  • 51. Data: 2021-04-19 13:46:45
    Temat: Re: ktoś wie jak to działa ?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > A i tak cos dlugo. wiec moze to jednak LED a nie zarowki ?

    LED tym bardziej, ale ponieważ przedmówca zbyt dobrze nie pamięta,
    chyba się nie dowiemy co to było.

    > Niskie napiecie wiadomo - pomaga. Gruby drut trudniej przepalic.

    Nie, to nie o to chodzi. Cienki drut źle się regeneruje w cyklu
    halogenowym.

    > W miedzyczasie sie chyba mafia zarowkowa skonczyla.

    Grupowym płaskoziemcom nie da się tego wytłumaczyć. Zresztą
    przecież nigdy jej nie było.

    > Philips przypominam mial jeszcze jeden wynalazek - swietlowki
    > zasilane magnetycznie.

    Niezbyt dobrze kojarzę. Za to znam lampę siarkową. Bezelektrodową.

    --
    Jarek

  • 52. Data: 2021-04-19 13:51:56
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > Słabo widać, ale ja tam czytam 230V: https://retro.pewex.pl/480912

    Panie, w Peweksie to nawet dźinsy i koniak można było za dulary kupić.

    https://lukaplatforma.pl/zarowki_swietlowki/6478-zar
    owka_e_27_240v_100w.html

    --
    Jarek

  • 53. Data: 2021-04-19 13:58:14
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-04-19 o 13:51 +0200, Jarosław Sokołowski napisał:

    > Panie, w Peweksie to nawet dźinsy i koniak można było za dulary kupić.

    Niby tak, ale na linku widać jednak produkt krajowy. Teraz jak patrzę
    uważniej, to podano jakiś zakres. Pierwsza liczba to "230", drugiej nie
    jestem w stanie odczytać.

    > https://lukaplatforma.pl/zarowki_swietlowki/6478-zar
    owka_e_27_240v_100w.html

    Mowa była o czasach PRL, a kolega tu jakieś nowożytne wynalazki teraz
    linkuje.

    Mateusz

  • 54. Data: 2021-04-19 14:41:08
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > Niby tak, ale na linku widać jednak produkt krajowy.

    Wódkę żytnią też mieli. I fiata 125p.

    > Teraz jak patrzę uważniej, to podano jakiś zakres. Pierwsza liczba
    > to "230", drugiej nie jestem w stanie odczytać.

    Zapewne własnie 240V. Bo na tej z lewej widać końcówkę napisu -- 40W.

    owka_e_27_240v_100w.html

    > Mowa była o czasach PRL, a kolega tu jakieś nowożytne wynalazki teraz
    > linkuje.

    Tu jest 240V:

    https://allegro.pl/oferta/stara-zarowka-polamp-pabia
    nice-lata-70-egz-kolekc-9154178444

    A tu 220:

    https://allegro.pl/oferta/zarowka-do-maszyn-do-szyci
    a-220v-15w-ba15-9464814080

    Różnie jak widać bywało. W każdym razie 240V widywałem -- i zawsze mnie
    to dziwiło. Teraz dziwi trochę mniej. Przemysł nie musiał się wysilać,
    żarówki starczały na dłużej, mniejsze były braki na rynku (dopiero za
    Jaruzela ludzie musieli kraść żarówki z klatek schodowych, by po ciemku
    w domu nie siedzieć).

    Jarek

    --
    Nad rzeką latem ferajna na grilla się zasadza
    Auta z Niemiec -- sam wiem kto je tu sprowadza

  • 55. Data: 2021-04-19 15:28:24
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    [...]
    > Halogeny to już inna technologia (jednocześnie zwiększamy i sprawność,
    > i żywotność). W tej podstawowej zachodziły zmiany, ale niewielkie.
    > Prosty drut skręcono w sprężynkę, a tę z czasem w drugą (włókna
    > dwuskrętne). Poprawiła się jakość przemiany prądu w światło, co można
    > było wykorzystać na dwa sposoby: (1) zwiększając czas życia żarówki,
    > (2) podnosząc efektywność. Na szczęście przyjęto to drugie.

    Nie jestem specem od żarówek, ale chyba tak za bardzo nie było wyboru.
    Szybkość rozkładu jodku wolframu jest silnie zależna od temperatury,
    przez co zachodzi wolno w "niedowoltowanej" żarówce co niweczy korzyść z
    dodania jodu.

    P.P.

  • 56. Data: 2021-04-19 15:39:39
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    W dniu 2021-04-19 o 12:23, J.F. pisze:

    > Tak nawiasem mowiac - to po tym pomiarze pradu zwarciowego nie musial
    > juz byc tak samo dokladny jak poprzednio ...

    Mogło, a jakże.
    Pare lat później, w technikum, na pracowni elektronicznej, mogliśmy
    przynieść własne mierniki. Żeby porównać ich wskazania ze szkolnym o
    klasie 0,5 po kalibracjach itp.
    Wyniki było zadowalające, to upewniło mnie w przekonaniu, że mój miernik
    działa dobrze :)

    --
    viktorius

  • 57. Data: 2021-04-19 15:50:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "viktorius" napisał w wiadomości grup
    ..

> [...]
    >klasie 0,5 po kalibracjach itp.
    >Wyniki było zadowalające, to upewniło mnie w przekonaniu, że mój

    Mnie sie niechcacy udalo zmierzyc prad zwarcia sieci za pomoca Lavo,
    bocznik tego nie przezyl, a bocznik byl istotna czescia nawet przy
    pomiarze napiecia.

    J.

  • 58. Data: 2021-04-19 15:55:38
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    W dniu 2021-04-17 o 08:52, Marek pisze:

    > Ależ to nie jest żadna spiskowa teoria ale zwykła spiskowa praktyka,
    > uzasadniona głównie biznesowo. Żadnemu producentowi nie opłaca się
    > produkować trwałych produktów, bo po co?

    Tak trwałe urządzenia się produkuje, jak klient zamówił.
    Mam jeden projekt urządzenia, jeden klient chce MBTF 3 lata, drugi 5
    lat. Oczywiście ten z krótszą datą, mniej chce zapłacić :)
    No to żeby spełnić żądania, to wkłada się takie komponenty, żeby obydwaj
    byli zadowoleni. Łącznie z pare centów inną pastą na procka.
    Możnaby oczywiście wkładać zawsze te trwalsze, i sprzedawać jako tańszy
    odpowiednik, ale ceny i rynek jest taki, że zarobek byłby za mały na
    takim urządzeniu.

    Klient home "zamówił" taką niezawodność, ile wymagają zdrowy rozsądek i
    przepisy, obecnie 2 lata.
    No to takie urządzenia mu się dostarcza, żeby te 24 miechy działało,
    żeby nie popłynąć na serwisie. Ale żeby jednak nie zepsuły się w 25-tym
    miesiącu, bo nie wróci kupić takiego samego, tylko pójdzie do konkurencji.

    --
    viktorius

  • 59. Data: 2021-04-19 16:04:04
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 19 Apr 2021 13:11:54 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > W miedzyczasie sie chyba mafia zarowkowa skonczyla.

    Przecież można teraz produkować kiepskiej jakości LEDy w zamian za
    przepalające się szybko tradycyjne żarówki.
    I genialne w tym jest to, że wykorzystując technologię, która z
    natury (gdy odpowiednio traktowana) jest dość trwała i wydajna to i
    tak osiągnięto swój cel: ma świecić jak najkrócej, mimo bezczelnych
    obietnic typu żywotność 10kh lub więcej.
    Z wielkim zdziwieniem wiele lat temu obserwowałem wschodzący
    konsumencki rynek oświetlenia LED. Byłem bardzo ciekaw jak producenci
    wykpią się z chwytów reklamowych opartych o paradygmat
    długowieczności LED (porównaniu do tradycyjnych). Bo to jasne, że
    będą musieli powolutku z LEDami wrócić do bazowej trwałości 1000h bo
    inaczej biznes nie będzie się kręcił (albo przestanie się opłacać).

    --
    Marek

  • 60. Data: 2021-04-19 16:05:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
    Pan J.F. napisał:

    >Grupowym płaskoziemcom nie da się tego wytłumaczyć. Zresztą
    >przecież nigdy jej nie było.

    Jak widac - cos tam bylo.

    >Niezbyt dobrze kojarzę. Za to znam lampę siarkową. Bezelektrodową.

    A widziales te lampe, czy tylko slyszales ?

    Te indukcyjne z uwagi na koszt nigdy w Polsce popularne nie byly, na
    swiecie chyba tez nie.
    Ale google cos tam znajduje

    http://www.lamptech.co.uk/Spec%20Sheets/D%20ED%20Phi
    lips%20QL85.htm
    https://www.qlcompany.com/en/ql-induction/

    Gdzies tu jeszcze jest kwestia czestotliwosci - taki nadajnik radiowy
    niemile widziany, pewnie nawet EMC nie przejdzie.

    J.