    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: lampowe stereo
    Date: Tue, 20 Jan 2009 20:45:20 +0000 (UTC)

    Pan J.F. napisał:

    > Hm .. patrzac na daty .. czy nie bylo to zaadoptowanie ukladu
    > lampowego na tranzystory ?

    Chyba nie. Przynajmniej nie zawsze. Mam na myśli sprzęt produkowany
    w PRL. Pamiętam przynajmniej jedno takie lampowo-tranzystorowe radio,
    w którym wszystko co na lampach, było żywcem wzięte ze wcześniejszych
    konstrukcji. A do tego doklejone, jako implanty, płytki z tranzystorami.
    Tranzystorowy był na pewno dekoder, ale może coś jeszcze. W ogóle było
    tak, aż po schyłek lat '70, że wszystko co na lampach, było (w Polsce)
    tańsze. Był nawet w tej dekadzie kilkuletni okres, w krórym byliśmy
    największym na świecie producentem lamp elektronowych.

    > Byly czasy gdy tranzystowy mialy kiepskie parametry. Nie nadawaly
    > sie na wzmacniacz mocy, ani na glowice.
    > Za to dobry dekoder wymagal kilku lamp ..

    Z tymi wzmacniaczami mocy, to prawda. To samo dotyczy telewizyjnych
    układów odchylania. Długo w Polsce produkowano telewizory na układach
    scalonych, w których końcówki mocy były lampowe. Natomiast do torów
    radiowych AM tranzystory nadawały się niemal równie dobrze jak do
    torów audio. Rzeczone telewizory miały przecież tranzystorowe głowice
    na pacmo UHF (częstotliwości gigahercowe). A było też chyba produkowane
    jakieś radio, całkowicie lampowe, do którego ktoś dokleił tranzystorową
    głowicę UKF. Tak coś mi się po głowie kołacze, chociaż całkiem tej
    informacji pewien nie jestem.

    --
    Jarek