  • 11. Data: 2009-01-20 18:00:51
    Temat: Re: lampowe stereo
    Od: Tomasz Szczesniak <t...@p...com.pl>

    Dnia Mon, 19 Jan 2009 23:43:08 +0000 (UTC) na fali pl.misc.elektronika
    stacja Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> nadala:

    > Na tranzystorach wszystko mniejsze, więc to argument taki sobie.
    > Radia z lampowym dekoderem słuchałem, a takiego co to miał dekoder
    > jako opcję, nawet nie widziałem z bliska.

    Może i taki sobie, ale prawdziwy. W latach, gdy stereo sie pojawiało
    tranzystory z pasmem audio radziły sobie świetnie, więc i były w takich
    zastosowaniach używane.
    Owszem, były firmy które produkowały lampowe dekodery audio, ale to była
    rzaczej rzadkość z tego co widzę[1]. Praktycznie wszystkie radia lampowe
    stereo miały dekoder wkładany jako opcję, z bardzo prostego powodu -
    emisja stereo była z początku rzadko spotykana, dekoder drogi, radio
    stereo też, więc była to metoda na obniżenie ceny - kto nie miał
    potrzeby nie kupował dekodera.

    > Są takie rzeczy na niebie i ziemi, o których się filozofom nie śniło.
    > Tu mamy jedną z nich: http://ixbtlabs.com/articles2/aopentube/index.html

    A to znany patent na wyciągnięcie kasy od frajerów. Ciekawe, czy sygnał
    przechodzi przez lampę, czy ona tylko świeci :)

    [1] Wszystkie moje opinie dotycza Europy, radyj z USA, zwłaszcza tak
    późnych prawie nie znam.

    --
    Tomasz Szczesniak

    t...@s...pl
    FIDO: 2:480/127.134 HYDEPARK moderator
    http://www.stareradia.pl - wszystko o przedwojennej radiotechnice

  • 12. Data: 2009-01-20 18:47:16
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Tomasz Szczesniak napisał:

    > Może i taki sobie, ale prawdziwy. W latach, gdy stereo sie pojawiało
    > tranzystory z pasmem audio radziły sobie świetnie, więc i były w takich
    > zastosowaniach używane.

    Prawdziwy może być powyższy opis rzeczywistości, ale argument (za tym,
    by dekoder był tranzystorowy, a wszystko inne lampowe) nadal kiepski.
    Pasmo audio to nie tylko dekoder, a i z innymi częstotliwościami też
    by sobie tranzystor poradził.

> [...]
    > emisja stereo była z początku rzadko spotykana, dekoder drogi, radio
    > stereo też, więc była to metoda na obniżenie ceny - kto nie miał

    To znaczy jak, w skrzynce był dwukanałowy wzmacniacz audio, przez który
    można było sobie płyt posłuchać, a radio w nim było mono? Przyznam, że
    czegoś takiego nie widziałem. Natomiast lampowe radio stereo widziałem
    (i słyszałem). Jakieś niemieckie, Telefunken czy coś.

    A jak wytłumczyć fakt, że w lampowych radiach często były tranzystorowe
    dekodery? Ja sobie to racjonalizuję teorią Starych Sprawdzonych Sposobów.
    Tradycja -- mówiąc inaczej. We fabryce inżyniery znały się na lampach,
    no to trzaskali cały czas lampowe. No i znali się na radiach, ale na
    jakimś stereo, to już niekoniecznie. Zdublować wzmacniacz, to jeszcze
    potrafili. Ale od tego stereo, to był już jakiś Nowy, co umiał na
    tranzystorach. Albo po prostu umiał "zaadaptować" dekoder z innego,
    tranzystorowego radia (może nawet "zaadoptować" będzie tu lepszym słowem).

    --
    Jarek

  • 13. Data: 2009-01-20 20:24:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jarosław Sokołowski" <j...@l...waw.pl> napisał w
    wiadomości news:slrngnc71j.h4b.jaros@falcon.lasek.waw.pl...
> [...]
    > innego,
    > tranzystorowego radia (może nawet "zaadoptować" będzie tu lepszym

    Hm .. patrzac na daty .. czy nie bylo to zaadoptowanie ukladu
    lampowego na tranzystory ?

    Byly czasy gdy tranzystowy mialy kiepskie parametry. Nie nadawaly
    sie na wzmacniacz mocy, ani na glowice.
    Za to dobry dekoder wymagal kilku lamp ..

    J.

  • 14. Data: 2009-01-20 20:45:20
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Hm .. patrzac na daty .. czy nie bylo to zaadoptowanie ukladu
    > lampowego na tranzystory ?

    Chyba nie. Przynajmniej nie zawsze. Mam na myśli sprzęt produkowany
    w PRL. Pamiętam przynajmniej jedno takie lampowo-tranzystorowe radio,
    w którym wszystko co na lampach, było żywcem wzięte ze wcześniejszych
    konstrukcji. A do tego doklejone, jako implanty, płytki z tranzystorami.
    Tranzystorowy był na pewno dekoder, ale może coś jeszcze. W ogóle było
    tak, aż po schyłek lat '70, że wszystko co na lampach, było (w Polsce)
    tańsze. Był nawet w tej dekadzie kilkuletni okres, w krórym byliśmy
    największym na świecie producentem lamp elektronowych.

    > Byly czasy gdy tranzystowy mialy kiepskie parametry. Nie nadawaly
    > sie na wzmacniacz mocy, ani na glowice.
    > Za to dobry dekoder wymagal kilku lamp ..

    Z tymi wzmacniaczami mocy, to prawda. To samo dotyczy telewizyjnych
    układów odchylania. Długo w Polsce produkowano telewizory na układach
    scalonych, w których końcówki mocy były lampowe. Natomiast do torów
    radiowych AM tranzystory nadawały się niemal równie dobrze jak do
    torów audio. Rzeczone telewizory miały przecież tranzystorowe głowice
    na pacmo UHF (częstotliwości gigahercowe). A było też chyba produkowane
    jakieś radio, całkowicie lampowe, do którego ktoś dokleił tranzystorową
    głowicę UKF. Tak coś mi się po głowie kołacze, chociaż całkiem tej
    informacji pewien nie jestem.

    --
    Jarek

  • 15. Data: 2009-01-20 20:57:14
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Jarosław,

    [...]

    > Z tymi wzmacniaczami mocy, to prawda. To samo dotyczy telewizyjnych
    > układów odchylania. Długo w Polsce produkowano telewizory na układach
    > scalonych, w których końcówki mocy były lampowe.

    Możesz podać jakiś konkretny przykład?

    [...]

    > jakieś radio, całkowicie lampowe, do którego ktoś dokleił tranzystorową
    > głowicę UKF. Tak coś mi się po głowie kołacze, chociaż całkiem tej
    > informacji pewien nie jestem.

    I nie bądź, bo powszechnie stosowano lampową głowicę UKF - na ECC83
    bodaj.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 16. Data: 2009-01-20 21:14:20
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan RoMan Mandziejewicz napisał:

    > Możesz podać jakiś konkretny przykład?

    Nazwy oczywiście nie pamiętam. Pewnie jakiś Neptun albo co. W każdym
    razie produkt stanu wojennego. Był najpierw odbiornik całkowicie
    półprzewodnikowy (być może nawet "adaptowany" gdzieś z Zachodu),
    później tranzystory mocy zastąpiono produktami RWPG, te padały jak
    muchy, więc nazad wstawiono stary sprawdzony układ końcówki odchylania
    na lampach (PCL-cośtam zapewne). Tak to mniej więcej było.

    > I nie bądź, bo powszechnie stosowano lampową głowicę UKF - na ECC83
    > bodaj.

    I dalej nie jestem pewien. Głowica UKF na ECC83 to i owszem, była
    stosowana. Ale to w starszych konstrukcjach. Z tego okresu, kiedy
    UKF, to było ho ho ho, nie każde radio miało ten zakres. A to co
    mi się kołacze, to jakieś radio ze zredukowanym wkładem dewizowym,
    czyli tanie lampowe. Z czasów, gdy UKF już trzeba było mieć. Ale
    powtarzam -- może mi się tylko wydaje. Gospodarka socjalizmu miała
    swoje prawa, które zgłębić trudno.

    --
    Jarek

  • 17. Data: 2009-01-20 21:41:39
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Jarosław,

    > Nazwy oczywiście nie pamiętam. Pewnie jakiś Neptun albo co. W każdym
    > razie produkt stanu wojennego. Był najpierw odbiornik całkowicie
    > półprzewodnikowy (być może nawet "adaptowany" gdzieś z Zachodu),

    Neptun 621?. I jego warszawski odpowiednik: T6151/FE201.

    > później tranzystory mocy zastąpiono produktami RWPG, te padały jak
    > muchy, więc nazad wstawiono stary sprawdzony układ końcówki odchylania
    > na lampach (PCL-cośtam zapewne). Tak to mniej więcej było.

    Nie przypominam sobie tego powrotu do lampowej końcówki.

    [...]

    > czyli tanie lampowe. Z czasów, gdy UKF już trzeba było mieć. Ale
    > powtarzam -- może mi się tylko wydaje. Gospodarka socjalizmu miała
    > swoje prawa, które zgłębić trudno.

    W latach 70-tych nastapił spory przeskok - nieźle podgoniliśmy.

  • 18. Data: 2009-01-20 21:46:05
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello,

    [...]

    > Neptun 621?

    Tfu, 625 - produkcja rozpoczęta w 1977 roku. Neptun621 to była lampowa
    efemeryda - gdańska przeróbka Libry, z jej paskudnym programatorem.

    [...]

  • 19. Data: 2009-01-20 22:07:50
    Od: "Irokez" <h...@o...pl>

    > Hello Jarosław,
    >
    > Tuesday, January 20, 2009, 9:45:20 PM, you wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Możesz podać jakiś konkretny przykład?

    Libra.(bodajże 201)
    UL1550 do zasilania głowicy - scalak.. tak wiem ;]
    Tranzystory no i lampy.

    Pozdrofka

    --
    Irokez

  • 20. Data: 2009-01-20 22:12:02
    Od: Tomasz Szczesniak <t...@p...com.pl>

    Dnia Tue, 20 Jan 2009 21:14:20 +0000 (UTC) na fali pl.misc.elektronika
> [...]

    > czyli tanie lampowe. Z czasów, gdy UKF już trzeba było mieć. Ale
    > powtarzam -- może mi się tylko wydaje. Gospodarka socjalizmu miała

    Głowice były na ECC85/ECC88, ECC83 na pracę w zakresie UKF bys raczej
    nie namówił, to typowa lampa audio.

    Nie kojarzę w Polsce żadnego odbiornika lampowego z głowicą na
    półprzewodnikach, co nie znaczy że takiego na pewno nie było, ale jak
    był to raczej rzadki lub prototypowy model.