  • 31. Data: 2011-02-01 14:39:46
    Temat: Re: które języki 'historyczne' s? ważne
    Od: "R. P." <r...@w...pl>

    W dniu 2011-02-01 15:34, A.L. pisze:

> [...]
    > Pascalu) pisal Per Brinch Hansen w ruku 1977 (Ksaiazka "Architecture
    > of Concurrent Programs") i zrobil system operacyjnu SOLO napisany
    > calkowice w Concurrent Pascalu. Wirth napisal system operacyjny w
    > Moduli do computera Lilith, i system operacyjny Oberon w jezyku
    > Oberon.
    >
    > Mit ze "systemy operacyjne tzreba pisac w C bo nei ma typowania i jest
    > bliskiasemblerowi" jest jednym z najbardziej idiotycznych mitow jakie
    > sie rozpowszechniaja, a jak juz pisalem, fakt ze wiele programow
    > "systemowych" jest napisanych w nietypowanym i niepewnym (non safe) C

    Ja nie mówię, że C nie ma wad. Nie twierdzę, że jest najwspanialszy.
    Tyle że stopień skomplikowania obecnych systemów operacyjnych
    (najpopularniejszych: Unix, Linux i Windows) jest tak duży, że wywalenie
    całego kernela który dotychczas był pisany w C i napisanie czegoś od
    nowa w czymś innym jest praktycznie niewykonalne. Ile osobomiesięcy
    byłoby potrzeba żeby tego dokonać? Sam sobie odpowiedz...

  • 32. Data: 2011-02-01 14:40:43
    Od: "R. P." <r...@w...pl>

    W dniu 2011-02-01 15:28, A.L. pisze:

    > Za taka wypowiedz, gdyby wypowiedzial ja student, wyrzucilbym go za
    > drzwi. Jezeli wypowiada to profesjonalista, wzruszam ramionami i
    > odchodze.
    >
    > Albowiem "sprytne rzuty" sa pzrede wszystkim zrodlem bledow.
    > Systemowych.
    >
    > Wieksosc neisczesc spowodowana jest tym ze "programy systemowe"
    > napisane sa w C z "chytrymi rzutami"

    Zgadza się. Są źródłem błędów. Ale dzięki nim pisane oprogramowanie może
    też być bardzo wydajne... O tym nie wspominasz.

  • 33. Data: 2011-02-01 14:42:41
    Od: "R. P." <r...@w...pl>

    W dniu 2011-02-01 15:36, A.L. pisze:

    > Takei ma znaczenie, ze popsucie bylo dosyc fundamentalne, a
    > rozpowszechnienei sie jezyka C bylo jednym z najwiekszych nieszczesc
    > jakie dotknelo informatyke.

    Ale to już się stało i się nie odstanie. Stworzysz teraz system
    operacyjny od nowa, w czymś innym niż w C, który będzie mógł być
    konkurencyjny z Unixem, Linuxem czy Windowsem?

  • 34. Data: 2011-02-01 15:08:49
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Tue, 01 Feb 2011 15:42:41 +0100, "R. P." <r...@w...pl>
    wrote:

    >Ale to już się stało i się nie odstanie. Stworzysz teraz system
    >operacyjny od nowa, w czymś innym niż w C, który będzie mógł być
    >konkurencyjny z Unixem, Linuxem czy Windowsem?

    A cóżeś się tak przyczepił pisania od nowa. Czy ktoś każe tobie
    przepisywać kernel od początku? Asemblerowatość C umożliwia
    podlinkowanie gotowych elementów do prawie wszystkiego co się zwie
    ,,językiem programowania'' także nie ma żadnych niebezpieczeństw z tej
    strony. Przeciw jest moda i, co za tym idzie, mała
    popularność/znajomość innych języków.
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 35. Data: 2011-02-01 15:14:11
    Od: "R. P." <r...@w...pl>

    W dniu 2011-02-01 16:08, Grzegorz Krukowski pisze:

> [...]
    > ,,językiem programowania'' także nie ma żadnych niebezpieczeństw z tej
    > strony. Przeciw jest moda i, co za tym idzie, mała

    Niebezpieczeństw nie ma, ale czy to ma sens, jak cały dotychczasowy
    kernel powstał w C? Nie posypie się w nowym kawałku napisanym w języku
    super-wysokiego poziomu, ale posypie się przy wywołaniu starych funkcji ;)

    W kernelu ciągle znajodwane są jakieś dziury. We wszystkich popularnych
    systemach. To jest niezaprzeczalny fakt. Nie bronię C. Pisałem tylko, ze
    jest ważnym punktem w historii, bo stał się jezykiem niesamowicie
    popularnym i napisano w nim zdecydowanie najwięcej linii kodu...

  • 36. Data: 2011-02-01 15:34:22
    Temat: Re: które języki 'historyczne' sš ważne
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2011-02-01, R. P. <r...@w...pl> wrote:

    > Czy ja napisałem, że ma coś wspólnego z wysokopoziomowością? Raczej z
    > popularności wynika to, że dużo bibliotek jest napisanych w C.

    To po co wprowadzasz szum do dyskusji?

    > To usiądź i napisz kernel w Adzie.

    Widzisz jakiś problem techniczny w takim pomyśle?

    > Przecież oprogramowanie systemowe się
    > rozszerza, nie pisze się go od nowa. To co, połowa będzie w C a połowa w
    > Adzie? W latach 80 zaczęto pisać kernele w C i tak już zostało. Nic nie
    > wskazuje na to ,żeby to się miało zmienić.

    Miałeś pokazać dlaczego C jest taki potężny, bo blisko mu do assemblera.
    Nie miałeś dywagować na temat mniej więcej losowego wyboru języka,
    w którym się pisze kernele.

    > Pytam - czy twój sort w Haskellu będzie szybszy od systemowego sorta w C?

    Najpierw objaśnij co by to miało pokazać. Pamiętaj że miałeś wykazywać,
    że C jest a) potężne i b) wysokopoziomowe. Pojęcia potężności jeszcze
    nie zdefiniowałeś, podobnie jak wysokopoziomowości.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 37. Data: 2011-02-01 15:36:19
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2011-02-01, R. P. <r...@w...pl> wrote:

    > Zgadza się. Są źródłem błędów. Ale dzięki nim pisane oprogramowanie może
    > też być bardzo wydajne... O tym nie wspominasz.

    Wydajność się zyskuje nie na fistaszkach w rodzaju oszczędzenia jednego
    bajtu czy czterech cykli procesora, tylko na złożoności obliczeniowej
    (asymptotycznej).

    Tak, w jądrze systemu operacyjnego też.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 38. Data: 2011-02-01 15:38:39
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Feb 1, 2:36 pm, A.L. <l...@a...com> wrote:
> [...]
    >
    > Takei ma znaczenie, ze popsucie bylo dosyc fundamentalne, a
    > rozpowszechnienei sie jezyka C bylo jednym z najwiekszych nieszczesc

    Nawet jeśli tak jest, to tylko potwierdza tezę o jego historycznej
    istotności. :)

    Może i nieszczęście, ale jednak fakt.

  • 39. Data: 2011-02-01 15:40:45
    Od: "R. P." <r...@w...pl>

    W dniu 2011-02-01 16:36, Stachu 'Dozzie' K. pisze:

    > Wydajność się zyskuje nie na fistaszkach w rodzaju oszczędzenia jednego
    > bajtu czy czterech cykli procesora, tylko na złożoności obliczeniowej
    > (asymptotycznej).
    >
    > Tak, w jądrze systemu operacyjnego też.

    Gadasz jak typowy teoretyk. Ten sam algorytm o złożoności np. O(n)
    napisany w języku wysokiego poziomu (np. w C++) może być kilkukrotnie
    przyspieszony, gdy się go przepisze na C. W C++ dochodzą dodatkowe
    narzuty (np. na funkcje wirtualne), to przecież oczywiste. Dlaczego
    algorytm o czasie asymptotycznym O(n) w C może być kilkukrotnie szybszy
    niż ten sam w C++? Wszystko rozbija się o tę magiczną stałą k. O(2n) =
    O(5n) = O(kn).

  • 40. Data: 2011-02-01 15:42:15
    Od: "R. P." <r...@w...pl>

    W dniu 2011-02-01 16:34, Stachu 'Dozzie' K. pisze:

    > To po co wprowadzasz szum do dyskusji?

    A ty agresję? He?

    > Widzisz jakiś problem techniczny w takim pomyśle?

    Widzę. Napisanie kernela tak funkcjonalnego jak kernel Linuxa od
    początku to wiele osobolat.

    > Miałeś pokazać dlaczego C jest taki potężny, bo blisko mu do assemblera.
    > Nie miałeś dywagować na temat mniej więcej losowego wyboru języka,
    > w którym się pisze kernele.

    Chciałem jedynie wykazać, że jest ważnym punktem w historii informatyki.
    Bardzo ważnym.

    > Najpierw objaśnij co by to miało pokazać.

    To, że nie jesteś taki kozak, jak ci się wydaje :)
    Bo byś lepszego nie napisał.