    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: lampowe stereo
    Date: Tue, 20 Jan 2009 18:47:16 +0000 (UTC)

    Pan Tomasz Szczesniak napisał:

    > Może i taki sobie, ale prawdziwy. W latach, gdy stereo sie pojawiało
    > tranzystory z pasmem audio radziły sobie świetnie, więc i były w takich
    > zastosowaniach używane.

    Prawdziwy może być powyższy opis rzeczywistości, ale argument (za tym,
    by dekoder był tranzystorowy, a wszystko inne lampowe) nadal kiepski.
    Pasmo audio to nie tylko dekoder, a i z innymi częstotliwościami też
    by sobie tranzystor poradził.

    > Owszem, były firmy które produkowały lampowe dekodery audio, ale to była
    > rzaczej rzadkość z tego co widzę[1]. Praktycznie wszystkie radia lampowe
    > stereo miały dekoder wkładany jako opcję, z bardzo prostego powodu -
    > emisja stereo była z początku rzadko spotykana, dekoder drogi, radio
    > stereo też, więc była to metoda na obniżenie ceny - kto nie miał
    > potrzeby nie kupował dekodera.

    To znaczy jak, w skrzynce był dwukanałowy wzmacniacz audio, przez który
    można było sobie płyt posłuchać, a radio w nim było mono? Przyznam, że
    czegoś takiego nie widziałem. Natomiast lampowe radio stereo widziałem
    (i słyszałem). Jakieś niemieckie, Telefunken czy coś.

    A jak wytłumczyć fakt, że w lampowych radiach często były tranzystorowe
    dekodery? Ja sobie to racjonalizuję teorią Starych Sprawdzonych Sposobów.
    Tradycja -- mówiąc inaczej. We fabryce inżyniery znały się na lampach,
    no to trzaskali cały czas lampowe. No i znali się na radiach, ale na
    jakimś stereo, to już niekoniecznie. Zdublować wzmacniacz, to jeszcze
    potrafili. Ale od tego stereo, to był już jakiś Nowy, co umiał na
    tranzystorach. Albo po prostu umiał "zaadaptować" dekoder z innego,
    tranzystorowego radia (może nawet "zaadoptować" będzie tu lepszym słowem).

    --
    Jarek