    From: BartekK <s...@d...org>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: lampa zewnętrzna z dwoma poziomami świecenia
    Date: Tue, 06 May 2014 16:15:37 +0200

    W dniu 2014-05-06 10:37, Jarek P. pisze:
    > Panowie, jest problem do rozgryzienia i mała (albo duża) burza mózgów jest mi
    potrzebna.
    > Jest dom, na nim dwa zewnętrzne kinkiety. Do nich doprowadzone trójżyłowe przewody,
    ich drugie końce dostępne w rozdzielni. Oprawy mają II klasę izolacji, więc na
    upartego można zrealizować dwuobwodowe zasilanie (tak, PE ma być, nawet jak jest nie
    wykorzystane, wiem... pomińmy). W kinkietach są standardowe oprawki E27, ale mogę je
    zmienić na inne, mogę je wywalić w ogóle, ogólnie, dużo mogę, kwestia tylko wybrania
    dobrego pomysłu na realizację tego, co poniżej:

    > Na tym hardware chciałbym zrealizować oświetlenie z dwoma poziomami świecenia:
    > 1) całonocne oświetlenie ekonomiczne, ono ma nie tyle świecić, co bździć, do
    kompletu z oświetleniem podbitki, żeby elewacja ładnie wyglądała (żona się upiera,
    nie pytajcie). Oczywiście priorytetem tutaj jest niski pobór energii.
    > 2) oświetlenie "pełna moc" załączane na życzenie. Rzeczone kinkiety stanowią
    oświetlenie wjazdu do garażu i czasem przydaje się, jak świecą mocno.
    > Jak to zrobić?
    >
    > Z rozwiązań, które chodziły mi po głowie:
    e) (tak ja raz zrobiłem w kinkiecie): Dajesz ledowe żarówki (lub
    energooszczędne, ale dobrze dobrane), które mają przetwornicę z
    prostownikiem na wejściu. Zasilanie masz puszczone przez diody, przy
    żarówkach też masz diody. Zasilacz tylko połówką dodatnią - zasilasz
    tylko jedną żarówkę. Zasilasz tylko połówką ujemną - zasilasz tylko
    drugą połówkę. Zasilasz pełnym 230v sinusem - świecą obie.

    Cała kwestia jest tutaj w zasilaczach (obojętnie czy led, czy
    energooszczędnej) i ich odporności na jednopołówkowe zasilanie.
    Próbowałem z energooszczędnymi świetlówkami - wiele z nich nieładnie
    mruga (bo wbudowany kondensator za prostownikiem jest za mały). Docelowo
    rozwaliłem energooszczędną jedną, i wstawiłem zamiast zastanego
    4.7uF/400v (hehe) - jakieś 470uF/400V wydłubane z zasilacza
    komputerowego, poza obudową, i jest jej teraz obojętnie czy ma 230v
    sinus czy pół sinusa. A drugie źródło światła - dałem zasilacz 12v do
    ledów, tego typu:
    http://img.bazarek.pl/97849/8393/1437753/11414214164
    c028d978338a.jpg
    tylko też zwiększyłem kondensator po stronie sieci. I mam na 2
    przewodach 3 jasności/2 źródła światła.

    Początkowo chciałem zastosować taki sam właśnie zasilacz, j.w. ale
    zmodyfikować go - na przewodzie PE wypuścić jego regulację napięcia (lub
    raczej - względem N-a zasilanie leda w transoptorze, który zasilany -
    dawałby ściemnianie od 12v w dół). Ale ja nie zastałem PE w ścianie ;)

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173