  • 1. Data: 2014-05-06 10:37:04
    Temat: lampa zewnętrzna z dwoma poziomami świecenia
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    Panowie, jest problem do rozgryzienia i mała (albo duża) burza mózgów jest mi
    potrzebna.
    Jest dom, na nim dwa zewnętrzne kinkiety. Do nich doprowadzone trójżyłowe przewody,
    ich drugie końce dostępne w rozdzielni. Oprawy mają II klasę izolacji, więc na
    upartego można zrealizować dwuobwodowe zasilanie (tak, PE ma być, nawet jak jest nie
    wykorzystane, wiem... pomińmy). W kinkietach są standardowe oprawki E27, ale mogę je
    zmienić na inne, mogę je wywalić w ogóle, ogólnie, dużo mogę, kwestia tylko wybrania
    dobrego pomysłu na realizację tego, co poniżej:

    Na tym hardware chciałbym zrealizować oświetlenie z dwoma poziomami świecenia:
    1) całonocne oświetlenie ekonomiczne, ono ma nie tyle świecić, co bździć, do kompletu
    z oświetleniem podbitki, żeby elewacja ładnie wyglądała (żona się upiera, nie
    pytajcie). Oczywiście priorytetem tutaj jest niski pobór energii.
    2) oświetlenie "pełna moc" załączane na życzenie. Rzeczone kinkiety stanowią
    oświetlenie wjazdu do garażu i czasem przydaje się, jak świecą mocno.
    Jak to zrobić?

    Z rozwiązań, które chodziły mi po głowie:
    a) klasyczna żarówka, świecąca z pełną mocą, albo dzięki ściemniaczowi zredukowana do
    minimum. Rozwiązanie najprostsze, ale z ekonomią nie mające wiele wspólnego.
    b) jak a, ale z użyciem świetlówek energooszczędnych (albo LEDów 230V)
    "ściemnialnych". Tu pytanie do grupy, jak to z tymi ściemnialnymi świetlówkami jest,
    one faktycznie współpracują z normalnym fazowym regulatorem? I można je odpalić na
    wielogodzinną pracę z dajmy na to 15% mocy, ich przetwornica to zniesie?
    c)rozwiązanie, ku któremu się skłaniam: kinkiet zostawiam jak jest, w oprawkę wkręcam
    dużą świetlówkę energooszczędną, która realizuje świecenie "mocne", natomiast żyłę PE
    wykorzystuję (samowolnie i niezgodnie z przepisami, czyniąc to z pełną świadomością
    tego faktu - uwagę dodaję specjalnie na użytek elektrycznych purystów, o ile takowi
    są na grupie) do zasilania drugiego obwodu zakończonego małą przetwornicą ukrytą w
    podstawie kinkietu (a choćby mała ładowarka od komórki), zasilającą wianuszek LEDów
    super-flux zamontowany wewnątrz kinkietu wokół oprawki żarówki.
    d) rozwiązanie, ku któremu również się skłaniam z racji jego elegancji: w kinkiecie
    zabudowana duża żarówka LED 12V, przynajmniej z 10W i zasilam sobie to w zależności
    od potrzeb albo pełnym napięciem, albo... właśnie. Redukcja napięcia zasilania jest
    zdaje się bez sensu. PWM dla takich żarówek jest dopuszczalny?
    Druga sprawa: przeglądam pobieżnie oferty sklepów z LEDami i niestety nie mogę
    znaleźć żarówki z mocą tej wielkości (10W), która miałaby zasilanie 12V i była w
    formie bańki bądź walca (charakter kinkietu wyklucza inne formy). Jeśli bańka, to
    230V, jeśli 12V to reflektorek GU10, innych nie ma. Naprawdę nie ma, czy źle szukam?
    A może nie szukać, tylko kupić worek fluxów i zrobić sobie samemu?

  • 2. Data: 2014-05-06 13:01:53
    Temat: Re: lampa zewnętrzna z dwoma poziomami świecenia
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jarek P." napisał w wiadomości
    >Jest dom, na nim dwa zewnętrzne kinkiety.

    Blisko te kinkiety ? Moze da sie kabelek miedzy nimi przerzucic ?

> [...]
    >bździć, do kompletu z oświetleniem podbitki, żeby elewacja ładnie
    >wyglądała >(żona się upiera, nie pytajcie). Oczywiście priorytetem

    Te nowoczesne lampy malo mocy pobieraja - pare W. A w razie czego
    mozesz zonie powiedziec ze slabiej sie nie da i oswietlenia podbitki
    nie bedzie widac :-)

    >2) oświetlenie "pełna moc" załączane na życzenie. Rzeczone kinkiety
    >stanowią oświetlenie wjazdu do garażu i czasem przydaje się, jak
    >świecą mocno.

    A ile ma byc tej pelnej mocy ?

> [...]
    >230V) "ściemnialnych". Tu pytanie do grupy, jak to z tymi
    >ściemnialnymi >świetlówkami jest, one faktycznie współpracują z

    Wspolpracuja, ale takich jest niewiele.
    Govena z Torunia troche tego robi. LEDy tez.

    >I można je odpalić na wielogodzinną pracę z dajmy na to 15% mocy, ich
    >przetwornica to zniesie?

    Swietlowka to nie wiem, tam jest jakas minimalna moc, ponizej ktorej
    nie dziala. Co prawda Philips sie chwali 1%.
    LED nie powinny miec problemow ... ale co potrafi przetwornica to juz
    wielka niewiadoma.
    No i swietlowek nie zaleca sie do pracy na zewnatrz - moze byc klopot
    ze startem w zimie. Wiec tym bardziej LED.

    No chyba ze beda zwykle lampy - to kupilbym w tym roku zwykle
    swietlowki, a za pare lat jak sie zuzyja - to juz LED beda mocne i
    tanie.

> [...]
    >niezgodnie z przepisami, czyniąc to z pełną świadomością tego faktu -
    >uwagę >dodaję specjalnie na użytek elektrycznych purystów, o ile

    Glowna uwaga purystow to chyba uzywanie zolto-zielonego przewodu pod
    faza. Kolor zastrzezony dla PE.
    W przyszlosci ktos moze sie pomylic i nieszczescie gotowe.
    W sumie nie musi byc na nim fazy, moze byc zero.

    Tak niewatpliwie najprosciej.

> [...]
    >napięciem, albo... właśnie. Redukcja napięcia zasilania jest zdaje
    >się bez sensu. PWM dla >takich żarówek jest dopuszczalny?

    Dopuszczalny, tylko niewiadomo czy wykonalny - moga miec na wejsciu
    kondensator :-)
    Ale nie wiem czy musisz. Wywalasz te wewnetrzna przetwornice (o ile w
    ogole jest), dajesz dodatkowa przetwornice z regulowanym pradem,
    napiecie sobie sama dobierze.
    Albo hackujesz przetwornice w srodku co jest aby byla mocno zalezna od
    napiecia zasilania.
    Najgorzej ze one wszystkie nierozbieralne sie wydaja.

> [...]
    >wyklucza inne formy). Jeśli bańka, to 230V, jeśli 12V to reflektorek
    >GU10, >innych nie ma. Naprawdę nie ma, czy źle szukam?

    10 W to dosc duzo jak na LED, przynajmniej jeszcze w tym roku,
    poszukaj mniejszych.
    Co prawda takie "naswietlacze LED" w wersji 10 i 20 W na allegro
    tanie, ale swieca cos kiepsko. Zmniejsz wymagania.
    Albo dorzuc pod kinkietami takie dwa naswietlacze, bo jasne kulki w
    polu widzenia ... to nie jest to co pomaga jezdzic w nocy.

    Do dookolnych baniek przemysl ma faktycznie jakas niechec. Wiec jak
    robi, to juz dla tych co koniecznie zamiast zarowki potrzebuja.

    Ale 12V to tez popularny standard do oswietlenia awaryjnego - wiec
    powinny byc dostepne - choc jak widzisz niekoniecznie duzej mocy.

    >A może nie szukać, tylko kupić worek fluxów i zrobić sobie samemu?

    Kupa roboty i doboru materialow (chlodzenie musi byc dobre) - raczej
    bym zhackowal cos gotowego.

    Z innych pomyslow:
    a) uzyc takich najprostszych 220V, najlepiej z kondesatorem a nie
    przetwornica w srodku ... i polaczyc kinkiety w szereg dla mniejszej
    mocy.
    Przy odpowiednim doborze lamp mozna by wlaczyc rownolegle
    miedzyfazowo w razie potrzeby :-)
    b) sa LEDowki ze sterowaniem radiowym - i to jeszcze w kolorach, zona
    bedzie zachwycona :-)
    a i wlaczanie z samochodu mozna zrobic,
    c) jesli nie takie lampki, to sa jeszcze zdalnie sterowane
    gniazdka/oprawki, czy np dzwonki. A moze wystarczy czujnik ruchu ?

    d) chodza mi po glowie jakies swietlowki co mialy dwie moce,
    przelaczane normalnie wylacznikiem.
    Philips to chyba robil ... ale przestal ? Teraz robi radiowe ?
    http://www.ecat.lighting.philips.pl/l/profesjonalne-
    zrodla-swiatla/zintegrowane-swietlowki-kompaktowe/en
    ergooszczedne-inne-ksztalty/living-whites-esaver/409
    31/cat/#filterState=FG_LP_LAMPTYPE|Zintegrowane+%C5%
    9Bwietl%C3%B3wki+kompaktowe%3Dtrue?t1=ProductList

    e) Przetwornice w swietlowkach maja chyba jakies progowe napiecie
    zadzialania. Mozna by dac swietlowke, Ledow troche i
    auto/transformator do zasilania dwoma napieciami. Gorzej ze to
    napiecie dosc male i LED musialby pracowac miedzy powiedzmy 30 a 230V.

    J.

  • 3. Data: 2014-05-06 13:55:07
    Temat: Re: lampa zewn�trzna z dwoma poziomami �wiecenia
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    W dniu wtorek, 6 maja 2014 13:01:53 UTC+2 użytkownik J.F napisał:

    > Blisko te kinkiety ? Moze da sie kabelek miedzy nimi przerzucic ?

    Dałoby się, ale kosztem sporego zachodu (odwiert z każdego kinkietu do wnętrza domu i
    łączenie przez garaż - brzmi bezproblemowo, ale problem w tym, że wiercić musiałbym
    po skosie przez duży żelbetowy podciąg, zdaje się, że i przez strop częściowo. Mam
    czym to zrobić, ale... o ile chodzi tylko o wyeliminowanie problemów z zasilaniem
    dodatkowej przetwornicy, to nie chce mi się, bo to by jednak katorga była.

    > Te nowoczesne lampy malo mocy pobieraja - pare W. A w razie czego
    > mozesz zonie powiedziec ze slabiej sie nie da i oswietlenia podbitki
    > nie bedzie widac :-)

    Ale pobór mocy przy stałym świeceniu to ja chcę ograniczyć. Żonie tu wszystko jedno,
    ma być ładnie :)

    > A ile ma byc tej pelnej mocy ?

    Tak, żeby niewielki podjazd do garażu, mniej więcje 5x5mm był oświetlony w stopniu...
    normalnym, powiedzmy, to nie musi być komfortowe oświetlenie do czytania, ale i ma
    coś dawać. Obecnie mam w tych kinkietach dwie świetlówki 9W (czyli odpowiednik 45W
    żarówki) i jest trochę zbyt ciemno. 10W LEDy to mniej więcej 60W żarówka i myślę, że
    byłoby ok.

    > Govena z Torunia troche tego robi. LEDy tez.

    Ok, dzięki, poszukam.

    > Glowna uwaga purystow to chyba uzywanie zolto-zielonego przewodu pod
    > faza. Kolor zastrzezony dla PE.

    Robiąc takie wynalazki zawsze oznaczam końce. Wiem, oczywiście, że najlepiej byłoby
    tak nie robić. Ale jakby człowiek wiedział, że się przewróci, to by się sam położył.
    W obecnej sytuacji naprawdę wolę zaryzykować zdrowiem gogośtam kiedyśtam, kto popełni
    zbrodnię zaufania w ciemno kolorowi przewodu, niż pruć pół domu celem przeciągnięcia
    nowego przewodu. Ale zostawmy ten temat, bo to nieistotne dla problemu.

    > Ale nie wiem czy musisz. Wywalasz te wewnetrzna przetwornice
    [...]
    > Najgorzej ze one wszystkie nierozbieralne sie wydaja.

    Zawsze można metodą brute-force. Świetlówki z ciekawości rozbierałem, to pewnie i to
    się da.

    > Albo dorzuc pod kinkietami takie dwa naswietlacze, bo jasne kulki w
    > polu widzenia ... to nie jest to co pomaga jezdzic w nocy.

    Te "kulki" są dość wysoko, nie przeszkadzają. Co do naświetlaczy zamontowanych przy
    kinkietach na pięknej elewacji, dopracowanej do ostatniego dekoru, z pracowicie
    dobranymi kinkietami - udam, że nie widziałem tej propozycji ;)

    > a) uzyc takich najprostszych 220V, najlepiej z kondesatorem a nie
    > przetwornica w srodku ... i polaczyc kinkiety w szereg dla mniejszej
    > mocy.

    O, to jest ciekawy pomysł. regulacja mocy świecenia przez proste przełączanie
    szeregowo/równolegle... muszę pomyśleć.

    > b) sa LEDowki ze sterowaniem radiowym
    > c) jesli nie takie lampki, to sa jeszcze zdalnie sterowane
    > gniazdka/oprawki, czy np dzwonki. A moze wystarczy czujnik ruchu ?

    Czujkę ruchu na zewnątrz miałem, rozłączyłem po miesiącu. Niestety wokół domu mam
    dużo roślin, w tym wysokich, do tego dochodzą spore przeciągi powietrza o innej
    temperaturze (mój dom jest w niewielkim lesie, obok są rozległe, słabo zabudowane
    łąki, wieje zwykle z tamtego kierunku właśnie), w rezultacie PIR przy wietrznej
    pogodzie załączał się co chwila, nawet stłumiony i optycznie pozasłaniany (soczewkę
    okleiłem taśmą PVC, została jedynie wąska szczelina), żeby patrzył tylko na ścieżkę
    przed domem. Fakt, że był to jakiś tani badziew, ale nie jestem pewien, czy droga
    czujka by tu działała inaczej.
    Sterowanie radiowe - nieeee, bez przesady. Ja to chcę podpiąć do swojej domowej
    automatyki home-made, nie chcę mnożyć systemów :)

    Tak czy tak, zostaje chyba moja opcja c albo twój pomysł z szeregowym zasilaniem ,
    muszę to przetestować.

  • 4. Data: 2014-05-06 14:13:52
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    W dniu wtorek, 6 maja 2014 13:01:53 UTC+2 użytkownik J.F napisał:

    Jeszcze jedno: tak sobie patrzę na ofertę Piekarza:

    http://www.piekarz.pl/?group=276

    Tam diod dużej mocy nie brakuje, 10W diody to wręcz te skromne, jest i 100W (choć
    drogawa trochę). Gdyby wziąć kilka takich kilkuwatowych, albo choćby jedną 10-20W,
    przykleić do nawet całkiem sporego radiatora (po wywaleniu żarówki z oprawką E27
    miałbym tam niemało miejsca), który ciepło mógłby też odprowadzać przez korpus lampy
    - nie byłoby to proste rozwiązanie problemu? Ile taka dioda wyprowadza ciepła w
    czasie pracy? Połowę swojej mocy? Wywietrzenie 10W nadmiarowego ciepła nie wygląda na
    zbyt wielki problem, zwłaszcza w warunkach zewnętrznych. Czy o czymś nie
    wiem/zapominam?

  • 5. Data: 2014-05-06 16:15:37
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2014-05-06 10:37, Jarek P. pisze:
> [...]
    > Jak to zrobić?
    >
    > Z rozwiązań, które chodziły mi po głowie:
    e) (tak ja raz zrobiłem w kinkiecie): Dajesz ledowe żarówki (lub
    energooszczędne, ale dobrze dobrane), które mają przetwornicę z
    prostownikiem na wejściu. Zasilanie masz puszczone przez diody, przy
    żarówkach też masz diody. Zasilacz tylko połówką dodatnią - zasilasz
    tylko jedną żarówkę. Zasilasz tylko połówką ujemną - zasilasz tylko
    drugą połówkę. Zasilasz pełnym 230v sinusem - świecą obie.

    Cała kwestia jest tutaj w zasilaczach (obojętnie czy led, czy
    energooszczędnej) i ich odporności na jednopołówkowe zasilanie.
    Próbowałem z energooszczędnymi świetlówkami - wiele z nich nieładnie
    mruga (bo wbudowany kondensator za prostownikiem jest za mały). Docelowo
    rozwaliłem energooszczędną jedną, i wstawiłem zamiast zastanego
    4.7uF/400v (hehe) - jakieś 470uF/400V wydłubane z zasilacza
    komputerowego, poza obudową, i jest jej teraz obojętnie czy ma 230v
    sinus czy pół sinusa. A drugie źródło światła - dałem zasilacz 12v do
    ledów, tego typu:
    http://img.bazarek.pl/97849/8393/1437753/11414214164
    c028d978338a.jpg
    tylko też zwiększyłem kondensator po stronie sieci. I mam na 2
    przewodach 3 jasności/2 źródła światła.

    Początkowo chciałem zastosować taki sam właśnie zasilacz, j.w. ale
    zmodyfikować go - na przewodzie PE wypuścić jego regulację napięcia (lub
    raczej - względem N-a zasilanie leda w transoptorze, który zasilany -
    dawałby ściemnianie od 12v w dół). Ale ja nie zastałem PE w ścianie ;)

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 6. Data: 2014-05-06 17:04:26
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    a może przełączanie synchroniczne ?

    Zaletą jest możliwość stosowania dowolnych kombinacji żarówek, ledów itp.
    Wadą - konieczność zrobienia elektroniki. No ale - na tej grupie - czy
    to na pewno wada ? :)

    Zatem - w każdym punkcie instalujemy układ, który działa tak, że

    - wyłączenie zasilania na czas dłuższy niż 10 sek. resetuje pamięć
    układu - ustawia wyjście LAMPA 1

    - po włączeniu ponownym zatem wszystkie układy zasilają LAMPA 1

    - wyłączenie zasilania na czas 1-3 sek (mignięcie) - przełącza na LAMPA
    2, potem LAMPA 3 - ile tam kto chce :)

    W ten sposób można w jednym punkcie zastosować dowolną prawie ilość
    różnych lamp - przełączanie odbywa się krótkim wyłączeniem.

    ***

    Oczywiście elektronika musi być ;
    1) zasilana z dostarczonego 230V, z lekkim podtrzymaniem - tak, żeby
    to krótkie wyłączenie służące przełączaniu wyjść nie kaszaniło
    działania - czyli jakiś tam kondensatorek podtrzymujący.

    2) kiedy zasilania brak - musi pamiętać swoje poprzednie ustawienie - no
    to w dobie tanich MCU jest akurat bardzo proste.

  • 7. Data: 2014-05-06 17:57:17
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jarek P." napisał w wiadomości grup
> [...]
    >to proste rozwiązanie problemu?
    >Ile taka dioda wyprowadza ciepła w czasie pracy? Połowę swojej mocy?

    Znacznie wiecej. Mysle ze z 80%.

    >Wywietrzenie 10W nadmiarowego ciepła nie wygląda na zbyt wielki
    >problem, zwłaszcza w warunkach zewnętrznych. Czy o czymś nie

    choroba, pdf w obrazku, ale taki napis "we do not recommend lighting
    for more than 5 seconds without apropriate heat dissipation
    equipment".

    Spojrz tez np w wykresy - niezbyt jasne, ale jasnosc od pradu wydaje
    sie niezbyt liniowa i taka 10W lepiej ograniczyc do 5W.
    Dodatkowo ... albo i nie dodatkowo spada wydajnosc wraz z temperatura
    i lepiej nie przegrzewac.

    10W to dosc sporo jak na pastylke 15mm, choc w sumie tranzystory
    mniejsze bywaja i 100W maja.
    Tym niemniej handlowe produkty bywaja mocno parzace, mimo gabarytow
    normalnej zarowki.

    A mimo ze zewnetrze ... wlasnie dlatego dobrze byloby zamknieta
    obudowe dac, a wtedy chlodzenie utrudnione.

    J.

  • 8. Data: 2014-05-06 18:13:20
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >problem >w tym, że wiercić musiałbym po skosie przez duży żelbetowy
    >podciąg, zdaje się, że i przez strop częściowo.

    Myslale po scianie na zewnatrz ? No dobra, elewacja dopracowana, nie
    bylo propozycji :-)

    >Ale pobór mocy przy stałym świeceniu to ja chcę ograniczyć. Żonie tu
    >wszystko jedno, ma być ładnie :)

    kilka W to jest drobiazg. choc ziarnko do ziarnka i rachunek wysoki
    :-)
    A LED malej mocy nie brakuje. Tylko one mocno nie swieca :-)

    >10W LEDy to mniej więcej 60W żarówka i myślę, że byłoby ok.

    I takich gotowych "zarowek" troche malo.

    >Zawsze można metodą brute-force. Świetlówki z ciekawości rozbierałem,
    >to pewnie i to się da.

    Ale jeszcze ma byc ladnie po zlozeniu :-)

    >Co do naświetlaczy zamontowanych przy kinkietach na pięknej elewacji,
    >dopracowanej do ostatniego dekoru, z pracowicie dobranymi
    >kinkietami - udam, że nie widziałem tej propozycji ;)

    Ale niektore sa niebrzydkie - moze sie uda wkomponowac :-)
    http://allegro.pl/halogen-naswietlacz-lampa-led-50w-
    reflektor-i4129643750.html

    >Sterowanie radiowe - nieeee, bez przesady. Ja to chcę podpiąć do
    >swojej domowej automatyki home-made, nie chcę mnożyć systemów :)

    To wepniesz przycisk nadajnika :-)
    Bo w koncu przyjezdzasz po nocy autem i ma byc jasno ...

    >Tak czy tak, zostaje chyba moja opcja c albo twój pomysł z szeregowym
    >zasilaniem , muszę to przetestować.

    Pomysl szeregowy mozna zmodyfikowac dajac dodatkowy kondensator w
    obwodzie. Tez zmniejszy prad, bezstratnie.
    Tylko jednak lampa musi reagowac na mniejsze napiecie ...

    J.

  • 9. Data: 2014-05-06 19:19:21
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <k...@c...goznac>

    Powitanko,

> [...]
    oświetlenie wjazdu do garażu i czasem przydaje się, jak świecą mocno.

    Wszystko zasilane przez wlacznik zmierzchowy, a silne swiatlo dodatkowo
    czujnikiem ruchu?

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 10. Data: 2014-05-06 23:05:50
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > to krótkie wyłączenie służące przełączaniu wyjść nie kaszaniło
    > działania - czyli jakiś tam kondensatorek podtrzymujący.

    sam siebie skomentuję :)

    Oczywiście, ja bym to zrobił na jakimś attiny, bo to już dziś bez MCU
    ciężko przekaźnik włączyć :), ale tak naprawdę, to wystarczą chyba ze
    2-3 "dyskretne" scalaki cyfrowe, bo w sumie pamięć nie jest potrzebna
    nawet...