ja chciałem razem z binarką rozprowadzać łatki?
    Pytam czy to nie jest wystarczające?

    > Jeśli nie chcesz rozpowszechniać kodu źródłowego Twojej zmodyfikowanej
    > biblioteki razem z programem (dlaczego?)

    Ze względu na objętość chciałem dodawać same łatki.

    > , to możesz załączyć do wersji
    > binarnej "pisemną ofertę" udostępnienia tego kodu na życzenie, zgodnie
    > z art. 6 GPL punkty b i c.

    O to już coś! Dzięki! Tylko czy zwróciłeś uwagę, że ja pytałem o LGPL?

  • 5. Data: 2011-01-24 17:52:11
    Od: Szyk <s...@o...pl>

> [...]
    > utworzy ci to w ramach twoje konta pełną kopie źródeł Qt,
    > to tej kopii wyślij swoje zmiany i zapomnij o sprawie.

    Tak to jest skuteczny pomysł! Dzięki! Tylko ja już się bawiłem z
    gitorious i odpadłem gdy zażądał klucza SHA (?!?). Przydało by się
    jakieś kompletne howto jak zgłosić swoją poprawkę na gitorious.

  • 6. Data: 2011-01-24 18:51:37
    Od: "Robert Winkler" <n...@n...org>

    > Tak to jest skuteczny pomysł! Dzięki! Tylko ja już się bawiłem z gitorious
    > i odpadłem gdy zażądał klucza SHA (?!?). Przydało by się jakieś kompletne
    > howto jak zgłosić swoją poprawkę na gitorious.

    Chyba nie chodziło o SHA tylko o SSH.
    Podejżewam że korzystasz z Windows gdyż pod linuxem
    z całą pewnością byś już posiadał odpowiedni klucz,
    choćby tylko aby połączyś sie jakąs inną maszyną czymś bezpieczniejszym niż
    telnet.
    W przypadku Windows skorzystaj z programu PuTTY
    znajduje się w nim generator kluczy o nazwie PuTTYgen.
    Wygeneruje on dla ciebie pare kluczy, publiczny i prywatny,
    oraz pozwoli zabezpieczyć klucz prywatny hasłem.
    Wyświetli też klucz publiczny w postaci akceptowanej przez Gitorious i
    Github
    Klucz publiczny wygląda mniej więcej tak:
    ssh-rsa AAAAB3NzaC1yc2EAAAABJQAAAIB3vEyJANcH2CyUcHdMqASb
    F+chIDHCEaLqocqX35Rc5ge2sQ3N8KfE/ELpOKTZwazTscKZ4fEf
    vKUnEv
    IpfKYKvbmjiMQqYorD9l15di0anafojphlqAmviOLUBpUFR/YcQj
    wJfrMcps
    GHTdLI8oQ95EifKwpue/UoCIs4s37YMw== t...@a...email
    Klucza takiej postaci spodziewa się Gitorious
    ______
    Pozdrawiam
    Robert Winkler

  • 7. Data: 2011-01-24 19:16:05
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 24/01/2011 17:46, Szyk wrote:

    > Zwróciłeś uwagę, że ja chciałem razem z binarką rozprowadzać łatki?
    > Pytam czy to nie jest wystarczające?

    Nie jest. Jeśli rozpowszechniasz kod licencjonowany na LGPL, to musisz
    udostępnić źródła wszystkiego: jeśli dokonałeś zmian, to musisz
    udostępnić zarówno kod źródłowy oryginału, jak i Twoich zmian (które
    musisz również licencjonować na LGPL lub GPL). Udostępnianie może w
    szczególności mieć postać "pisemnej oferty".

    > Ze względu na objętość chciałem dodawać same łatki.

    Nie masz obowiązku rozprowadzać źródeł z każdym egzemplarzem produktu.

    Jak w ogóle zamierzałeś swój program sprzedawać?

    > O to już coś! Dzięki! Tylko czy zwróciłeś uwagę, że ja pytałem o LGPL?

    Nie napisałeś która wersja :) LGPL 3 odwołuje się do GPL 3, LGPL 2 ma to
    w punkcie 6c:

    [...]
    Also, you must do one of these things:

    a) Accompany the work with the complete corresponding machine-readable
    source code for the Library including whatever changes were used in the work
    [...]
    c) Accompany the work with a written offer, valid for at least three
    years, to give the same user the materials specified in Subsection 6a,
    above, for a charge no more than the cost of performing this distribution.

  • 8. Data: 2011-01-25 11:07:37
    Od: dobrov <d...@i...pl>

    W dniu 2011-01-24 20:16, Andrzej Jarzabek pisze:

    > a) Accompany the work with the complete corresponding machine-readable source
    > code for the Library including whatever changes were used in the work
    > [...]

    Tak mi się nasunęło spontanicznie:
    Czy ten machine-readable source code to nie może być całkiem legalnie kod
    kompletnie zakrzaczony jakimś zaciemniaczem kodu? Można by nawet to zakrzaczenie
    dopisać do loga jako naszą modyfikację oryginału :)

  • 9. Data: 2011-01-25 11:34:38
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 25.01.2011 12:07, dobrov pisze:

> [...]
    > kod kompletnie zakrzaczony jakimś zaciemniaczem kodu? Można by nawet to
    > zakrzaczenie dopisać do loga jako naszą modyfikację oryginału :)
    A po co i dlaczego?

    Dostajesz większość kodu za w zamian za to, że udostępnisz swoje
    poprawki i cały czas kombinujesz jak tu to obejść?

    Jak ktoś zamawia od Ciebie program z pełnym przeniesieniem praw to też
    kod dajesz zaobfuscowany i liczysz sobie to jako dodatkowy czas pracy?

    Michoo

  • 10. Data: 2011-01-25 12:53:06
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Jan 25, 11:07 am, dobrov <d...@i...pl> wrote:

> [...]
    > kompletnie zakrzaczony jakimś zaciemniaczem kodu? Można by nawet to zakrzaczenie
    > dopisać do loga jako naszą modyfikację oryginału :)

    To zależy, jak sąd zinterpretuje definicję typu:
    '"Source code" for a work means the preferred form of the work for
    making modifications to it.'

    Standardowo zastrzegając, że IANAL, nie udzielam porad prawnych, nie
    biorę odpowiedzialności za skutki postępowania zgodnie z wyrażonym
    przez mnie opiniami itd. itd., to wydaje mi się, że przy interpretacji
    tego terminu sąd mógłby wziąć pod uwagę intencję wyrażoną w preambule
    do (L)GPL:

    "[...] the GNU General Public Licenses are intended to guarantee your
    freedom to share and change free software--to make sure the software
    is free for all its users.
    [...]
    When we speak of free software, we are referring to freedom of use,
    not price. Our General Public Licenses are designed to make sure [...]
    that you can change the software and use pieces of it in new free
    programs; [...]"

    Potrafię sobie wyobrazić, że sąd w takiej sytuacji uzna, że celem
    wymogu dostarczania kodu źródłowego jest praktyczne umożliwienie
    dokonywania zmian (bo teoretycznie kod wynikowy też można zmieniać) i
    w świetle tego obfuscated code powstały przez celowe obfuscowanie
    właściwego kodu źródłowego nie można uznać za "preferred form [...]
    for making modifications." (poparte zeznaniem rzeczoznawcy, który
    potwierdzi, że z punktu widzenia osoby dokonującej zmian nie byłby on
    "preferred form").

    Weź pod uwagę, że z prawnego punktu widzenia nie ma większego
    znaczenia, czy ten obfuscowany kod jest faktycznie programem wyrażonym
    w języku programowania takim jak Java czy C.