  • 61. Data: 2012-11-15 23:01:13
    Temat: Re: kty81-250
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Mario,

    Thursday, November 15, 2012, 10:57:03 PM, you wrote:

    [...]

    > Opole? Trochę daleko od Iłowej :)

    Jakieś 250km. A jakie to ma znaczenie? Żyjemy w XXI wieku. Równie
    dobrze mogłoby być 25000km :)

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 62. Data: 2012-11-15 23:03:33
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 15.11.2012 22:24, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Brzeczka ma prawo mieć inną temperaturę wrzenia niz woda destylowana.
    > A zanieczyszczenia nie pozwalają na lokalne przegrzania - wielkość
    > bąbli pary wodnej też będzie inna...

    Zgadza się. Przy czym sprzęt najpierw kalibrowałem za pomocą kranówki i
    wyniki były bardzo podobne. Po prostu takie dane miałem pod ręką - nie
    chce mi się gotować wody i wywlekać elektroniki, tylko po to, żeby
    uzasadnić na grupach swoje stanowisko ;)

    > [...]
    >
    > Woda tak, ale bąble pary wodnej już niekoniecznie...

    Na co wystarczy policzyć średnią z kilku pomiarów.

    Michoo

  • 63. Data: 2012-11-15 23:05:54
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 2012-11-15 22:50, Plumpi pisze:
> [...]
    > Tylko czy Cię na nią stać?
    > Kolego Pawle, za ten kawałek szkła
    > http://alitechautomatyka.pl/page.php?prod=27 wypełnionego wodą o
    > odpowiednim składzie izotopowym, trzeba dać nawet równowartość kilku
    > nowych samochodów :)

    > Dokładnie.
    > Taka mieszanina musi się jeszcze dobrze odstać, aby temperatura się
    > wyrównała, a samo przygotowanie mieszaniny nie zawsze się udawało i
    > trzeba było się nauczyć robić mieszaninę. Niektórzy pracownicy dopiero
    > po kilkunastu próbach zaczynali "łapać" jak wykonać mieszaninę.

    Gdy zacząłem pracować w pewnym laboratorium badawczym to sceptycznie
    podchodziłem do praktykowanej tam metody uzyskiwania mieszaniny wody z
    lodem dla zimnego końca termopary. Polegała na zalewaniu wody ciekłym
    azotem i szybkim rozgniataniu tworzącego się lodu, aby uzyskać drobną
    kaszkę. Badałem parę razy temperaturę. Błędy były poniżej 0,1 C. Ale to
    trzeba umieć zrobić.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 64. Data: 2012-11-15 23:06:35
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

> [...]
    > jest osiągalny.
    > Kolega Paweł chciał zabłysnąć, tylko pomylił punkt potrójny z punktem

    Kolego anonimie, poszukaj sobie w starych numerach Świata Nauki. Kiedy
    jeszcze była rubryka Naukowiec Amator.
    Roman miał rację o kulturze zapomnij.
    A przy okazji: co to jest "punkt topnienia lodu"?
    Kolega anonim widział wykres fazowy? To linia, nie punkt.

    PP

  • 65. Data: 2012-11-15 23:16:20
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 2012-11-15 23:06, Paweł Pawłowicz pisze:

> [...]
    > Roman miał rację o kulturze zapomnij.
    > A przy okazji: co to jest "punkt topnienia lodu"?
    > Kolega anonim widział wykres fazowy? To linia, nie punkt.

    A po co się czepiasz tego, że pisze anonimowo? Taki jego wybór. Nie
    wykorzystuje tego żeby komuś ubliżać.
    Ja przez wiele lat podpisywałem się imieniem i nazwiskiem. Ale uznałem,
    że to bez sensu w sytuacji gdy cały internet, a w tym usenet chamieje.
    Po co w wyszukiwarce moje nazwisko ma być indeksowane razem z
    ordynarnymi bluzgami jakiś debili.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 66. Data: 2012-11-15 23:25:36
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2012-11-15 23:16, Mario pisze:

    > A po co się czepiasz tego, że pisze anonimowo? Taki jego wybór. Nie
    > wykorzystuje tego żeby komuś ubliżać.

    A co oznacza tekst: "Kolega Paweł chciał zabłysnąć, tylko pomylił punkt
> [...]

    > że to bez sensu w sytuacji gdy cały internet, a w tym usenet chamieje.
    > Po co w wyszukiwarce moje nazwisko ma być indeksowane razem z

    W tej kwestii przyznaję Ci rację. Niestety.

    P.P.

  • 67. Data: 2012-11-15 23:27:29
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Chyba nie piłeś herbaty na Kasprowym...

    A wiesz, faktycznie nie piłem.
    W ogóle mało się ostatnio poruszam, czasu ciągle brakuje :(

    Miłego.
    Irek.N.

  • 68. Data: 2012-11-15 23:32:46
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 2012-11-15 23:25, Paweł Pawłowicz pisze:

    > A co oznacza tekst: "Kolega Paweł chciał zabłysnąć, tylko pomylił punkt
    > potrójny z punktem topnienia lodu"?

    Nie jest to jednak ubliżanie. A do jego anonimowości miałeś już
    zastrzeżenia wcześniej o 21.56.
    A co do punktu potrójnego to chyba miał rację:
    "Woda w stanie ciekłym, lód i para wodna są w równowadze (punkt
    potrójny) w temperaturze 0,01°C (273,16 K) i ciśnieniu 611,73 Pa."

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 69. Data: 2012-11-15 23:39:48
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Irek,

    Thursday, November 15, 2012, 11:27:29 PM, you wrote:

    > A wiesz, faktycznie nie piłem.

    Wierz mi - nie chcesz tego pić :Q

    > W ogóle mało się ostatnio poruszam, czasu ciągle brakuje :(

    Cóż... Ostatnio na Kasprowym byłem 15 lat temu :(

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 70. Data: 2012-11-15 23:43:23
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2012-11-15 23:32, Mario pisze:

    > Nie jest to jednak ubliżanie.

    Ale kulturalne to też nie jest.

    > A co do punktu potrójnego to chyba miał rację:
    > "Woda w stanie ciekłym, lód i para wodna są w równowadze (punkt
    > potrójny) w temperaturze 0,01°C (273,16 K) i ciśnieniu 611,73 Pa."

    Czy napisałem coś innego?
    Polemizowałem ze sformułowaniem "punkt topnienia lodu".

    Spróbujmy podsumować: wzorzec na punkt potrójny da się zrobić w
    warunkach domowych. Oczywiście, za precyzyjne urządzenie trzeba zapłacić
    sporo, ale nie oznacza to nieosiągalnośći prostej konstrukcji metodą
    kuchenną.
    Osiągnięcie dokładności lepszej niż 1K jest realne, ale nie znaczy to,
    że jest "bardzo proste".

    Paweł